کد خبر : 49754
تاریخ : 1400/9/24
گروه خبری : استان‌ها

ثبت ملی غار دودزا به نام همدان بررسی می‌شود

علی مالمیر ظهر روز گذشته در جمع خبرنگاران درخصوص ثبت ملی غار دودزا به نام استان دیگر اظهار کرد: بعضی از آثار تاریخی در مرز استان‌ها و شهرستان‌ها واقع می‌شوند که بارها در کشور نیز اتفاق افتاده که یک پرونده ثبتی را استانی پیگیری کرده درحالی که اختلاف نظر بر سر تقسیمات کشوری بوده و در محل استقرار اثر ثبت‌شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه قانون‌گذار پیش‌بینی کرده که در حوزه تقسیمات کشوری با استعلام از وزارت کشور مشخص می‌شود که یک اثر در حوزه جغرافیایی کدام استان و کدام شهر است و طبیعتاً براساس آن نظر تصمیم گرفته می‌شود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان گفت: اگر در بررسی‌ها مشخص شود که این اثر در این استان نبوده و در استان هم‌جوار است، پرونده اصلاح شده و به نام استانی که اثر در آن واقع است، ابلاغ می‌شود.

وی تصریح کرد: در مورد اخیر با توجه به اختلاف نظر با استان زنجان، پرونده‌ای برای غار دودزا که در مرز دو استان و در حوزه شهرستان کبودراهنگ است، زنجان اقدام به تشکیل پرونده کرده و پیگیری ثبت طبیعی آن را انجام داده است.

وی یادآور شد: براساس اطلاعاتی که ما داریم و با انتقاد از این اتفاق و اعلام اینکه غار در حوزه جغرافیایی استان همدان و شهرستان کبودراهنگ واقع است، باید این اثر به‌نام همدان ثبت شود؛ بنابراین با وزارتخانه مکاتبه کردیم فعلاً دفتر ثبت ابلاغ ثبت را متوقف کند و بعد از بررسی دقیق تخصصی که مکان استقرار کجاست، اعلام نظر شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در بعضی از موارد یک اثر مشترک بین دو یا چند استان به‌صورت اشتراکی بین استان‌ها ثبت شده که این موضوع هم طبیعی است و راهکار دارد و بعد از بررسی دقیق اعلام نظر نهایی خواهد شد و ما اعتقاد داریم که این اثر در استان همدان قرار دارد و قطعاً باید به نام استان همدان ثبت شود.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/49754