شناسه خبر:81764
1403/2/5 18:20:04

مدیرکل دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت‌افزار وزارت صنعت، معدن و تجارت از صادرات 161 میلیون دلاری صنعت شوینده و بهداشتی در سال گذشته خبر داد و گفت: در تولید محصولات شوینده با حجم بازار 130 همتی و تلاش تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیانی به خودکفایی دست یافته‌ایم.

مونا ابروفراخ روز دوشنبه اظهار کرد: در حوزه مواد اولیه ده‌ها پروژه دانش‌بنیان به نتیجه رسیده است که این امر منجر به خودکفایی در صنعت آرایشی و بهداشتی شده؛ به‌به‌عنوان مثال ماده گلیسیرین که ماده مشترک بسیاری از محصولات شوینده آرایشی و بهداشتی است و تا دو الی سه سال پیش حتی در گرید معمولی وارداتی بود، اکنون نه‌تنها تماماً در داخل کشور تولید می‌شود، بلکه تولید گرید دارویی آن نیز سال گذشته برای نخستین‌بار آغاز شده است.

وی اضافه کرد: همچنین موادی مانند PEG یا MPG و فوسفونات برای نخستین‌بار تولید شده است؛ ضمن اینکه در حوزه مواد مؤثره گیاهی انواع عصاره‌ها و اکسترکت‌ها تولید شده است، درحالی که ما حتی عصاره انار و عصاره زعفران را از اروپا وارد می‌کردیم که از سال گذشته تولید انبوه آن آغاز شده است.

ابروفراخ تأکید کرد: تولید اسانس از پایه مولکول برای نخستین‌بار در کشور را داشته‌ایم که ایران را در زمره هفتمین تولیدکننده دارای دانش فنی این محصول در جهان قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه فعال‌سازی 2.5 میلیون تُن ظرفیت‌های خالی با استفاده از تولید بدون کارخانه در سال گذشته صورت گرفت، گفت: تولید در سال 1402 به میزان یک‌هزار و 822 تُن بوده که نسبت به سال گذشته به‌صورت میانگین در حدود 13 درصد رشد داشت است.

* 161 میلیون دلار صادرات صنعت شوینده و بهداشتی

مدیرکل دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت‌افزار وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به میزان صادرات انواع محصولات شوینده بهداشتی و آرایشی، افزود: در سال 1402 به میزان 161 میلیون دلار صادرات صورت گرفته بود که نسبت به مدت مشابه سال رشد 18 درصدی را به ثبت رساند.

ابروفراخ عنوان کرد: میزان واردات انواع محصولات شوینده بهداشتی و آرایشی در سال 1402، 45 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه به میزان دو درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به برنامه‌های این اداره کل با همکاری انجمن‌های تولیدکننده صنعت شوینده، اظهار کرد: اصلاح و به‌روزرسانی دستورالعمل تولید بدون کارخانه موجب رونق تولید بدون کارخانه و فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی در صنعت آرایشی و بهداشتی خواهد شد.

مدیرکل دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت‌افزار وزارت صمت اعلام کرد: رشد تولید و افزایش کیفیت و به‌ تبع آن افزایش صادرات در حوزه صنایع آرایشی و بهداشتی با رفع برخی ممنوعیت‌های ایجادشده در حوزه مواد اولیه، رشد سرمایه‌گذاری در حوزه برندینگ جهت دستیابی به اهداف صادراتی و کاهش قاچاق کالای سلامت‌محور ازجمله محصولات آرایشی با الزام واردکنندگان و تولیدکنندگان به گرفتن شناسه کالا و کد رهگیری، از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره کل با همکاری صنعتگران در این عرصه است.

ابروفراخ از هدف‌گذاری رشد تولید به‌صورت میانگین 25 درصدی و رشد صادرات 10 در صدی در حوزه صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی برای سال 1403 خبر داد و گفت: دراین‌باره جلسه‌های مختلفی با انجمن‌های مربوطه برگزار و سیاست‌گذاری شده است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 81764