شناسه خبر:19564
1399/1/23 21:15:10
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان مطرح کرد:

حذف بسیاری از برنامه‌ها به‌دلیل مشکلات مالی

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: بسیاری از برنامه‌ها و تحولات جدی که در سازمان می‌توانستیم انجام دهیم، به‌دلیل کمبود منابع مالی با مشکل مواجه شد و بسیاری از آن‌ها را حذف کردیم.

سازمان تبلیغات اسلامی پس از پیروزی انقلاب، در اول تیرماه 1360 به‌منظور پرداختن به امر تبلیغات به‌وجود آمد تا سیاست‌های تبلیغی سازمان براساس اندیشه‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب استوار بوده و با شناسایی، سامان‌دهی و حمایت از شبکه تبلیغی به انجام فعالیت‌های گوناگون دینی و فرهنگی در جامعه بپردازد. عمده محور مأموریت‌های این نهاد انقلابی تبلیغات دینی مردمی، سازمان‌دهی و هدایت نیروهای مؤمن و تشکل‌های مردمی به‌منظور احیا و اشاعه معارف و فرهنگ تاریخ اسلام، مقابله با تبلیغات سوء و تهاجم فرهنگی دشمنان و رفع نیازهای فرهنگی طبقات جامعه به‌ویژه جوانان تعریف شده تا وارد میدان شده و با مردمی کردن فعالیت‌های خود، بتواند نقش‌آفرینی کند.

با ذکر این مقدمه کوتاه آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی خبرنگار سپهرغرب با حجت‌الاسلام محمدهادی نظیری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان در رابطه برنامه‌های شاخص این سازمان طی سال 99 است:

      تشکیل کمیته طرح و برنامه و نیازسنجی در هر شهرستان

حجت‌الاسلام محمدهادی نظیری در ابتدای سخنان خود با بیان تفاوت برنامه‌های سال 99 نسبت به سال‌های گذشته، عنوان کرد: تشکیل کمیته طرح و برنامه در هر شهرستان به‌منظور ارزیابی اقتضائات و نیازها با حضور فعالان فرهنگی و ائمه جمعه از اقداماتی بوده که در سال جدید انجام شده است.

وی افزود: در این کمیته‌ها برنامه‌ها براساس نیازهایی که هر شهرستان دارد، ارائه شده و دفاع و داوری از آن‌ها شکل می‌گیرد که درنهایت به‌عنوان برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی در هر شهرستان پیگیری و انجام می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اهم برنامه‌های سال 99، خاطرنشان کرد: بسیاری از برنامه‌ها و تحولات جدی که در سازمان می‌توانستیم انجام دهیم، به‌دلیل کمبود منابع مالی با مشکل مواجه شد و بسیاری از آن‌ها را حذف کردیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان افزود: یک قسم از اعتبارات به‌صورت ثابت در حوزه اعزام طلاب و روحانیون مستقر بوده و به عبارتی بیش از 80 درصد اعتبارات در این بخش هزینه می‌شود که در قالب امام محله و امام روستا با هدف افزایش کارآمدی روحانیون و طلاب در فضاهای شهری و روستایی، برنامه‌ریزی شده و دنبال می‌شود.

      دوره‌های آموزشی حضوری و مجازی برای امامان روستا و محله

حجت‌الاسلام نظیری تأکید کرد: طی بازه زمانی سه‌ساله با سه دوره حضوری و دو دوره مجازی برای ایفای نقش مثمر ثمر امام روستا نیز ازجمله برنامه‌هایی بوده که در این بخش انجام شده است.

      هم‌افزایی با نهادهای همسو در اجرای برنامه‌ها

وی با بیان اینکه از دیگر برنامه‌های سازمان در سال 99 توجه به هم‌افزایی برنامه‌های سازمان با نهادهای همسو است، به همکاری با بنیاد خاتم‌الاوصیا در اجرای برخی برنامه‌ها اشاره کرد و گفت: تأسیس چند قرارگاه نیز از برنامه‌های جدی سازمان تبلیغات اسلامی در سال 99 بر مبنای تبیین گفتمان انقلاب اسلامی است.

      تأسیس چند قرارگاه در راستای اهداف انقلاب

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان ادامه داد: ایجاد قرارگاه هنر انقلاب اسلامی، به‌کارگیری ظرفیت‌های هنری و قرار دادن این ظرفیت در خدمت انقلاب براساس کشف نیازها، ایجاد ‌قرارگاه تبیین گفتمان انقلاب اسلامی، قرارگاه رسانه و توسعه ظرفیت فضای مجازی، قرارگاه تحول اجتماعی بانوان و سیره‌نگاری و تاریخ‌نگاری از دیگر برنامه‌هایی است که در سال جدید پیگیری خواهد شد.

حجت‌الاسلام نظیری با تأکید بر اینکه محور کلان برنامه‌های سرمایه‌گذاری‌شده تمرکز بر تبیین گفتمان انقلاب اسلامی براساس آسیب‌شناسی‌های صورت‌گرفته در سطح جامعه است، ابراز کرد: رصد و کشف نیازها، استفاده از ظرفیت‌های موجود و ارتباط با هیئت‌های مجموعه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی در این دو بخش از دیگر اقداماتی است که صورت می‌گیرد.

