شناسه خبر:17677
1398/12/3 09:45:09

سپهرغرب، گروه خبر: مردم ایلام در ایام تعطیلات نوروز در اقدامی جالب به دامن طبیعت رفته و با برپا کردن چادر ایام تعطیلات را همانند گذشتگان سپری می‌کنند.

هرساله با فرارسیدن ایام نوروز صدها نفر از خانواده‌های ایلامی با برپایی چادر در دل طبیعت به پیشواز سال جدید می‌روند.

سنت دیرینه برپایی چادر در طبیعت از سالیان دور در بین مردم ایلام رایج بوده و هرساله بسیاری از ایلامی‌ها با آغاز سال جدید این سنت دیرینه را بار دیگر انجام می‌دهند و از همان روزهای آغازین نوروز یا چند روز پیش از آن به دامان طبیعت رفته و چندین روز را مهمان طبیعت می‌شوند.

این در حالی است که مردم ایلام سعی می‌کنند همراه دیگر نزدیکان و بستگان و در کنار هم این سنت دیرینه را انجام دهند و با جمع‌آوری تمام وسایل لازم ازجمله چادر، فرش، تانکر، وسایل آشپزی، رختخواب و غیره عازم این طبیعت‌گردی شوند.

     جمع شدن اقوام در کنار یکدیگر

ساره جعفری یکی از کسانی که هرساله به همراه خانواده در انجام این سنت دیرینه شرکت می‌کند، گفت: هرساله در روزهای پایانی اسفند به همراه خانواده به دامان طبیعت می‌رویم و با دیگر اقوام و بستگان اقدام به برپایی چندین چادر در کنار هم می‌کنیم.

وی تصریح کرد: انجام این سنت دیرینه سبب نزدیکی بستگان و اقوام به یکدیگر می‌شود و افرادی که ممکن است به دلیل مشغله‌های کاری نتوانند طی سال همدیگر را ببینند حدود دو هفته در کنار هم هستند که این امر به‌نوبه خود سبب نزدیکی آن‌ها به هم می‌شود.

این شهروند ایلامی، اظهار کرد: حضور خانواده‌ها در چادرهای کنار هم و شب‌نشینی و طبیعت‌گردی دسته‌جمعی بسی مسرت‌بخش و خوشحال‌کننده است و همین امر سبب می‌شود که همه‌ساله با تکرار این تجربه دور هم بودن را دوباره جشن بگیریم.

     بازگشت به زندگی ساده گذشتگان

در ایام تعطیلات نوروز و چادرنشینی، مردان در طول روز مشغول تفریح در کوه‌ها، دشت‌ها و جمع‌آوری هیزم و تهیه آب هستند و زنان نیز به پخت غذا، نان و شیرینی‌های محلی و غیره مشغول هستند و شب را نیز با روشن کردن آتش، دور هم نشستن و انجام بازی‌های محلی و گفتن داستان، خاطره، آوازخوانی و غیره سپری می‌کنند.

محمد زینلی یکی دیگر از کسانی که تعطیلات نوروزی خود را زیر چادر می‌گذراند، عنوان کرد: دو هفته‌ای که در کنار بستگان و در زیر چادر سپری می‌شود علاوه بر به جا آوردن صله رحم سبب بازگشت به زندگی ساده و بی‌آلایش گذشتگان است.

وی افزود: در دو هفته‌ای که در دل طبیعت ساکن هستیم علاوه بر طبیعت‌گردی سعی می‌شود از گیاهان خوراکی بهاری از قبیل، پنیرک (توله)، کنگر، دنبلان، والک و غیره که برای بدن بسیار سودمند هستند به‌عنوان غذا استفاده شود.

     لزوم ثبت ملی سنت دیرینه مردم ایلام

در این راستا احمد صمدانی، کارشناس ارشد اجتماعی، گفت: ایلامی‌ها در ایام نوروز بیشتر در مناطق بولی، منجل، تخت‌ خان، گله‌جار، ششدار و غیره اقدام به برپایی چادر می‌کنند و به‌منظور جلوگیری از نفوذ آب به داخل چادرها نایلن‌های بزرگی روی چادر نصب می‌شود و جوی‌های کوچکی دورتادور چادر برای جلوگیری از ورود آب به داخل چادر می‌کنند که به آن‌ها (پارین) گفته می‌شود.

وی ابراز کرد: بی‌شک باید از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری فرهنگ‌سازی لازم انجام شود تا حضور مردم در طبیعت منجر به تخریب و صدمه به طبیعت نشود.

این کارشناس اجتماعی ادامه داد: طی سا‌ل‌های گذشته از سوی مسؤولان وعده‌هایی در خصوص ثبت ملی سنت دیرینه برپاکردن چادر داده شد اما این مهم تا کنون اجرایی نشده‌است.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ با توجه به اینکه هرساله تعداد زیادی از مردم این استان به دامان طبیعت رفته و این سنت را اجرا می‌کنند که نمونه آن در جاهای دیگر کشور دیده نمی‌شود، ضروری است مسؤولان مربوطه پیگیری بیشتری دراین‌باره داشته باشند تا این سنت که هرساله با استقبال بالای مردم برگزار می‌شود هرچه سریع‌تر به ثبت ملی برسد.

شناسه خبر 17677