شناسه خبر:49754
1400/9/24 11:13:34

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری همدان گفت: طبق هماهنگی با وزارتخانه ابلاغ ثبت ملی غار دودزا فعلاً متوقف شده تا بررسی کامل صورت گیرد که این غار جزء آثار همدان یا زنجان بوده که به اعتقاد ما همدانی است.

علی مالمیر ظهر روز گذشته در جمع خبرنگاران درخصوص ثبت ملی غار دودزا به نام استان دیگر اظهار کرد: بعضی از آثار تاریخی در مرز استان‌ها و شهرستان‌ها واقع می‌شوند که بارها در کشور نیز اتفاق افتاده که یک پرونده ثبتی را استانی پیگیری کرده درحالی که اختلاف نظر بر سر تقسیمات کشوری بوده و در محل استقرار اثر ثبت‌شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه قانون‌گذار پیش‌بینی کرده که در حوزه تقسیمات کشوری با استعلام از وزارت کشور مشخص می‌شود که یک اثر در حوزه جغرافیایی کدام استان و کدام شهر است و طبیعتاً براساس آن نظر تصمیم گرفته می‌شود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان گفت: اگر در بررسی‌ها مشخص شود که این اثر در این استان نبوده و در استان هم‌جوار است، پرونده اصلاح شده و به نام استانی که اثر در آن واقع است، ابلاغ می‌شود.

وی تصریح کرد: در مورد اخیر با توجه به اختلاف نظر با استان زنجان، پرونده‌ای برای غار دودزا که در مرز دو استان و در حوزه شهرستان کبودراهنگ است، زنجان اقدام به تشکیل پرونده کرده و پیگیری ثبت طبیعی آن را انجام داده است.

وی یادآور شد: براساس اطلاعاتی که ما داریم و با انتقاد از این اتفاق و اعلام اینکه غار در حوزه جغرافیایی استان همدان و شهرستان کبودراهنگ واقع است، باید این اثر به‌نام همدان ثبت شود؛ بنابراین با وزارتخانه مکاتبه کردیم فعلاً دفتر ثبت ابلاغ ثبت را متوقف کند و بعد از بررسی دقیق تخصصی که مکان استقرار کجاست، اعلام نظر شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در بعضی از موارد یک اثر مشترک بین دو یا چند استان به‌صورت اشتراکی بین استان‌ها ثبت شده که این موضوع هم طبیعی است و راهکار دارد و بعد از بررسی دقیق اعلام نظر نهایی خواهد شد و ما اعتقاد داریم که این اثر در استان همدان قرار دارد و قطعاً باید به نام استان همدان ثبت شود.

شناسه خبر 49754