     طرح اندیشه جوان احیا می‌شود

وی اذعان کرد: احیا و راه‌اندازی برنامه اندیشه جوان با حضور اساتید و نخبگان که در اوایل سال 80 در همدان اجرا می‌شده، از دیگر برنامه‌هایی است که در سال 99 پیگیری خواهیم کرد؛ چراکه با توجه به بازخوردی که از این برنامه گرفته‌ایم، از برنامه‌های مفید و اثرگذار بوده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان در ادامه اعلام کرد: بسیاری از فعالان و کنشگران فرهنگی اعم از طلاب، ائمه جماعات، مداحان و مسئولان هیئت‌های مذهبی نیازمند آموزش‌های ضمن خدمت هستند تا متناسب با اثرگذاری فرهنگی و اجتماعی، آموزش ببینند که بر این اساس مرکز آموزش ضمن خدمت تأسیس خواهیم کرد.

      نگاه مجموعه‌های برنامه‌ریز در تعیین بودجه چیست؟

حجت‌الاسلام نظیری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه باید دید نگاه مجموعه‌های برنامه‌ریز در تعیین بودجه چیست، به اهمیت و اولویت نقش سازمان تبلیغات اسلامی در راستای اثرگذاری فکری و فرهنگی در جامعه اشاره کرد و گفت: اگر فقط یک میلیارد تومان به بودجه سازمان تبلیغات افزوده شود، پوشش فرهنگی تبلیغی را در استان به دو برابر افزایش خواهیم داد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان اضافه کرد: همه برنامه‌های سازمان تبلیغات درحالی انجام می‌شود که 10 درصد برنامه‌های ما براساس بودجه دولتی بوده و 90 درصد مبتنی بر مشارکت‌های مردمی است که اگر تنها یک میلیارد تومان افزایش اعتبار داشته باشیم، شاهد کاهش 100 میلیارد تومانی آسیب‌های اجتماعی در بسیاری از روستاها و محلاتی خواهیم بود که امام روستا و محله در آنجا حضور دارد.

      حتی پنج روستا هم نتوانستیم به تعداد روستاهای موجود اضافه کنیم!

حجت‌الاسلام نظیری با بیان اینکه امسال حتی پنج روستا هم نتوانستیم به تعداد روستاهای موجود اضافه کنیم، اظهار کرد: بعد از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی با همه تلاش‌هایی که سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه و مردم داشته‌اند، تنها یک‌چهارم روستاها دارای طلاب و روحانی هستند؛ حال آنکه با یک نگاه اجمالی می‌توان آثار عظیم حضور امام روستا را در مقایسه با روستاهایی که از این امکان برخوردار نیستند، مشاهده کرد.

    بودجه هیئت‌های مذهبی با اثرگذاری آن‌ها همخوانی ندارد

وی با بیان اینکه هیئت‌ها تنها از بودجه‌ای بالغ‌بر 50 میلیون تومان برخوردارند، تصریح کرد: این درحالی است که طی حوادثی مانند سیل و کرونا اثرگذاری کم‌نظیر این مجموعه‌ها را دیدیم و نشان دادند از ظرفیت عظیمی برخوردارند و می‌توان با توجه بیشتر به این مجموعه‌ها، توانمندی آنان را در خدمت انقلاب قرار داد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان در پایان سخنان خود افزود: با این اثرگذاری و نقش‌آفرینی که هیئت‌های مذهبی دارند، متأسفانه هنوز سامانه جامعی برای ثبت اطلاعات هیئت‌های مذهبی و انسجام آن‌ها وجود ندارد که باید برای این مسئله نیز فکری کرد.

در خاتمه باید گفت؛ نگاهی به برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان نشان می‌دهد این مجموعه یک برگ برنده بزرگ در اختیار دارد و آن توجه به نیازهای جامعه و تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی براساس این نیازها است. مسئله‌ای که شاید بتوان گفت بسیار حائز اهمیت بوده و از انجام بسیاری از کارهای غیر مهم جلوگیری می‌کند؛ حال توجه به این نکته مهم است که انجام برنامه‌های مذکور و حرکت در مسیر مأموریت‌های محوله این سازمان با توجه به نقش‌آفرینی عینی و گسترده‌ای که در سطح جامعه دارد، تا چه حد از سوی سایر ارگان‌ها و دستگاه‌های مسئول در استان حمایت می‌شود؟ به دیگر بیان آیا مسئولانی که باید ازنظر مادی و معنوی انجام برنامه‌های سازمان را حمایت و پشتیبانی کنند تا راهبرد این نهاد به ثمر بنشیند، به اهمیت این وظایف و مأموریت‌ها واقف هستند؟

آنچه از این گفت‌وگو برآمد نشان می‌دهد متولیان امر در اختصاص اعتبار برای انجام برنامه‌ها در سازمان تبلیغات اسلامی بی‌مهری می‌کنند و نه‌تنها بودجه این بخش افزایش نداشته که با توجه به وضعیت اقتصادی موجود در جامعه، در بسیاری از بخش‌ها برنامه‌هایی حذف شده که می‌تواند به مرور زمان تبعات جبران‌ناپذیری داشته باشد؛ چراکه بسیاری از اوقات می‌توان با یک‌صدم هزینه از بروز آسیبی پیشگیری کرد، اما ما معمولاً به اعمال هزینه‌های هنگفت در درمان راغب‌تر هستیم! اتفاقی که می‌توان با صرف هزینه نه‌چندان زیاد در بخش به‌کارگیری امام روستا یا محله شاهد آن بود. کلام پایانی اینکه متأسفانه نه‌تنها بودجه دولتی برای به‌کارگیری امام روستا بسیار ضعیف است و می‌توان گفت مأموریت سازمان تبلیغات و انتظاراتی که جامعه دارد، بسیار زیاد بوده، بلکه با نیروی انسانی و منابع مالی که دولت در اختیار این سازمان قرار می‌دهد، همخوانی ندارد که انتظار می‌رود مدیریت ارشد استان راهبردی مناسب برای این منظور درنظر گیرد.

شناسه خبر 19564