شناسه خبر:81643
1403/2/3 12:13:01

ساوه در تدارک احداث محلی برای رویدادهای مربوط به محصول انار است تا این مکان در کنار ارایه خدمات به جامعه گردشگری شهرستان، کاشانه‌ای برای یاقوت‌های سرخ باشد.

انار مهمترین محصول تولید شده در شهرستان ساوه با شهرتی جهانی بوده که در چند سال گذشته شاهد توجه‌های ویژه ای شده که ثبت رویداد فرهنگی آن در فهرست جشنواره های ملی کشور، ثبت هفتم آبان به نام روز انار در تقویم جمهوری اسلامی و برگزاری متوالی جشنواره از جمله این توجه ها است.

جشنواره ای که هر سال برای انار ساوه در فصل برداشت (اواخر مهر و آبان هرسال ) با مشارکت دستگاه های مختلف به میزبانی مسجد جامع تاریخی یک هزار ساله ساوه برگزار می شود لزوم داشتن کاشانه ای همیشگی برای رویدادهای فرهنگی، علمی و اقتصادی این محصول را دوچندان کرده است.

این مساله تبدیل به دغدغه ای برای متولیان و مسوولان شهرستان شده و طی خبری که به ایرنا رسیده است اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه در تدارک ساخت کاشانه ای همیشگی برای رویدادها و جشنواره های سالانه مربوط به انار و فعالیت های گردشگری در جوار مسجد جامع تاریخی این شهرستان است.

کمبود برخی امکانات رفاهی یکی از چالش های اساسی حین برگزاری این جشنواره در دوره های گذشته بود که باعث بروز نارضایتی هایی در بین شرکت کنندگان و بازدید کنندگان شده است که به گفته رییس اداره میراث فرهنگی این مطالبه ها باعث شد در سال جاری احداث سالن همایش "انار" را در دستور کار این اداره قرار بگیرد.

 

رضا ایاز روز دوشنبه اظهار کرد: این سالن با ۴۰۰ متر مربع زیر بنا احداث می شود و در مرحله اولیه ۱۵ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته دارد.

وی یادآور شد: این مجموعه شامل ۲۰۰ متر مربع سالن همایش و جلسات، ۱۰۰ متر مربع نمازخانه و ۱۰۰ متر مربع نیز سرویس های بهداشتی بوده که طراحی ابنیه آن در شرف اتمام و شروع عملیات اجرایی است.

رییس اداره فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه این طرح در جوار مسجد جامع تاریخی ساوه که در ۲ سال گذشته میزبان جشنواره فرهنگی انار بوده احداث می شود اضافه کرد: تلاش می شود با جذب اعتبارات بیشتر از سایر دستگاه های متولی بتوانیم امسال سالن همایش و سایر زیرساخت های رفاهی را تکمیل کنیم.

ایاز خاطر نشان کرد: سال گذشته با پیگیری های انجام شده ، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جشنواره انار را در فهرست رویدادهای فرهنگی کشور به نام جشنواره ملی انار ساوه به ثبت رساند.

به گفته وی، با ثبت این جشنواره در فهرست رویدادهای فرهنگی کشور امکان تقویت برگزاری جشنواره با هدف توسعه و تعمیق جذب توریسم و تبدیل این شهرستان به مقصد گردشگری داخلی و خارجی فراهم می شود.

ایاز یادآور شد: همچنین نامگذار هفتم آبان بنام روز ملی انار در تقویم جمهوری اسلامی نیز از دیگر دستاوردهایی است که می توان با اتکا به آن مقدمات بیشتری برای توسعه و جذب گردشگر از محل جشنواره انار برای این شهرستان و معرفی این محصول را فراهم کرد.

شناسه خبر 81643