شناسه خبر:22410
1399/3/10 00:43:51
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی لرستان:

پیش‌بینی کاهش یک تن تولید گندم دیم در هر هکتار

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: با توجه به بارش نه چندان مناسب فصل بهار و فرض اتمام بارندگی‌ها پیش‌بینی می‌شود، هر هکتار از گندمزارهای دیم استان، با اُفت 800 تا یک‌هزار کیلوگرمی مواجه شوند.

چنگیز ابراهیمی پنجشنبه گذشته در جمع خبرنگاران افزود: تنش خشک‌سالی عملکرد دیمزارهای استان را کاهش داده و چنانچه یک‌بار بارندگی مؤثر در حد 20 میلی‌متر یا آبیاری تکمیلی داشته باشیم، تولید محصولات از 500 کیلوگرم در شرایط موجود به یک تا یک‌ونیم تُن و حتی در بعضی مزارع، بین ٢ تا سه تن افزایش می‌یابد.

وی اظهار کرد: اما شرایط موجود باعث حداقل 800 تا یک‌هزار کیلوگرم اُفت در هر هکتار می‌شود که این به معنای متضرر شدن اقتصاد کشاورز، استان و کل کشور است.

وی گفت: این در حالی است که ظرفیت آبی و خاکی استان بی‌نظیر بوده و نتوانسته‌ایم، حتی 30 درصد از هشت میلیارد مترمکعب آب تولیدی استان را استفاده کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی لرستان تأکید کرد: مدیریت ارشد و سازمان جهادکشاورزی لرستان، خواستار تغییر نگرش وزارت نیرو در تخصیص آب به کشاورزی استان، جهت آبی کردن مزارع و به‌ویژه آبیاری‌های تکمیلی مزارع، برای افزایش تولید و عملکرد است.

ابراهیمی افزود: سطح زیر کشت گندم استان 240 هزار هکتار است که پیش‌بینی می‌شود، از این سطح 460 هزار تن گندم تولید و بین 350 تا 360 هزار تن گندم مازاد بر مصرف نیاز از کشاورزان خریداری شود.

وی بیان کرد: این مقدار تولید گندم پیش‌بینی اولیه بوده، اما عوامل بسیار زیادی از جمله خشک‌سالی و عدم بارندگی در زمان مناسب، تأثیرگذار هستند و بدون‌شک این میزان دستخوش تغییراتی می‌شود. چراکه وضعیت و تغییر شرایط اقلیمی در لرستان، به‌گونه‌ای شد که در 2 ماه مهم و حیاتی فروردین و اردیبهشت، با کاهش بارندگی مواجه شده‌ایم.

وی با بیان اینکه برداشت محصولات زراعی از اوایل خرداد آغاز شده و تا اواخر مرداد ادامه دارد، تصریح کرد: در برخی مناطق شمالی استان و در مرحله داشت، همچنان مبارزه علیه عوامل خسارت‌زای گیاهی شامل بیماری‌های برگی، سن گندم و علف‌های هرز در حال اجرا بوده و تاکنون در سطح 260 هزار هکتار از مزارع استان، مبارزه با علف‌های هرز، بیش از 35 هزار هکتار با سن گندم و 25 هزار هکتار علیه بیماری‌های برگی انجام شده است.

ابراهیمی افزود: برداشت محصولات کشاورزی به‌ویژه غلات در استان، توسط یک‌هزار و 500 دستگاه کمباین شامل 280 دستگاه کمباین بومی و یک‌هزار و 220 دستگاه مهاجر انجام می‌شود که تأمین سوخت این کمباین‌ها نیز برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: نظارت فنی بر عملکرد کمباین‌ها، توسط 25 اکیپ برداشت از شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی لرستان، با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم 2 هزار و 500 تومان تعیین شده، اضافه کرد: 50 مرکز خرید گندم با پراکنش مناسب در سطح استان فعال است. مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی الیگودرز گفت: سال گذشته 40 هزار تن گندم از کشاورزان این شهرستان خریداری شد که با پیش‌بینی‌های انجام شده، امسال این رقم به 60 هزار تن می‌رسد.

مهرداد رضایی پنجشنبه گذشته گفت: سال گذشته مشکلاتی در پرداخت مطالبات کشاورزان وجود داشت و اکنون با توجه به نزدیک شدن فصل برداشت محصولات زراعی به‌خصوص گندم، امسال شرایط به‌گونه‌ای فراهم شده که محصول تولیدی کشاورزان، بدون هرگونه مشکلی خریداری شد.

وی با اشاره به اینکه بازرسان ادارات صمت، تعزیرات و غله بر نحوه خرید و فروش گندم، نظارت دقیق و کامل دارند، اظهار کرد: امکان خروج غیرقانونی گندم ازشهرستان میسر نخواهد بود.

وی به فعال بودن پنج کارخانه آرد و یک سیلو 50 هزار تنی در الیگودرز اشاره کرد و افزود: ظرفیت انبار گندم در شهرستان 120 هزار تن است که بیش از دو برابر تولید گنجایش انبار داریم.

مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی الیگودرز گفت: هرکیلوگرم گندم 2 هزار و 500 تومان از کشاورزان خریداری می‌شود و تلاش ما اینست که مطالبات گندم‌کاران کمتر از یک‌ماه پرداخت شود. این در حالی است که برخی کارخانه‌داران نیز به‌صورت توافقی و نقدی گندم را خریداری می‌کنند.

رضایی تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل گندم‌کاران الیگودرز در فصل برداشت نبود کمباین به اندازه کافی است که بایستی جهادکشاورزی تدابیر لازم را اتخاذ کند.

الیگودرز در شرق لرستان واقع شده است.

شناسه خبر 22410