کد خبر : 68420
تاریخ : 1402/2/10
گروه خبری : سلامت

هشدار دامپزشکی همدان؛

تب کریمه کنگو در کمین است

امیرحسین نقی‌پور روز شنبه نسبت به بروز برخی بیماری‌ها هم‌زمان با آغاز فصل گرما هشدار داد و افزود: تب کریمه کنگو در انسان بسیار کشنده و خطرآفرین است و در فصل گرما بروز می‌کند؛ این بیماری ویروسی بوده و توسط خوردن گوشت آلوده و از طریق کنه منتقل می‌شود، بنابراین باید نسبت به ذبح دام‌های غیر مجاز آگاه باشیم و شهروندان از خریدن گوشت‌ بدون مهر دامپزشکی خودداری کنند.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات پیشگیرانه درخصوص تب کریمه کنگو، گفت: علاوه‌بر برگزاری مداوم کلاس‌های آموزشی ‌و ترویجی ویژه‌ اقشار مختلف جامعه، در سال گذشته 628 هزار و 37 متر مربع سم‌پاشی جایگاه نگهداری دام و اماکن دامی در سطح استان با هدف پیشگیری و مبارزه با انگل‌های خارجی مانند تب هموراژیک کریمه کنگو انجام شده است و سم‌پاشی بدن 190 هزار و 332 رأس دام سبک و سنگین به‌منظور مبارزه با انگل‌های خارجی نیز طی مدت فوق انجام و ترتیبی داده شده که در سال جاری اقدامات پیشگیرانه با قوت در سطح استان انجام شود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان همدان ادامه داد: دامداران نیز باید هنگام مشاهده کنه روی دام، آن را با دست و به‌صورت مستقیم از بین نبرند و اقدام به سم‌پاشی محیط نگهداری دام کنند که در این راستا با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده سم‌پاشی و ضد عفونی کردن بدن دام‌ها و اماکن دامی توسط مجموعه دامپزشکی درحال انجام است.

وی با اشاره به اینکه تمامی کشتارگاه‌های سنتی در استان جمع‌آوری شده و درحال حاضر 6 کشتارگاه صنعتی فعال داریم، یادآور شد: تمامی کشتارگاه‌های استان مجهز به سیستم پیش‌سرد هستند و گوشت‌های تهیه‌شده از ذبح دام به مدت 24 ساعت در داخل این سالن باقی مانده و ph آن‌ها به‌علت ماندن در سرما کاهش می‌یابد و به این ترتیب بسیاری از میکروب‌ها و ویروس‌های گوشت از بین می‌رود.

نقی‌پور ادامه داد: تمامی کشتارگاه‌های استان قرار دادن گوشت‌های تهیه‌شده در سیستم پیش‌سرد را رعایت می‌کنند و به این ترتیب بسیاری از میکروب‌ها و ویروس‌های گوشت از بین می‌رود؛ شهروندان گوشت‌های دارای مهر دامپزشکی را با اطمینان خاطر خریداری کنند.

این مقام مسئول تأکید کرد: شهروندان از ذبح دام در خارج از کشتارگاه‌ها خودداری کنند و به‌هیچ‌عنوان گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی را خریداری نکنند و اگر کسی هدف ادای نذر و قربانی دارد، می‌تواند از طریق سامانه 1512 با نظارت مجموعه دامپزشکی ذبح دام انجام دهد.

وی با بیان اینکه تب کریمه کنگو در دام بدون علامت بوده و تنها بی‌اشتهایی و تب ایجاد می‌کند، تصریح کرد: تب کریمه کنگو توسط انسان‌های عادی غیر قابل تشخیص بوده، اما این ویروس در انسان کشنده و بسیار واگیر است.

نقی‌پور تأکید کرد: دامداران و گروه‌های واکسیناسیون دامپزشکی درصورت مشاهده کنه از ارتباط مستقیم دست با آن خودداری کرده و اقدامات سم‌پاشی را انجام دهند.

وی گفت: با توجه به اقدامات پیشگیرانه، خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مثبتی از تب کریمه کنگو در استان همدان ثبت و گزارش نشده است.

تب کریمه کنگو یا تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی‌دهنده است که به‌طور معمول به‌علت ایجاد اختلال در انعقاد خون سبب کبودی در قسمت‌های مختلف بدن و خونریزی شدید بینی می‌شود.

 

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/68420