شناسه خبر:81762
1403/2/5 18:15:38

انجمن جهانی فولاد در آخرین گزارش خود اعلام کرد: تولید فولاد خام ایران در سه‌ماهه ابتدایی 2024 با افزایش 16.3 درصدی، به هفت میلیون و 600 هزار تُن رسید.

گزارش «انجمن جهانی فولاد» درباره میزان تولید جهانی فولاد خام در ماه مارس 2024 میلادی (11 اسفندماه 1402 تا 12 فروردین‌ماه 1403)، حکایت از آن دارد که تولید جهانی این محصول راهبردی در این ماه به 161 میلیون و 200 هزار تُن رسید که 4.3 درصد نسبت به همین ماه در سال 2023 کاهش داشت.

این سند که براساس اطلاعات گزارش‌شده 71 کشور تولیدکننده فولاد به این انجمن گردآوری شده است، نشان می‌دهد با وجود کاهش تولید سه ماه ابتدایی سال میلادی جاری در پنج کشور چین، ژاپن، آمریکا، روسیه و کره جنوبی نسبت به سه ماه نخست 2023، میزان رشد سه‌ماهه در مورد بقیه فولادسازان عمده جهانی مثبت بوده است.

آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد بیشترین افزایش سه‌ماهه نخست امسال نسبت به همین مدت در سال 2023 مربوط به دو کشور ترکیه و ایران است که به‌ترتیب رشد 28.4 و 16.3 درصدی را تجربه کردند و در رتبه‌های بعدی هند با 9.7، برزیل با 6.2 و آلمان با 6 درصد افزایش تولید قرار دارند.

رشد 28.4 درصدی تولید فولاد خام ترکیه در سه ماهه نخست امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته به دنبال رشد نقطه به نقطه 46.6 درصدی این کشور در ماه قبل میلادی به‌دست می‌آید و باعث شده این کشور رکورددار بیشترین افزایش نقطه به نقطه تولید فولاد خام تا اینجای سال 2024 جهان شود.

رشد صنعت فولاد ترکیه در سال جاری در سایه تأمین فولاد پروژه 500 میلیاردی «شهر نِئوم» متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی محقق شده است.

تارنمای معتبر «استیل‌اوربیس» نیز چندی پیش اعلام کرد که «کوکایِر چِلیک» فولادساز نام‌آشنای ترکیه‌ای فولاد «پروژه شهر نِئوم عربستان سعودی» را تأمین می‌کند و این درحالی است که شهر نِئوم که در شمال غربی عربستان و در ساحل دریای سرخ قرار دارد، می‌تواند بازار بسیار نزدیک‌تری برای محصولات فولاد ایران باشد.

گفتنی است؛ رکورد رشد نقطه به نقطه دو ماه قبل در ماه ژانویه توسط ایران شکسته شده و کشورمان توانسته بود با رشد 39.9 درصدی در آن ماه، بیشترین رشد نقطه به نقطه را به‌نام خود ثبت کند.

* تولیدکنندگان برتر فولاد خام در جهان

براساس آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد، سه کشور برتر تولیدکننده فولاد خام در جهان چین، هند و ژاپن هستند و چین «مارس» امسال 88 میلیون و 300 هزار تُن فولاد خام تولید کرد که 7.8 درصد نسبت به ماه مشابه سال پیش، کاهش داشت.

ماه «مارس» امسال هند با تولید 12 میلیون و 700 هزار تُن فولاد خام، رشد نقطه به نقطه 7.8 درصدی را تجربه کرد و ژاپن با تولید هفت میلیون و 200 هزار تُن فولاد خام، کاهش 3.9 درصدی نسبت به مارس سال گذشته را ثبت کرد.

براساس این گزارش، تولید فولاد خام در ایالات متحده آمریکا برای «مارس» امسال، 6 میلیون و 900 هزار تُن تخمین زده می‌شود که معادل تولید این کشور در ماه «مارس» 2023 بوده و این کشور کماکان چهارمین فولادساز برتر جهان است.

