کد خبر : 43275
تاریخ : 1400/4/21
گروه خبری : استان‌ها

کاهش ذخایر خونی کرمانشاه در پی گرمای هوا

زوجین زندگی خود را با اهدای خون آغاز کنند

پژمان صالحی‌فر روز گذشته ضمن تسلیت شهادت امام محمد تقی (ع)، اظهار کرد: لقب امام جوادالائمه، بخشندگی است و چه سخاوت و بخشندگی بهتر از اینکه الگو بگیریم و اهدای زندگی داشته باشیم.

وی با اشاره به کاهش اهدای خون در استان، گفت: از اوایل تیرماه مراجعه به مراکز انتقال خون به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است، شاید گرمای هوا یکی از دلایل آن باشد، اما نیاز مراکز درمانی و بیمارانی که حیات آن‌ها به خون وابسته است، با گرما و سرمای هوا کم و یا زیاد نمی‌شود که علاوه‌بر آن اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی هم وجود دارد که نیاز به خون دارند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه تصریح کرد: خون و فرآورده‌های خونی طول عمر بالایی ندارند که در زمان‌های خاصی آن را ذخیره کنیم، بنابراین نیاز به حضور مستمر و مدام وجود دارد.

وی به وجود 24 بیمارستان در استان اشاره و بیان کرد: 24 بیمارستان مصرف‌کننده خون پلاکت و سایر فرآورده‌ها در استان داریم که این مراکز روزانه حدود 200 واحد خون نیاز دارند که درحال حاضر ورودی و مراجعه برای اهدای خون به 100 تا 110 واحد کاهش یافته، اگر این روند سه‌ چهار روز دیگر ادامه یابد، همه ذخایر ما تمام خواهد شد و برای تأمین دچار چالش می‌شویم.

صالحی‌فر از همشهریان خواست اهدای خون را جزء یکی از تکالیف اجتماعی خود بدانند و افزود: هرروز در دو نوبت صبح و بعدازظهر از 7 و 30 دقیقه صبح تا 19 و 30 دقیقه غروب به‌صورت یک‌سره در سازمان انتقال خون کرمانشاه در خدمت اهداکنندگان هستیم.

وی ابراز کرد: متأسفانه در شهرستان‌ها مرکز ثابت خون‌گیری نداریم، اما به‌صورت تیم سیار در برخی شهرستان‌ها حضور می‌یابیم و امروز هم همکاران در شهرستان اسلام‌آباد غرب مستقر هستند.

صالحی‌فر گفت: ادارات، ارگان‌ها و شرکت‌هایی که تقاضای تیم سیار به‌صورت اتوبوس دارند، با روابط عمومی هماهنگ کنند تا حضور به هم برسانیم و نیاز مراکز درمانی مرتفع شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز دوشنبه (اول ذی‌الحجه) به روایتی سالروز ازدواج حضرت علی‌(ع) و حضرت فاطمه الزهرا (س) به اسم روز ازدواج نام‌گذاری شده است که پویشی با این عنوان «آغاز زندگی، اهدای زندگی» طراحی و به دفاتر عقد و ازدواج نیز اطلاع‌رسانی شده تا عزیزانی که این روز را برای آغاز زندگی انتخاب کرده‌اند، به شکرانه آغاز زندگی مشترک و به نیت دوام آن، می‌توانند هم‌زمان آقا و خانم در این پویش با اهدای خون شرکت کنند.

صالحی‌فر در پایان گفت: تعطیلی روزهای پنجشنبه شامل مرکز اهدای خون کرمانشاه نمی‌شود و در سایر روزهای تعطیل رسمی هم در خدمت اهداکنندگان هستیم.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/43275