شناسه خبر:55449
1401/2/27 13:36:49

سپهرغرب، گروه ایران و جهان: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نسبت به واردات کالاهای سلامت‌ محور بدون مجوز سازمان غذا و دارو هشدار داد.

همایون سامه یح، ضمن تاکید بر این نکته که واردات کالاهای سلامت‌محور باید تحت نظارت و مجوز سازمان غذا و دارو باشد، گفت: حتی اگر دارویی که مورد نیاز است، در کشور کم باشد، ولی شخص حقیقی یا حقوقی بدون مجوزهای لازم، اقدام به واردات کند، ترخیص آن کالا تا زمانی که سازمان مجوز نداده، دارای اشکال است.

وی در خصوص واردات شیرخشک و دارو بدون ثبت سفارش و مجوز سازمان غذا و دارو، اظهار کرد: تاکنون چنین موردی به ما گزارش نشده ولی اگر چنین اتفاقی رخ داده باشد، تداخل در مسئولیت‌ها است که خلاف قانون است. اینکه هر ارگانی بخواهد در مسئولیت‌های ارگان دیگر دخالت کند، به جز هرج و مرج چیزی عاید کشور نمی‌شود و مسئولین باید با این اقدامات برخورد جدی داشته باشند.

سامه یح تاکید کرد: اگر واردات کالاهای سلامت محور بدون مجوز سازمان غذا و دارو انجام شود، به روالی برای سایر ارگان‌ها تبدیل می‌شود که هر کالایی که بخواهند را بدون مجوز قانونی وارد کنند؛ خصوصاً کالاهای استراتژیک مانند دارو و کالاهای سلامت‌محور که عدم نظارت بر آنها می‌تواند زندگی مردم را به خطر بیاندازد و عواقب بلندمدت آن چیزی جز ضرر و زیان برای کشور نخواهد بود.

سامه‌یح در خصوص راه پیشگیری و برخورد با این فرایندهای غیر قانونی گفت: اگر چنین اتفاقی افتاده باشد و سازمان متولی امر به ما گزارش دهد، این گزارش را در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بررسی و به کمیسیون اصل 90 ارجاع می‌دهیم تا با این تخلفات در دستگاه‌ها برخورد شود و ما شاهد چنین تخلفاتی نباشیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درواکنش به درگیری دو سازمان گمرک و غذا و دارو درباره شیر خشک‌های رژیمی و ادعای سازمان غذا و دارو مبنی بر اینکه واردات شیرخشک‌های دپوشده در انبارهای گمرک بدون ثبت سفارش بوده و سازمان از این واردات اطلاعی نداشته، اظهار کرد: مسئولین کشور سامانه جامع تجارت را راه‌اندازی کردند تا از تخلف، رانت و سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری کند. اگر گمرک در این امر با سایر دستگاه‌ها همراهی نکند و اطلاعات خود را به این سامانه متصل نکرده و در اختیار سازمان‌هایی مانند سازمان غذا و دارو قرار ندهد، این برخلاف مصلحت کشور و تخلف است. در صورتی که گزارشی به ما برسد، قطعاً این موارد را در مجلس پیگیری خواهیم کرد؛ زیرا این مسائل یقیناً به ضرر کشور و مردم خواهد بود.

گفتنی است؛ در ماجرای کمبود شیرخشک‌های رژیمی، سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران مدعی بود که از بهمن 1400، شیرخشک‌ها وارد کشور شده و در انبارها موجود بوده ولی همانطور که گفته شد، سازمان غذا و دارو مدعی است از موجودی انبار گمرک مطلع نبوده تا اقدامات لازم جهت ترخیص را انجام دهد.

شناسه خبر 55449