شناسه خبر:69317
1402/2/31 12:29:17

رئیس مرکز رشد پارک علم و فناوری استان مرکزی گفت: در راستای شعار سال گذشته که اشتغال آفرینی دانش بنیان بود، توانستیم 114 درصد رشد اشتغال در پارک علم و فناوری استان داشته باشیم.

شهاب امامی اظهار کرد: پارک‌های علم و فناوری نماینده‌های وزارت علوم در استان‌ها هستند و درون هر پارک، مرکز رشد جامعی وجود دارد که در دل خود مراکز رشد متعددی در در سطح شهرستان‌ها و دانشگاه‌های هر استان دارد.

وی با اشاره به اینکه مراکز رشد پل ارتباطی بین دانشگاه و پارک هستند؛ تصریح کرد: علت تشکیل مراکز رشد این است که وقتی دانشجویی که دارای ایده فناورانه‌ است فارغ التحصیل شد، بتواند ایده خود را تجاری سازی کند و همچنین پایان‌نامه‌های ممتاز دانشجویان در دانشگاه‌ها خاک نخورد. مراکز رشد، نهاد حمایتی برای خواص جامعه شامل دانشجویان، نخبگان، اساتید و هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند.

امامی با بیان اینکه مخاطب‌های پارک علم و فناوری سه دسته هستند، گفت: دسته اول افراد با ایده‌ای هستند که هنوز شرکت ثبت نکرده‌اند که به عنوان هسته‌های فناور وارد مراکز رشد می‌شوند. دسته دوم، شرکت‌های نوپایی هستند که شخصیت حقوقی دارند ولی در بازار دستاورد خاصی نداشته اند که به آنها شرکت‌های رشدی می‌گویند. دسته سوم نیز، شرکت‌های بزرگی هستند که در حال کار هستند و می‌خواهند وارد بحث صادرات محصولات خود شوند که به آنها شرکت‌های پسارشدی می‌گویند.

رئیس مرکز رشد پارک علم و فناوری استان مرکزی با اشاره به اینکه مخاطبین مراکز رشد فقط هسته‌های فناور و شرکت‌های رشدی نوپا هستند تصریح کرد: در مرکز رشد در یک بازه زمانی 6 تا 9 ماهه در خدمت هسته‌های فناور هستیم تا رشد داشته باشند و تیم خود را منسجم کنند که بتوانند ایده خود را تجاری سازی کنند و طرح توجیهی و نقشه کسب‌وکار خود را بنویسند.

وی ادامه داد: در نهایت وقتی همه این اتفاقات افتاد می‌توانند یک شرکت خوب با یک اساسنامه خوب را ثبت کنند. سپس پذیرش مجددی نیز اتفاق می‌افتد و این هسته فناور یک شخصیت حقوقی پیدا می‌کند که در بازه سه تا پنج ساله به یک بلوغ نهایی خواهد رسید.

امامی با تاکید بر اینکه ایجاد اشتغال این شرکت‌ها، اشتغال نوآورانه و فناورانه است، گفت: وظیفه مرکز رشد حمایت‌های مادی و معنوی از هسته‌های فناور و شرکت‌های نوپاست. ما تسهیلاتی که در اختیارشان قرار می‌دهیم و همچنین تسهیلاتی که بانک‌ها به این شرکت‌ها می‌دهند را پایش می‌کنیم تا تمام این پول صرف هزینه شرکت و باعث رشد کسب‌وکار و تولید شرکت شود.

وی افزود: در ابتدای کار، یکسری اعتبارات و وام‌های بدون بازگشت به هسته‌های فناور و شرکت‌های رشدی می‌دهیم. همچنین تسهیلاتی که ما به شرکت‌ها می‌دهیم 10 ساله و خوش باز پرداخت است یعنی تسهیلاتی را که اعطا می‌کنیم بین 3 تا 3.5 سال بعد، از آنها پس می‌گیریم و هیچ مقدار از این پول مسدود نمی‌شود. سود این تسهیلات نیز در حد سود قرض الحسنه یا حتی پایین تر است چراکه پارک روی سود این تسهیلات هیچ حسابی باز نکرده است.

امامی در رابطه با مراکز رشد استان مرکزی گفت: ما هم اکنون در دانشگاه‌های اراک، صنعتی اراک، فرهنگیان و جهاد دانشگاهی مراکز رشد را ایجاد کرده‌ایم. همچنین برنامه داریم که مراکز رشد دیگری را در دانشگاه‌های تفرش، آزاد اسلامی و علوم پزشکی و سایر مراکز دانشگاهی و شهرستان‌های استان تاسیس کنیم.

وی با بیان اینکه ملاک کار ما در سال جاری، تحقق بخشیدن به شعار سال به خصوص در بحث رشد تولید است، ادامه داد: خوشبختانه در راستای شعار سال گذشته نیز که اشتغال آفرینی دانش بنیان بود، توانستیم 114 درصد رشد اشتغال در پارک علم و فناوری داشته باشیم که بسیار آمار قابل توجهی در سطح استان بود. طی برنامه‌ریزی‌هایی که داریم، امیدواریم در بحث‌های فروش، صادرات و تولید فناورانه در ماه‌های آینده به نقاط هدف خود برسیم.

امامی تصریح کرد: اصلی ترین چالشی که داریم در بحث‌های مالیاتی است که با هم افزایی بین دستگاهی، در حال برطرف کردن آن هستیم. در تلاشیم که پارک علم و فناوری بازوی مشورتی سازمان امور مالیاتی در استان شود که باعث اعتماد بیشتر شرکت‌ها به پارک شود. همچنین مشکلات مربوط به صدور بعضی مجوزها که وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و سازمان غذا و دارو هستند در حال رفع شدن است و روند مثبتی را شاهد هستیم.

رئیس مرکز رشد پارک علم و فناوری استان مرکزی با بیان اینکه هم افزایی شکل گرفته در استان در دولت سیزدهم بیشتر از دوره‌های پیشین است، اظهار کرد: خوشبختانه ما در حال رفع تمامی مشکلات و چالش‌ها هستیم که استانداری مرکزی در حل این چالش‌ها، همواره به ما کمک کرده است.

امامی در رابطه با حضور سه شرکت فناور استان مرکزی در جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی اصفهان گفت: خوشبختانه دو شرکت توانستند در این جشنواره برنده جایزه شوند اما به دلیل اینکه این جشنواره بعد از دو سال، حضوری شد، متاسفانه از طرف سایر شرکت‌ها خیلی جدی گرفته نشده بود. ما با تمام شرکت‌ها صحبت کردیم تا از این به بعد، به صورت فعال‌تر در این رویداد و سایر رویدادهای ملی شرکت کنند تا برای استان مرکزی افتخار آفرینی داشته باشند.

 

 

شناسه خبر 69317