شناسه خبر:16949
1398/11/8 09:59:42

سپهرغرب، گروه خبر: پس از چندماه کشمکش و جنجال برای احداث پل بهداری، بالاخره عملیات اجرایی این پل که یکی از شریان‌های حیاتی شهر بود، آغاز شد.

در جریان سیل فروردین‌ماه 98، پل بهداری موجب مسدود کردن مسیر عبور سیلاب شد به‌طوری‌که مشکلات فراوانی برای مردم ایجاد و خسارات قابل تأملی بر جای گذاشت.

با فروکش کردن سیل، پل بهداری چند ماه مسدود شد و همین امر انتقاد شهروندان را به دنبال داشت، زیرا باعث گره ترافیکی در برخی محورهای اصلی شد که پس از مدتی دوباره مسؤولان امر اقدام به بازگشایی پل کردند.

اما از سوی دیگر به دلیل سست شدن پایه‌های پل به‌منظور جلوگیری از هرگونه حادثه دیگر، تخریب این پل لازم و ضروری بود، اما اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با مطرح کردن باستانی بودن پل از تخریب آن ممانعت کرد.

بسیاری از شهروندان و کارشناسان پس از متوقف کردن عملیات اجرایی پروژه پل بهداری، نگرانی‌هایی را مبنی بر به حاشیه رفتن آن مطرح می‌کردند، اما مجموعه مدیریت شهری معتقد است با آغازعملیات اجرایی پل بهداری در اسرع وقت این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

درنتیجه، پس از کش‌وقوس‌های فراوان، میراث فرهنگی با تخریب پل موافقت کردند، حال که عملیات اجرایی پل آغازشده مطالبه و انتظار شهروندان تسریع و تکمیل در ساخت آن است زیرا با تخریب پل بهداری مشکلات زیادی برای شهروندان ایجاد شد.

      زمان تکمیل پل

معاون عمرانی شهرداری خرم‌آباد با اشاره به اینکه یک هفته از عملیات اجرایی پروژه پل بهداری می‌گذرد، عنوان کرد: پروژه اکنون در حال شمع‌کوبی است و اگر همه شرایط فراهم باشد در بازه زمانی چهارماهه تکمیل می‌شود.

علیرضا صادقی به اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه نیز اشاره و تصریح کرد: برای تکمیل پل بهداری به پنج و نیم میلیارد تومان اعتبار نیاز است که خوشبختانه برای تأمین آن با مشکلی خاص مواجه نیستیم.

وی تأخیر در آغاز عملیات اجرایی پل بهداری را ممانعت میراث فرهنگی برای تخریب پل عنوان کرد و افزود: همانطور که خودتان هم در جریان هستید به دلیل ممانعت میراث فرهنگی مبنی بر اینکه پل بهداری اثر باستانی است اجرای عملیات اجرایی با تأخیر مواجه شد.

معاون عمرانی شهرداری خرم‌آباد در خصوص خواسته میراث مبنی بر به کار بردن قسمتی از پل قدیمی در پروژه جدید، تشریح کرد: در نظر داریم به‌عنوان نرده‌های آن دیوار کار شود که اگر جواب بدهد روی سنگ‌های قدیمی، شکل پل قدیمی را اجرا کنیم، اما آب منطقه‌ای اجازه نصب هیچ‌گونه پایه‌ای داخل رودخانه را نمی‌دهد.

صادقی اضافه کرد: اصلاً به این دلیل تخریب پل در دستور کار قرار گرفت که آب منطقه‌ای ساخت پلی مدنظرش بود که هیچ پایه‌ای روی رودخانه نداشته باشد همچنین ارتفاع آن حداقل سه متر و نیم باشد.

وی افزود: اکنون پل در حال ساخت مانند پل شهدا یک متر و 20 سانتی‌متر بالای آسفالت است یعنی حالت سرعت‌گیر، برای اینکه سه متر و نیم از کف رودخانه تا زیر سقف ارتفاع و 19 متر عرض آن باشد، همانطور که مد نظر آب منطقه‌ای است.

     نگران نباشید

معاون عمرانی شهرداری خرم‌آباد در پاسخ به برخی نگرانی‌های مطرح‌شده مبنی بر عدم استحکام پل در حال ساخت بهداری نیز تأکید کرد: ابتدا شمع 25 متری در کف زمین قرار می‌گیرد یعنی نخست شمع‌کوبی انجام و بعد فنداسیون سازه نیز هم‌زمان در ماشین‌سازی ساخته می‌شود که از استحکام لازم برخوردار بوده، بنابراین جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد و همه موارد ایمنی در این پروژه لحاظ شده‌است.

