شناسه خبر:12208
1398/7/2 09:48:59

سپهرغرب، گروه خبر: معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: با شروع فصل سرما برای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا واکسن آن به اندازه کافی در سطح داروخانه‌های ایلام توزیع شده و در این راستا کمبودی وجود ندارد.

مهتاب شاهماری ظهر روز گذشته بیان کرد: آنفلوآنزا یک بیماری است که با شروع فصل سرما ضمن علائمی مانند بیماری سرماخوردگی ظاهر می‌شود و مردم برای پیشگیری از آن واکسن آنفلوآنزا را تهیه و تزریق می‌کنند.

وی افزود: آنفلوآنزا خطرناک نیست و یک عفونت ویروسی خفیف است، البته سالیانه جان افراد زیادی را در معرض خطر قرار می‌دهد و حدود 250 الی 500 هزار نفر به‌علت این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام اظهار کرد: واکسن آنفلوآنزا به اندازه کافی در سطح داروخانه‌های ایلام توزیع شده و در این راستا کمبودی وجود ندارد.

وی بیان کرد: واکسن آنفلوآنزای فصلی چهار ظرفیتی با نام تجاری 2019-2020 Influvac Tetra محصول شرکت Abbott کشور هلند بوده، مجوز استفاده برای کودکان زیر سه سال را ندارد و فقط برای بزرگسالان و کودکان بالای سه سال قابل استفاده است.

شاهماری ادامه داد: مصرف سایر برندهای واکسن آنفلوآنزا ازجمله شکل سه ظرفیتی واکسن Influvac 2019-2020 و واکسن چهار ظرفیتی Vaxigrip Tetra محصول شرکت سانوفی پاستور فرانسه درصورتی که از مجاری قانونی و مجاز توزیع شوند، با تجویز پزشک برای اطفال بالای 6 ماه مجاز است.

وی تأکید کرد: کودکان زیر 6 ماه، افرادی که در عرض 6 هفته بعد از واکسیناسیون قبلی آنفلوآنزا دچار سندرم گیلن‌باره شده‌اند، کسانی که دچار بیماری‌های حاد تب‌دار هستند، آن‌هایی که به واکسن آنفلوآنزای قبلی واکنش آلرژیک داشته‌اند و افرادی که سابقه حساسیت و آلرژی شدید به تخم‌مرغ دارند، نباید واکسینه شوند.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام تصریح کرد: بعد از واکسیناسیون آنفلوآنزا، حدود دو هفته طول می‌کشد تا حداکثر آنتی‌بادی محافظتی به‎وجود آید.

وی اضافه کرد: واکسن آنفلوآنزا سیستم ایمنی بدن را تضعیف نمی‌کند، بلکه سیستم ایمنی را در برابر این ویروس تقویت می‌کند.

 

شناسه خبر 12208