شناسه خبر:22721
1399/3/16 17:52:31

سپهرغرب، گروه خبر: لورانتوس گیاهی نیمه‌انگلی است که در حال حاضر، آفت بزرگ درختان بلوط استان ایلام، محسوب می‌شود و بخش وسیعی از درختان بلوط را آلوده کرده است که مردم طبیعت‌دوست بخش کارزان شهرستان سیروان، در اقدامی خودجوش به مقابله با آن می‌پردازند.

در غرب کشور ایران، بین فلات ایران و رشته‌کوه زاگرس، شهری به‌نام ایلام، وجود دارد که از طبیعت کوهستانی، آبشار، دریاچه، دشت‌های وسیع، جنگل‌های انبوه و سبز برخوردار است.

براساس گفته مسئولان، حدود 60 درصد جنگل‌های زاگرس در این استان، قرار دارد که میزان قابل‌توجهی از این جنگل‌ها را درختان بلوط تشکیل می‌دهند.

متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد آتش‌سوزی‌ها و آفت‌هایی هستیم که موجب مرگ تدریجی و نابودی این جنگل‌ها می‌شود.

آفت لورانتوس، یکی از آفت‌های مراتع و جنگل‌های منطقه‌ی زاگرس است که در صورت عدم توجه به آن، فاجعه زیست‌محیطی رخ خواهد داد.

      آفت لورانتوس، گیاهی نیمه‌انگلی که میزبان را خشک می‌کند

در این راستا سعید یعقوبی دکترای گیاه‌پزشکی درباره آفت لورانتوس در ایلام گفت: گیاه نیمه‌انگلی لورانتوس، با معادل فارسی دارواش، که آب و مواد غذایی خود را از شاخه درختان بلوط تأمین می‌کند و خود فتوسنتز را انجام می‌دهد.

وی افزود: این آفت، یک درخت کامل با گل، برگ و میوه است که ریشه ندارد و آب و مواد غذایی خود را، از درختان بلوط می‌گیرد. در اصل یک نوع درختچه‌ که با تغذیه از آب و مواد غذایی، بلوط باعث ضعیف شدن میزبان می‌شود و به مرور میزبان را خشک می‌کند.

این دکترای گیاه‌پزشکی ادامه داد: میزبان اصلی این آفت در منطقه غرب، همین درختان بلوط است که روش پراکنش این آفت، از طریق مدفوع پرندگان که با تغذیه از میوه دارواش و انتقال آن به درختان دیگر، باعث پراکنش آن می‌شود.

      تنها روش مقابله با آفت لورانتوس، حذف آن به‌صورت فیزیکی است

یعقوبی ادامه داد: تنها روش کنترل این آفت، حذف قسمت‌های آلوده‌، به روش فیزیکی است و کنترل کامل این آفت غیرممکن است. اما خسارت ناشی از آن را می‌توان، به روش حذف فیزیکی، زیر آستانه خسارت اقتصادی آورد.

در ادامه جهان مرشدی، یکی از طبیعت‌دوستان ایلامی و به‌عبارتی یکی از قاتلان آفت لورانتوس گفت: آفت لورانتوس از سال‌های گذشته، بوده و این آفت، توسط دام‌ها خورده و از بین می‌رفت.

وی افزود: اما با توجه به محدودیت‌هایی که از سوی جنگل‌بانی و محیط‌‌بانی صورت گرفت، دامداران دیگر نتوانستند، به این مسیرها وارد شوند و این آفت گسترده شد.

این طبیعت‌دوست ادامه داد: از سال 1395 حدود 700 نفر به‌صورت خودجوش با هماهنگی دهستان کارزان، به‌صورت تلفنی و پیامکی جمع شدند و به ضلع شمال غربی کوه مانشت، رفتند و به‌صورت فیزیکی با شعار «صدای تو را شنیدیم بلوط»، به مقابله با این آفت پرداختند و این اقدام هرساله انجام می‌شود.

مرشدی گفت: امسال با وجود بیماری کرونا، حدود 150 نفر باز هم به‌صورت خودجوش این کار را انجام دادند و به جنگ با آفت لورانتوس پرداختند.

      642 هزار هکتار از استان ایلام، دارای پوشش جنگلی است

امید شفیعی رئیس هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و منابع طبیعی در ایلام گفت: 642 هزار هکتار از گستره 20 هزار کیلومتر مربعی استان ایلام، دارای پوشش جنگلی است که بخش اعظمی از این جنگل‌ها را درختان بلوط تشکیل می‌دهند.

وی افزود: با توجه به وجود آلایندگی‌ها، آتش‌سوزی‌های و همچنین وجود آفت لورانتوس، شاهد نابودی بسیاری از درختان بلوط هستیم.

رئیس هماهنگی بین دستگاهای اجرایی و منابع طبیعی ادامه داد: آفت لورانتوس آب درخت را می‌گیرد و درخت را خشک می‌کند که با اقدام به‌موقع، می‌توان از این فاجعه زیست‌محیطی جلوگیری به‌عمل آورد.

شناسه خبر 22721