شناسه خبر:79485
1402/11/26 09:42:23

سپهرغرب، گروه خبر: دشت بزرگ سیروان را بهشت کشاورزی می‌خوانند. اگر فصل کشت برنج از میان جاده و دشت گذر کنی بوی عطر برنج عنبربو و طارم و ضیغمی همه جا را فرا گرفته است. گذر رودخانه سیمره از کنار این دشت‌های حاصلخیز نیازمند انتقال آب توسط دولت است و کار اجرایی این پروژه در حال انجام است.

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام در خصوص این پروژه اظهار کرد: پروژه شبکه آبیاری و زهکشی که بناست با پمپاژ آب از رودخانه سیمره بیش از سه هزار هکتار از زمین‌های حاصلخیز دشت سیروان را آبیاری کند 29 کیلومتر خط انتقال دارد و هشت کیلومتر خط انتقال با لوله فلزی دارد.حشمت‌الله عزیزان با بیان اینکه تاکنون حدود 77 میلیارد تومان برای اجرای پروژه هزینه شده است، ادامه داد: برای اتمام پروژه نیازمند 350 میلیارد تومان اعتبار هستیم که شامل سه مرحله پمپاژ که یک مرحله پمپاژ اصلی و دو مرحله پمپاژ ثانویه است.

وی گفت: این پروژه با اعتبارات شهرستانی و استانی قابل اجرا نیست و راهکار این است که این پروژه از نظر اعتباری را به طرح‌های ملی وصل کنیم. پیشنهاد ما این است که این پروژه به طرح احیای اراضی دشت‌های خوزستان و ایلام وصل شود که بناست 10 هزار هکتار از این طرح در استان ایلام اجرا شود. این کار قابل اجراست بواسطه اینکه رودخانه سیمره سرشاخه اصلی رودخانه کرخه است و آن را به‌عنوان کرخه خارج از خوزستان می‌شناسند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام، راهکار دوم برای اجرای پروژه را سرمایه‌گذاری دانست و خاطرنشان کرد: در این خصوص مذاکراتی با برخی شرکت‌های دولتی انجام شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

عزیزیان افزود: در این پروژه 1200 بهره‌بردار از 11 روستا بهره‌مند می‌شوند که رقم بهره‌مندی بسیار بالایی است.

فرماندار شهرستان سیروان نیز در خصوص راهکارهای افزایش بودجه این پروژه گفت: ما سال‌های گذشته مبالغی را از محل اعتبارات شهرستانی برای کمک به اجرای شبکه آبیاری و زهکشی دشت سیروان پرداخت کرده‌ایم چیزی حدود سالانه 12 میلیارد تومان که بیشتر این اعتبارات به جهاد کشاورزی پرداخت می‌شد.

محمدباقر شریفی پیشنهاد کرد: راهکار فرمانداری سیروان این است که این پروژه مهم که در سه قطع تعبیه شده است در ردیف طرح‌های سفر ریاست جمهوری به استان گنجانده شود تا مشکل پروژه به‌طور کامل رفع شود.

 

شناسه خبر 79485