شناسه خبر:82003
1403/2/11 15:30:19

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه گفت: در بازدید استاندار کرمانشاه از بافت تاریخی کرمانشاه بر لزوم سامان‌دهی و احیاء گذر تاریخی «جلوخان» و شکل‌گیری مسیر گردشگری تاریخی در شهری کرمانشاه تأکید شد.

داریوش فرمانی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه ضمن اشاره به بازدید استاندار کرمانشاه در روز یکشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه از بافت تاریخی و پروژه‌های گردشگری خانه‌های تاریخی شهر کرمانشاه، اظهار کرد: سامان‌دهی و احیاء بافت تاریخی ارزشمند کرمانشاه در این بازدید مورد تأکید استاندار محترم قرار گرفت و اتفاق خوبی در نوع نگاه مدیریت ارشد استان به باز زنده‌سازی بافت تاریخی شهر کرمانشاه به عنوان یک مسیر گردشگری تاریخی شکل گرفت. 

وی افزود: شکل‌گیری مسیر گردشگری تاریخی در بافت کهن شهر کرمانشاه یکی از برنامه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی است که در این بازدید مورد توجه و تاکید استاندار کرمانشاه قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه تصریح کرد: همچنین سامان‌دهی و مرمت گذر قدیمی «جلوخان» در حدفاصل خیابان مدرس تا خیابان جلیلی که بسیاری از بناهای این مسیر دچار فرسودگی شده‌اند، مورد تأکید قرار گرفت. 

وی ادامه داد: این بناها از نظر تاریخی دارای اهمیت زیادی هستند که گذشت زمان استحکام آنها ضعیف شده و باید مورد مرمت قرار گیرند.

فرمانی خاطرنشان کرد: مالکین عمده این بناها متأسفانه از توان مالی چندانی برای مرمت بنای خود برخوردار نیستند و باید حمایت‌هایی از سوی دولت از آنها انجام شود.

وی با بیان اینکه اعتبارات ما برای مرمت این بناها کافی نیست، گفت: خوشبختانه در بازدیدی که استاندار کرمانشاه از گذر جلوخان داشتند، قول‌هایی برای افزایش اعتبار سامان‌دهی این محله تاریخی دادند که امیدواریم به‌زودی شاهد اتفاقات بسیار خوبی در بافت تاریخی شهر کرمانشاه باشیم. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه با بیان اینکه در این بازدید مقرر شد که یک کارگروه با حضور دستگاه های ذیربط همچون میراث‌فرهنگی، راه و شهرسازی و شهرداری برای سامان‌دهی بافت تاریخی شهر کرمانشاه تشکیل شود، اذعان داشت: استاندار در این برنامه از برخی از بناهای قدیمی بافت تاریخی شهر کرمانشاه همچون خانه حاج اکبرپور، زورخانه علمدار، حمام ملاباشی، خانه صارم‌الدوله، خانه حکیم‌نصیر، گذر جلوخان و خانه رنده‌کش بازدید کرد و ضمن گفت‌وگوی مستقیم با مردم و اهالی گذر و شنیدن مشکلات آن‌ها دستور تشکیل یک کمیته برای ساماندهی گذر شامل روشنایی، سنگ‌فرش و ... دادند.

گفتگو با سرمایه گذاران خانه‌های قدیمی و شنیدن مشکلات آنها بخش دیگری از برنامه بازدید استاندار کرمانشاه از بافت تاریخی شهر کرمانشاه بود.

شناسه خبر 82003