شناسه خبر:68420
1402/2/10 09:10:27
هشدار دامپزشکی همدان؛

تب کریمه کنگو در کمین است

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان همدان گفت: تاکنون بیماری تب کریمه کنگو در استان همدان مشاهده یا گزارش نشده است، اما دامدران باید توصیه‌ها برای جلوگیری از بروز این بیماری را جدی بگیرند.

امیرحسین نقی‌پور روز شنبه نسبت به بروز برخی بیماری‌ها هم‌زمان با آغاز فصل گرما هشدار داد و افزود: تب کریمه کنگو در انسان بسیار کشنده و خطرآفرین است و در فصل گرما بروز می‌کند؛ این بیماری ویروسی بوده و توسط خوردن گوشت آلوده و از طریق کنه منتقل می‌شود، بنابراین باید نسبت به ذبح دام‌های غیر مجاز آگاه باشیم و شهروندان از خریدن گوشت‌ بدون مهر دامپزشکی خودداری کنند.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات پیشگیرانه درخصوص تب کریمه کنگو، گفت: علاوه‌بر برگزاری مداوم کلاس‌های آموزشی ‌و ترویجی ویژه‌ اقشار مختلف جامعه، در سال گذشته 628 هزار و 37 متر مربع سم‌پاشی جایگاه نگهداری دام و اماکن دامی در سطح استان با هدف پیشگیری و مبارزه با انگل‌های خارجی مانند تب هموراژیک کریمه کنگو انجام شده است و سم‌پاشی بدن 190 هزار و 332 رأس دام سبک و سنگین به‌منظور مبارزه با انگل‌های خارجی نیز طی مدت فوق انجام و ترتیبی داده شده که در سال جاری اقدامات پیشگیرانه با قوت در سطح استان انجام شود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان همدان ادامه داد: دامداران نیز باید هنگام مشاهده کنه روی دام، آن را با دست و به‌صورت مستقیم از بین نبرند و اقدام به سم‌پاشی محیط نگهداری دام کنند که در این راستا با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده سم‌پاشی و ضد عفونی کردن بدن دام‌ها و اماکن دامی توسط مجموعه دامپزشکی درحال انجام است.

وی با اشاره به اینکه تمامی کشتارگاه‌های سنتی در استان جمع‌آوری شده و درحال حاضر 6 کشتارگاه صنعتی فعال داریم، یادآور شد: تمامی کشتارگاه‌های استان مجهز به سیستم پیش‌سرد هستند و گوشت‌های تهیه‌شده از ذبح دام به مدت 24 ساعت در داخل این سالن باقی مانده و ph آن‌ها به‌علت ماندن در سرما کاهش می‌یابد و به این ترتیب بسیاری از میکروب‌ها و ویروس‌های گوشت از بین می‌رود.

نقی‌پور ادامه داد: تمامی کشتارگاه‌های استان قرار دادن گوشت‌های تهیه‌شده در سیستم پیش‌سرد را رعایت می‌کنند و به این ترتیب بسیاری از میکروب‌ها و ویروس‌های گوشت از بین می‌رود؛ شهروندان گوشت‌های دارای مهر دامپزشکی را با اطمینان خاطر خریداری کنند.

این مقام مسئول تأکید کرد: شهروندان از ذبح دام در خارج از کشتارگاه‌ها خودداری کنند و به‌هیچ‌عنوان گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی را خریداری نکنند و اگر کسی هدف ادای نذر و قربانی دارد، می‌تواند از طریق سامانه 1512 با نظارت مجموعه دامپزشکی ذبح دام انجام دهد.

وی با بیان اینکه تب کریمه کنگو در دام بدون علامت بوده و تنها بی‌اشتهایی و تب ایجاد می‌کند، تصریح کرد: تب کریمه کنگو توسط انسان‌های عادی غیر قابل تشخیص بوده، اما این ویروس در انسان کشنده و بسیار واگیر است.

نقی‌پور تأکید کرد: دامداران و گروه‌های واکسیناسیون دامپزشکی درصورت مشاهده کنه از ارتباط مستقیم دست با آن خودداری کرده و اقدامات سم‌پاشی را انجام دهند.

وی گفت: با توجه به اقدامات پیشگیرانه، خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مثبتی از تب کریمه کنگو در استان همدان ثبت و گزارش نشده است.

تب کریمه کنگو یا تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی‌دهنده است که به‌طور معمول به‌علت ایجاد اختلال در انعقاد خون سبب کبودی در قسمت‌های مختلف بدن و خونریزی شدید بینی می‌شود.

 

شناسه خبر 68420