کد خبر : 70785
تاریخ : 1402/4/7
گروه خبری : جامعه

آیین بزرگ قربانی در «بانه‌وره» پاوه برگزار می‌شود

مدیر رسانه‌ای این مراسم از آیین قربانی به عنوان یکی از آیین‌های مهم اسلامی نام برد و اظهار کرد: مردم شهر بانه وره هرساله بنا به یک سنت قدیمی در این روز تمام قربانی‌های خود را در یک محل جمع کرده و ذبح می‌کنند.

عکاشه داوودی ادامه داد: باتوجه به در پیش بودن عید قربان، امسال هم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این مراسم با مشارکت خیرین و مردم شهر بانه وره برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: تاکنون حدود 300 راس دام سبک و سنگین برای انجام مراسم قربانی در این روز ثبت شده و پیش‌بینی می‌شود تا روز عید این تعداد به حدود 400 تا 500 راس افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، آیین قربانی بانه وره امسال هم در منطقه توریستی میگوره انجام می‌شود و پس از ذبح دام‌ها، لاشه دام‌ها به سالن چند منظوره شهر انتقال داده می‌شود تا در آنجا کار تکه تکه کردن، بسته‌بندی و توزیع آنها انجام گیرد.

داوودی اضافه کرد: امسال هم برخی از اهالی خیر خارج نشین منطقه در این آیین مقدس شرکت کرده و تعدادی از دام‌ها با کمک‌هایی که ارسال کرده‌اند، خریداری شده است.

***آیین قربانی بانه‌وره قدمتی 70 ساله دارد

یک کارشناس میراث ناملموس میراث فرهنگی استان کرمانشاه نیز با اشاره به قدمت 70 ساله آیین قربانی بانه وره، اظهارکرد: در این مراسم، تمام خیرین و مردم شهر که قربانی دارند، دام‌های قربانی خود را به یک نقطه می‌آورند و با یک هماهنگی خاص کار ذبح آنها را انجام می‌دهند.

عزیز مصطفایی تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های برجسته این مراسم، تقسیم کار و هماهنگی بین اهالی این شهر در اجرای مراسم است که نشان می‌دهد در انجام کارهای گروهی مشارکت و همراهی بسیار خوبی دارند.

به گفته وی طی سال گذشته حدود 600 راس دام در مراسم قربانی بانه‌وره ذبح و بین مردم شهر و نیازمندان توزیع شد.

 

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/70785