شناسه خبر:25728
1399/5/5 05:06:54
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه استان همدان بیان کرد:

ریشه‌کنی فساد با اتحاد رسانه‌ها و وکلا

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه استان همدان بیان کرد: مرکز وکلا یک نهاد پیشرفته مدنی است که با فساد و بی‌عدالتی مبارزه می‌کند؛ اگر جامعه شفاف باشد و رسانه‌ها و وکلا باهم متحد شوند، می‌توان تاحدودی فساد را ریشه‌کن کرد.

محمد خادمی‌حمید گفت: هر نوع عمل و رفتار غیر قانونی که موجب ضرر و زیان به مردم شود، از نظر ما فساد تلقی می‌شود و مهم‌ترین راه برای مقابله با آن، رسانه‌ها هستند؛ اگر جامعه شفاف باشد و رسانه‌ها و وکلا باهم متحد شوند، می‌توان تاحدودی فساد را ریشه‌کن کرد. جامعه‌ای که رسانه‌های قوی دارد، شفاف‌سازی بیشتری داشته و موفق‌تر خواهد بود.

خادمی افزود: در این مرکز قصد داریم جایگاه همدان را در سطح کشور به بالاترین نقطه برسانیم و نشان دهیم که مرکز وکلای آن می‌تواند یک الگو برای تمام مراکز و کانون‌های وکلا در ایران باشد؛ در این زمینه با برگزاری آزمون سراسری وکالت در سوم مهرماه سال جاری، امیدوار هستیم بتوانیم تعداد بیشتری وکیل را برای انجام خدمات و رفع مشکل جامعه در اختیار مردم قرار دهیم. البته با وجود آقای رئیسی در این چند سال اخیر، فضای بهتری در دادگاه‌ها ایجاد شده که نمونه آن شیوه‌نامه نقد آرا بوده، در این شیوه‌نامه جلسه‌ای با حضور قاضی پرونده، چندین قاضی دیگر، وکلا، کارشناس کانون، دانشجویان وکالت و قضاوت، برگزار می‌شود و رأی یک پرونده به شور گذاشته شده و نقد و انتقاد می‌شود.

وی گفت: مرکز وکلای دادگستری همدان از این فضا استفاده می‌کند تا بتواند به مردم کمک بیشتری داشته باشد و به آنان آموزش دهد که چگونه می‌توانند از حقوق خود دفاع کنند.

این مقام مسئول بیان کرد: در این مرکز حدوداً 350 وکیل فعالیت می‌کنند که هر وکیل حداقل دو پرونده را به‌صورت کاملاً رایگان وکالت کرده و به نتیجه می‌رساند؛ در سال گذشته حدود 60 هزار مشاوره رایگان در سطح استان توسط وکلای این مرکز انجام گرفته است. این کار در سطح استان درحال انجام بوده، یعنی خدمات ما شامل تمام شهرهای استان و بدون محدودیت است.

رئیس مرکز وکلا قوه قضائیه گفت: مرکز وکلای قوه قضائیه اصل 35 قانون اساسی که مردم حق دارند برای دعوای خود در دادگستری وکیل داشته باشند را سرلوحه کار خود قرار داده است.

وی بیان کرد: هرچند که این مرکز یک صنف بوده و خصوصی است، اما تمامی پروانه‌های وکلا از طریق مرکز و با برگزاری آزمونی که تحت نظارت قوه قضائیه بوده، صادر می‌شود.

خادمی با اشاره به اینکه قبل از سال 79 مردم آگاهی در مورد حق‌وحقوق خود نداشتند، گفت: اما درحال حاضر با اقدامات خردمندانه دولت و قانون اساسی کشور طی قانون برنامه سوم توسعه، به کانون وکلا اجازه داده شد به دانشجویان فارغ‌التحصیل با برگزاری آزمون، پروانه وکالت داده شود.

وی افزود: درحال حاضر وکیل‌های مرکز وکلا سه برابر قبل است. این مرکز از سال 90 از تهران جدا شد و به‌طور مستقل به فعالیت خود ادامه داد و اکنون با 350 وکیل در تمامی حوزه‌های قضائی کار می‌کند.

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه استان همدان در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به نام‌گذاری سال 99، گفت: سال جهش تولید است و بعضی از عواملی که ممکن بوده ایجاد اختلال در مسیر تحقق شعار سال کنند، وجود مشکلات حقوقی برای شرکت‌ها، بنگاه‌ها و اصناف به‌خاطر عدم مراجعه مردم به وکیل است که باعث ایجاد حجم زیادی از پرونده‌ها در سال‌های بعدی شده و از آنجا که عامه مردم اطلاعات حقوقی ندارند و با توجه به عدم مراجعه به مشاور حقوقی و یا نداشتن وکیل، با بستن قرارداد‌ها چه خصوصی و چه شرکتی و دولتی، دچار ضرر‌های جبران‌ناپذیر شده و به دنبال برطرف کردن مشکل خود با مراجعه به دادگاه‌ها، باعث حجم زیاد پرونده‌ها، هزینه بالا و از دست دادن زمان برای کارهای مفیدتر می‌شوند که این امر نارضایتی‌های فراوانی را در پی خواهد داشت.

اگر مردم درزمانی که می‌خواهند قراردادی را منعقد کنند با یک مشاور حقوقی یا وکیل مشورت کنند هرگز زمان و پول خود را از دست نداده و با دشواری‌های بعدی مواجه نخواهند شد البته این را باید بگوییم که ما در حال حاضر در تمام سازمان‌ها یک مشاور حقوقی و یک وکیل مدافع داریم که مردم می‌توانند در تمام زمینه‌ها از این افراد کمک بگیرند.

شناسه خبر 25728