کد خبر : 51475
تاریخ : 1400/11/2
گروه خبری : ایران و جهان

وین در انتظار تصمیمات سخت

بعد از حدود دو ماه بخش قابل توجهی از مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم‌ها در بخش‌های حقوقی، سیاسی و فنی پیش رفته و بسیاری از اختلاف‌نظرها در خصوص پرانتزهای موجود در متون مورد نظر برطرف شده است. طرف‌ها درباره اغلب موارد اختلافی، ایده‌ها و پیشنهاداتی را مطرح کرده‌اند اما هنوز تا تبدیل شدن این ایده‌ها به متن فاصله وجود دارد. در عین حال در موارد باقی‌مانده از اختلافات که به‌طور طبیعی از موضوعات مهم و سخت محسوب می‌شوند، طرف‌ها نیازمند تصمیم‌گیری سیاسی هستند.

با توجه به خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های حداکثری علیه ایران، بخش قابل توجه تسریع در روند مذاکرات و دستیابی به توافق و بازگشت همه طرف‌ها به برجام نیازمند آن است که کاخ سفید اقدامات لازم را در راستای رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین‌ها انجام دهد. به‌محض اینکه آمریکا تصمیمات لازم را برای رفع مؤثر، قابل راستی‌آزمایی و پایدار تحریم‌ها اتخاذ کند، سرعت گفت‌وگوها افزایش یافته و توافق در مدت زمانی کوتاه ممکن خواهد شد.

مذاکرات در روزهای اخیر در سطوح سیاسی و کارشناسی در چارچوب رایزنی‌های دو‌جانبه و چندجانبه ادامه داشت و رایزنی‌ها در این هفته نیز ادامه خواهد یافت.

رئیس هیئت مذاکره‌کننده کشورمان روز جمعه در دیدارهای جداگانه با انریکه مورا معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و میخاییل اولیانوف رئیس هیئت مذاکره‌کننده روسیه دیدار کرد.

هم‌چنین کشورهای گروه 1+4 به اضافه ایران در نشستی مشترک به بررسی آخرین تحولات و نتایج به دست آمده در مذاکرات پرداختند.

علاوه بر این رؤسای روسی و آمریکایی مذاکره‌کننده در وین جداگانه با یکدیگر دیدار کردند.

میخاییل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‎‌های بین‌المللی واقع در وین پس از دیدار با راب مالی در توییتی نوشت: درباره مسائل عمده باقی مانده که باید برای اطمینان‌یابی از احیای برجام[توافق هسته‌ای] و لغو تحریم‌ها در روند مذاکرات برجام انجام شود، گفت‌وگو کردیم.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/51475