شناسه خبر:67868
1402/1/27 07:29:32

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کبودراهنگ از ثبت ملی حمام تاریخی کردآباد در آینده نزدیک خبر داد.

مهدی غلامی درباره اقدامات حوزه ثبت بناهای واجد ارزش شهرستان کبودراهنگ در سال‌ جاری بیان کرد: در سال 1402 چند پرونده ثبت در دست بررسی است که کار بعضی از آن‌ها مانند پرونده حمام تاریخی کردآباد، پُل آلان‌علیا و حمام چارلی انجام شده و در انتظار ثبت هستند.

وی با اشاره به اینکه حمام روستای کردآباد متعلق به اواخر دوره قاجار است، افزود: نقشه‌برداری از این حمام تاریخی در سال 99 انجام شد و پرونده ثبت بنا در فهرست کاندیدای ثبت بناهای شهرستان قرار گرفت.

غلامی با بیان اینکه پس از تعطیلی این حمام بنا بی‌استفاده بود، اظهار کرد: این حمام تاریخی در سال 1394 توسط اداره میراث فرهنگی مرمت شد و پس از ثبت ملی و مرمت با اولویت حفظ بنا، می‌تواند تغییر کاربری دهد.

به گفته رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کبودراهنگ، حمام سنگی در روستای چارلی کبودراهنگ نیز جزء اولویت‌های بناهای ثبت ملی در این شهرستان است.

وی درباره این بنای تاریخی بیان کرد: حمام سنگی در روستای چارلی مشابه حمام سنگی باشقورتاران است و از مصالح بومی در ساخت این بنا استفاده شده؛ همچنین در این بنا از سنگ‌های موجود در منطقه برای جداره و طاق‌های بنا بهره برده شده و به احتمال زیاد قدمت بنا به اواخر دوره‌های تیموری و صفویه برمی‌گردد.

غلامی در ادامه گفت: پُل آلان‌علیا در نزدیکی روستای آلان‌علیا و شهر گل‌تپه قرار دارد و دیگر اثری است که در انتظار ثبت ملی قرار دارد، این‌ بنا در سال 1319 هجری شمسی توسط استادکاران چیره‌دست ساخته شده که تاریخ ساخت پُل در یک طرف و نام محلی پُل در طرف دیگر روی سنگ‌ها نوشته شده است؛ این پُل زیبا در سال 1399 شناسایی شد.

شناسه خبر 67868