شناسه خبر:29105
1399/7/2 18:18:27

رئیس اداره حفاظت محیط‎زیست ملایر با بیان اینکه 93 هزار متر مربع از اراضی ملی در مناطق حفاظت‎شده شهرستان به‎صورت شخم‌های مشکوک و غیر مجاز شناسایی شده، گفت: با کمک منابع طبیعی پنج هزار و 300 متر تاکنون از متصرفین خلع ید شده است.

عباس نجاری با اشاره به آنکه این شهرستان دارای دو منطقه حفاظت‎شده لشگردر و گلپرآباد است، اظهار کرد: سه منطقه شکارممنوع شامل منطقه زند، علوی و تالاب آق‎گل در این شهرستان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه 93 هزار متر مربع از اراضی ملی در مناطق حفاظت‎شده شهرستان به‎صورت شخم‌های مشکوک و غیر مجاز شناسایی شده، افزود: در این زمینه با کمک منابع طبیعی حدود پنج هزار و 300 متر تاکنون از متصرفین خلع ید شده و مابقی نیز با همکاری مراجع قضائی در دست اقدام و پیگیری است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان ملایر گفت: این میزان اراضی شناسایی‌شده از نیمه دوم سال گذشته تاکنون درحال اقدام و پیگیری بوده و امیدواریم هرچه سریع‌تر با همکاری مراجع قضائی شاهد رفع تصرف و برگرداندن این اراضی به محیط‎زیست و اراضی ملی باشیم.

وی با بیان اینکه منطقه حفاظت‌شده لشگردر با مساحت حدود 16 هزار هکتار در جنوب شرقی ملایر واقع شده است، تصریح کرد: این منطقه به‎لحاظ دارا بودن پتانسیل‌های بالا در سال 63 به‎عنوان منطقه شکارممنوع اعلام شد و در سال 69 به منطقه حفاظت‌شده ارتقا یافت.

نجاری گفت: این منطقه در سه وضعیت کوهستانی، تپه ماهور و دشت واقع شده و 11 چشمه دائمی را در خود جای داده و 16 روستا در اطراف منطقه وجود دارد.

وی اظهار کرد: منطقه حفاظت‎شده لشگردر دارای تنوع گیاهی و جانوری بالایی است و 226 گونه گیاهی، 75 گونه پرنده و 18 گونه پستاندار در آن زندگی می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط‎زیست ملایر با بیان اینکه به‎منظور صیانت از منطقه حفاظت‎شده لشگردر ملایر دو پاسگاه محیط‌بانی در اطراف این منطقه وجود دارد، گفت: وجود صنایع حاشیه منطقه، استخراج و فعالیت‌های معدنی، چرای زودهنگام و مازاد بر ظرفیت در مراتع منطقه و دام غیر مجاز، تخریب و شخم‌زنی اراضی و تبدیل مراتع به اراضی کشاورزی، خشک‎سالی، وجود عشایر در منطقه، بوته‌کنی و برداشت بی‌رویه پوشش گیاهی منطقه ازجمله تهدیدهای منطقه لشگردر طی سال‌های اخیر بوده است.

وی در ادامه با اشاره به وجود منطقه حفاظت‎شده گلپرآباد، تأکید کرد: این منطقه در سال 85 به‎عنوان منطقه شکارممنوع معرفی شد و به‎علت داشتن شرایط مناسب زیستی و تنوع گونه‌ای مناسب در سال 86 به منطقه حفاظت‎شده ارتقا یافت.

نجاری افزود: منطقه حفاظت‌شده گلپرآباد با وسعت هشت هزار و 326 هکتار در فاصله حدود 40 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان واقع شده و دارای چندین چشمه است و از تنوع حیاتی به‎ویژه پوشش گیاهی بسیار غنی برخوردار بوده و از این رو رشد و تکثیر حیات وحش آن در خور توجه است.

شناسه خبر 29105