شناسه خبر:74000
1402/7/5 13:12:04

مدیر تعاون روستایی استان همدان گفت: تعاون روستایی استان 100 هزار هکتار کشت قراردادی گندم و 26 هزار هکتار کشت قراردادی جو با کشاورزان همدانی را برای سال زراعی جدید در دستور کار قرار داد.

مسعود اکبری روز سه‌شنبه با اشاره به بررسی شیوه‌نامه اجرایی کشت قراردادی گندم، جو و کلزا در استان همدان در سال زراعی 1403-1402، ابراز کرد: این طرح با همکاری اداره کل غله و خدمات بازرگانی دولتی انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: برای اجرای دقیق این طرح هماهنگی و انسجام بین اتحادیه‌های تعاون روستایی و تولیدی استان ضروری است.

وی ادامه داد: این طرح برای نخستین‌بار در استان انجام می‌شود و هدف از آن کمک به کشاورزان در تولید محصولات اساسی مانند گندم، جو و کلزا و کمک به تأمین امنیت غذایی جامعه است.

مدیر تعاون روستایی استان همدان یادآور شد: در این طرح بذر، کود و نهاده رایگان در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد و پس از برداشت محصول نرخ آن‌ها محاسبه می‌شود.

وی از دیگر مزایای این طرح را جلوگیری از خرید گران‌تر محصولاتی مانند بذر و نهاده و کود توسط کشاورزان و ارائه تسهیلات مورد نیاز به آن‌ها دانست.

اکبری تأکید کرد: مهم‌ترین ویژگی این طرح خرید تضمینی گندم، جو و کلزا از کشاورزان است تا آن‌ها دغدغه فروش محصولات خود را نداشته باشند.

این مقام مسئول افزود: در طرح اجرایی کشت قراردادی محصولات کشاورزان به‌طور کامل بیمه می‌شود تا در بروز برخی شرایط مانند خشک‌سالی و مسائل دیگر، دچار خسارت نشوند.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان تأکید کرد: فرآیند کشت قراردادی با مراجعه کشاورز برای کنترل و ثبت اطلاعات سطوح زیر کشت وی در سامانه‌های جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی و صدور حواله الکترونیک کود توسط مراکز خدمات جهاد کشاورزی آغاز می‌شود و با عقد قرارداد از طریق سامانه‌های طراحی‌شده، ادامه می‌یابد.

 

 

شناسه خبر 74000