صادقی به اهمیت تکمیل پل بهداری نیز اشاره کرد و گفت: پل بهداری یکی از محورهای ارتباطی چهارراه اسدآبادی و خیابان آزادی همچنین ساحلی شرقی است، با توجه به اینکه یکی از پل‌های مهم شهر محسوب می‌شود از همه توان و تلاش خود در راستای تکمیل هر چه سریع‌تر آن استفاده خواهیم کرد.

وی در پایان صحبت‌های خود عنوان کرد: اگر ممانعت میراث فرهنگی نبود عملیات اجرایی پل بهداری قبل از پل اناری آغاز می‌شد و برای نوروز آماده بهره‌برداری بود.

     پل بهداری؛ پروژه‌‌ی اولویت‌دار

رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز در این راستا با اشاره به اینکه پل بهداری یکی از پروژه‌های اولویت‌دار مدیریت شهری است، اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پل از محل اعتبارات سیل است که تخصیص داده شده و در این زمینه جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

علی ماکنعلی گفت: پروژه پل بهداری مدتی به علت مشکلاتی که با میراث فرهنگی داشتیم، متوقف شد اما پس از برطرف شدن مشکلات، اکنون به‌طور جدی پروژه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه عرشه پل، فلزی بوده و اکنون مشغول شمع‌کوبی است، تأکید کرد: با وجود اینکه حداکثر چهارماه زمان برای تکمیل پروژه لازم است، اما تلاش می‌کنیم کمتر از بازه زمانی پل بهداری تکمیل شود.

     تخریب پل بهداری و مشکل تردد

رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ضرورت تکمیل پل بهداری، ابراز کرد: پل بهداری به‌عنوان یکی از شریان‌های اصلی و حیاتی شهر به‌شمار می‌رود زیرا از یک‌طرف ساحل شرقی را به چهارراه اسدآبادی و میدان آزادی وصل می‌کند و از طرف دیگر تردد را در مطهری با مشکل مواجه کرده‌است.

ماکنعلی تأکید کرد: بهداری یکی از پل‌های اصلی و یک حلقه واسط شریانی شهر است که عدم وجود آن مشکلات ترافیکی زیادی را در شهر برای شهروندان ایجادکرده، بنابراین تسریع در ساخت برای شهرداری نیز بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه ما زمان تکمیل پروژه را چهار ماه تعیین کرده‌ایم، گفت: به دلیل اهمیت و ضرورت، بسیار مهم است که بتوانیم قبل از این زمان پل را تکمیل کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد در پایان صحبت‌های خود اذعان کرد: شهروندان اطمینان داشته باشند که جای نگرانی برای ساخت پل نه به لحاظ بازه زمانی و نه استحکام وجود ندارد، زیرا هم اعتبار لازم را در اختیار داریم هم اینکه پیمانکار پروژه شرکت جهاد نصر از پیمانکاران قوی است.

     توجه به استحکام پل در حال ساخت بهداری

یک کارشناس عمران نیز در این راستا و با اشاره به اینکه ساختار پل‌های شهری و استحکام آن‌ها از اهمیت فروانی برخوردار است، افزود: پل‌ها یکی از سازه‌های مهم، حساس و شریان‌های حیاتی شهر محسوب می‌شوند که در مسیر حمل‌ونقل زمینی از جایگاه مهمی برخوردار هستند.

وحید یاراحمدی تصریح کرد: یکی از مواردی که باید مورد توجه پیمانکار پروژه و مدیریت شهری قرار بگیرد استحکام پل بهداری است، زیرا این پل در برهه‌های مختلف نقش کلیدی در تردد خودروها به‌ویژه از سمت ساحلی و میدان آزادی داشته‌است.

وی با بیان اینکه بلاتکلیفی و عدم کارشناسی برخی از پروژه‌های شهری ازجمله پل‌ها همواره نارضایتی شهروندان را به دنبال داشته، یادآوری کرد: متولیان امر یعنی مجموعه مدیریت شهری خرم‌آباد می‌بایست مراحل کارشناسی را طی و از همه توان خود برای تکمیل پروژه در موعد مقرر استفاده کنند.

این کارشناس عمران با بیان اینکه موضوع دیگر توجه به استحکام پل در حال ساخت است، در صورتی که کارشناسی لازم برای اجرای پروژه‌ها ازجمله پل‌ها انجام نشود نه‌تنها نتیجه مثبتی به دست نمی‌آید بلکه هزینه‌ای را نیز به پروژه تحمیل می‌کند.

شناسه خبر 16949