کد خبر : 74000
تاریخ : 1402/7/5
گروه خبری : کشاورزی

کشت قراردادی در 126 هزار هکتار از مزارع همدان برای تولید گندم و جو

مسعود اکبری روز سه‌شنبه با اشاره به بررسی شیوه‌نامه اجرایی کشت قراردادی گندم، جو و کلزا در استان همدان در سال زراعی 1403-1402، ابراز کرد: این طرح با همکاری اداره کل غله و خدمات بازرگانی دولتی انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: برای اجرای دقیق این طرح هماهنگی و انسجام بین اتحادیه‌های تعاون روستایی و تولیدی استان ضروری است.

وی ادامه داد: این طرح برای نخستین‌بار در استان انجام می‌شود و هدف از آن کمک به کشاورزان در تولید محصولات اساسی مانند گندم، جو و کلزا و کمک به تأمین امنیت غذایی جامعه است.

مدیر تعاون روستایی استان همدان یادآور شد: در این طرح بذر، کود و نهاده رایگان در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد و پس از برداشت محصول نرخ آن‌ها محاسبه می‌شود.

وی از دیگر مزایای این طرح را جلوگیری از خرید گران‌تر محصولاتی مانند بذر و نهاده و کود توسط کشاورزان و ارائه تسهیلات مورد نیاز به آن‌ها دانست.

اکبری تأکید کرد: مهم‌ترین ویژگی این طرح خرید تضمینی گندم، جو و کلزا از کشاورزان است تا آن‌ها دغدغه فروش محصولات خود را نداشته باشند.

این مقام مسئول افزود: در طرح اجرایی کشت قراردادی محصولات کشاورزان به‌طور کامل بیمه می‌شود تا در بروز برخی شرایط مانند خشک‌سالی و مسائل دیگر، دچار خسارت نشوند.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان تأکید کرد: فرآیند کشت قراردادی با مراجعه کشاورز برای کنترل و ثبت اطلاعات سطوح زیر کشت وی در سامانه‌های جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی و صدور حواله الکترونیک کود توسط مراکز خدمات جهاد کشاورزی آغاز می‌شود و با عقد قرارداد از طریق سامانه‌های طراحی‌شده، ادامه می‌یابد.

 

 

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/74000