کد خبر : 67868
تاریخ : 1402/1/27
گروه خبری : فرهنگی

حمام تاریخی «کردآباد» کبودراهنگ در انتظار ثبت ملی

مهدی غلامی درباره اقدامات حوزه ثبت بناهای واجد ارزش شهرستان کبودراهنگ در سال‌ جاری بیان کرد: در سال 1402 چند پرونده ثبت در دست بررسی است که کار بعضی از آن‌ها مانند پرونده حمام تاریخی کردآباد، پُل آلان‌علیا و حمام چارلی انجام شده و در انتظار ثبت هستند.

وی با اشاره به اینکه حمام روستای کردآباد متعلق به اواخر دوره قاجار است، افزود: نقشه‌برداری از این حمام تاریخی در سال 99 انجام شد و پرونده ثبت بنا در فهرست کاندیدای ثبت بناهای شهرستان قرار گرفت.

غلامی با بیان اینکه پس از تعطیلی این حمام بنا بی‌استفاده بود، اظهار کرد: این حمام تاریخی در سال 1394 توسط اداره میراث فرهنگی مرمت شد و پس از ثبت ملی و مرمت با اولویت حفظ بنا، می‌تواند تغییر کاربری دهد.

به گفته رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کبودراهنگ، حمام سنگی در روستای چارلی کبودراهنگ نیز جزء اولویت‌های بناهای ثبت ملی در این شهرستان است.

وی درباره این بنای تاریخی بیان کرد: حمام سنگی در روستای چارلی مشابه حمام سنگی باشقورتاران است و از مصالح بومی در ساخت این بنا استفاده شده؛ همچنین در این بنا از سنگ‌های موجود در منطقه برای جداره و طاق‌های بنا بهره برده شده و به احتمال زیاد قدمت بنا به اواخر دوره‌های تیموری و صفویه برمی‌گردد.

غلامی در ادامه گفت: پُل آلان‌علیا در نزدیکی روستای آلان‌علیا و شهر گل‌تپه قرار دارد و دیگر اثری است که در انتظار ثبت ملی قرار دارد، این‌ بنا در سال 1319 هجری شمسی توسط استادکاران چیره‌دست ساخته شده که تاریخ ساخت پُل در یک طرف و نام محلی پُل در طرف دیگر روی سنگ‌ها نوشته شده است؛ این پُل زیبا در سال 1399 شناسایی شد.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/67868