شناسه خبر:43275
1400/4/21 09:38:51

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: از اوایل تیرماه مراجعه به مراکز انتقال خون به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است و اگر این روند سه‌ چهار روز دیگر ادامه یابد، همه ذخایر ما تمام خواهد شد.

پژمان صالحی‌فر روز گذشته ضمن تسلیت شهادت امام محمد تقی (ع)، اظهار کرد: لقب امام جوادالائمه، بخشندگی است و چه سخاوت و بخشندگی بهتر از اینکه الگو بگیریم و اهدای زندگی داشته باشیم.

وی با اشاره به کاهش اهدای خون در استان، گفت: از اوایل تیرماه مراجعه به مراکز انتقال خون به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است، شاید گرمای هوا یکی از دلایل آن باشد، اما نیاز مراکز درمانی و بیمارانی که حیات آن‌ها به خون وابسته است، با گرما و سرمای هوا کم و یا زیاد نمی‌شود که علاوه‌بر آن اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی هم وجود دارد که نیاز به خون دارند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه تصریح کرد: خون و فرآورده‌های خونی طول عمر بالایی ندارند که در زمان‌های خاصی آن را ذخیره کنیم، بنابراین نیاز به حضور مستمر و مدام وجود دارد.

وی به وجود 24 بیمارستان در استان اشاره و بیان کرد: 24 بیمارستان مصرف‌کننده خون پلاکت و سایر فرآورده‌ها در استان داریم که این مراکز روزانه حدود 200 واحد خون نیاز دارند که درحال حاضر ورودی و مراجعه برای اهدای خون به 100 تا 110 واحد کاهش یافته، اگر این روند سه‌ چهار روز دیگر ادامه یابد، همه ذخایر ما تمام خواهد شد و برای تأمین دچار چالش می‌شویم.

صالحی‌فر از همشهریان خواست اهدای خون را جزء یکی از تکالیف اجتماعی خود بدانند و افزود: هرروز در دو نوبت صبح و بعدازظهر از 7 و 30 دقیقه صبح تا 19 و 30 دقیقه غروب به‌صورت یک‌سره در سازمان انتقال خون کرمانشاه در خدمت اهداکنندگان هستیم.

وی ابراز کرد: متأسفانه در شهرستان‌ها مرکز ثابت خون‌گیری نداریم، اما به‌صورت تیم سیار در برخی شهرستان‌ها حضور می‌یابیم و امروز هم همکاران در شهرستان اسلام‌آباد غرب مستقر هستند.

صالحی‌فر گفت: ادارات، ارگان‌ها و شرکت‌هایی که تقاضای تیم سیار به‌صورت اتوبوس دارند، با روابط عمومی هماهنگ کنند تا حضور به هم برسانیم و نیاز مراکز درمانی مرتفع شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز دوشنبه (اول ذی‌الحجه) به روایتی سالروز ازدواج حضرت علی‌(ع) و حضرت فاطمه الزهرا (س) به اسم روز ازدواج نام‌گذاری شده است که پویشی با این عنوان «آغاز زندگی، اهدای زندگی» طراحی و به دفاتر عقد و ازدواج نیز اطلاع‌رسانی شده تا عزیزانی که این روز را برای آغاز زندگی انتخاب کرده‌اند، به شکرانه آغاز زندگی مشترک و به نیت دوام آن، می‌توانند هم‌زمان آقا و خانم در این پویش با اهدای خون شرکت کنند.

صالحی‌فر در پایان گفت: تعطیلی روزهای پنجشنبه شامل مرکز اهدای خون کرمانشاه نمی‌شود و در سایر روزهای تعطیل رسمی هم در خدمت اهداکنندگان هستیم.

شناسه خبر 43275