شناسه خبر:70785
1402/4/7 09:40:14

آیین ثبت ملی شده قربانی در بانه وره شهرستان پاوه کرمانشاه امسال هم به رسم هر ساله در عید قربان برگزار خواهد شد.

مدیر رسانه‌ای این مراسم از آیین قربانی به عنوان یکی از آیین‌های مهم اسلامی نام برد و اظهار کرد: مردم شهر بانه وره هرساله بنا به یک سنت قدیمی در این روز تمام قربانی‌های خود را در یک محل جمع کرده و ذبح می‌کنند.

عکاشه داوودی ادامه داد: باتوجه به در پیش بودن عید قربان، امسال هم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این مراسم با مشارکت خیرین و مردم شهر بانه وره برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: تاکنون حدود 300 راس دام سبک و سنگین برای انجام مراسم قربانی در این روز ثبت شده و پیش‌بینی می‌شود تا روز عید این تعداد به حدود 400 تا 500 راس افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، آیین قربانی بانه وره امسال هم در منطقه توریستی میگوره انجام می‌شود و پس از ذبح دام‌ها، لاشه دام‌ها به سالن چند منظوره شهر انتقال داده می‌شود تا در آنجا کار تکه تکه کردن، بسته‌بندی و توزیع آنها انجام گیرد.

داوودی اضافه کرد: امسال هم برخی از اهالی خیر خارج نشین منطقه در این آیین مقدس شرکت کرده و تعدادی از دام‌ها با کمک‌هایی که ارسال کرده‌اند، خریداری شده است.

***آیین قربانی بانه‌وره قدمتی 70 ساله دارد

یک کارشناس میراث ناملموس میراث فرهنگی استان کرمانشاه نیز با اشاره به قدمت 70 ساله آیین قربانی بانه وره، اظهارکرد: در این مراسم، تمام خیرین و مردم شهر که قربانی دارند، دام‌های قربانی خود را به یک نقطه می‌آورند و با یک هماهنگی خاص کار ذبح آنها را انجام می‌دهند.

عزیز مصطفایی تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های برجسته این مراسم، تقسیم کار و هماهنگی بین اهالی این شهر در اجرای مراسم است که نشان می‌دهد در انجام کارهای گروهی مشارکت و همراهی بسیار خوبی دارند.

به گفته وی طی سال گذشته حدود 600 راس دام در مراسم قربانی بانه‌وره ذبح و بین مردم شهر و نیازمندان توزیع شد.

 

شناسه خبر 70785