در گزارش انجمن جهانی فولاد آمده است: در «مارس» 2024، روسیه 6 میلیون و 600 هزار تُن فولاد خام تولید کرد که 0.8 درصد افزایش تولید نسبت به همین ماه در سال پیش را نشان می‌دهد و این کشور با این میزان تولید کماکان در جایگاه پنجمین کشور تولیدکننده فولاد جهان قرار دارد.

طبق این گزارش، در سومین ماه سال میلادی جاری کره جنوبی با تولید پنج میلیون و 300 هزار تُن فولاد خام و با 9.5 درصد کاهش در رتبه ششم تولیدکنندگان فولاد جهان قرار گرفت.

براساس این گزارش، آلمان با تولید سه میلیون و 500 هزار تُن و افزایش 8.4 درصدی و ترکیه نیز با تولید سه میلیون و 200 هزار تُن و رشد 18.0 درصدی نسبت به تولید ماه مارس 2023 به‌ترتیب در رتبه‌های هفتم و هشتم تولیدکنندگان برتر فولاد جهان قرار دارند.

براساس اطلاعات گزارش‌شده 71 کشور به این انجمن، ایران و برزیل ماه «مارس» امسال با تولید دو میلیون و 800 هزار تُن فولاد خام، به‌ترتیب رشدهای 2 و 5.6 درصدی را تجربه کردند و در جایگاه ‌های دهم و نهم در بین فولادسازان جهان قرار دارند.

ایران ماه ژانویه در رتبه نهم فولادسازان جهان قرار داشت که در دو ماه فوریه و مارس با یک پله سقوط جایگاهش را به برزیل داد؛ هرچند در ماه مارس صنعت فولاد کشورمان با تولید دو میلیون و 800 هزار تُن، هم‌اندازه برزیل فولاد خام تولید کرد، اما افزایش محدودیت‌های گازی در اسفندماه پارسال نسبت به ماه بهمن، باعث شد ایران نتواند رشد تولید ماه «ژانویه» را در ماه‌های فوریه و مارس تکرار کند.

گفتنی است؛ افزایش محدودیت‌های گازی از اوایل اسفندماه به دنبال استقرار موج بارش برف و نفوذ سرما و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری، باعث محدودیت‌های بسیار زیاد برای فولادسازان کشور شد؛ به‌طوری که گاز بیشتر کارخانه‌های آهن اسفنجی برای دو هفته نزدیک به قطعی بود.

براساس آخرین گزارش انجمن فولاد ایران، از ابتدای سال میلادی جاری ایران با تولید هفت میلیون و 600 و برزیل با تولید هشت میلیون و 300 هزار تُن به‌ترتیب در جایگاه‌های دهم و نهم فولادسازان بزرگ جهان قرار دارند.

براساس گزارش انجمن جهانی فولاد، در ماه «فوریه» امسال کشورهای تولیدکنند فولاد در آفریقا که شامل کشورهای مصر، لیبی، آفریقای جنوبی و تونس هستند، درمجموع یک میلیون و 900 هزار تُن فولاد خام تولید کردند که 1.1 درصد نسبت به ماه مشابه در سال پیش افزایش داشته است و این کشورها از ابتدای سال جاری میلادی درمجموع موفق به تولید هشت میلیون و 300 هزار تُن فولاد خام شده‌اند.

آن‌گونه در آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد آمده، کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه عضو این انجمن که شامل کشورهای استرالیا، چین، هند، ژاپن، مغولستان، نیوزیلند، پاکستان، کره جنوبی، تایوان، تایلند و ویتنام هستند، ماه «مارس» درمجموع 118 میلیون و 300 هزار تُن فولاد خام تولید کردند که 5.8 درصد نسبت به همین ماه در سال پیش کاهش داشته است.

کشورهای استرالیا، چین تایپه، هند، ژاپن، مغولستان، نیوزیلند، پاکستان، کره جنوبی، تایلند و ویتنام درمجموع از ابتدای 2024، موفق به تولید 345 میلیون و 900 هزار تُن فولاد خام شدند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 81762