شناسه خبر:30219
1399/7/23 14:27:04

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: منابع طبیعی با حمایت مجلس، دولت و مشارکت مردم مصمم در اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از پایگاه اطلاع‎رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، اسفندیار خزائی در معیت نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی از اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در روستاهای گل‌پرآباد و ده میانه بخش زنگنه شهرستان ملایر بازدید کردند.

خزائی با اشاره به اهمیت طرح‎های منابع طبیعی و آبخیزداری، گفت: آبخیزداری یک اقدام پیچیده است که نه‌تنها می‌تواند از خسارات و زیان‎های ناشی از وقوع سیل، لغزش و رانش زمین پیشگیری کند، بلکه تأثیر چشمگیر و بسزایی نیز در حفظ منابع پایه خاک و آب دارد.

وی افزود: همچنین طرح‌های آبخیزداری در مناطق بالادست می‌تواند به‌صورت چشمگیری کشاورزی را رونق بخشد.

خزائی درحاشیه این بازدید اظهار کرد: منابع طبیعی از ذخایر مهم و بکری هستند که خداوند در اختیار ما قرار داده و ضروری است که به نحو احسن از این نعمت‌های خداوندی بهره ببریم و برای نسل‌های آینده نیز حفظ کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با تشریح اهمیت پروژه‌های آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز مختلف استان، ابراز کرد: پروژه‌های آبخیزداری شامل بند‌های خاکی، خشکه‌چین و بندهای سنگی و ملاتی هستند که با هدف کنترل سیلاب، حفاظت خاک، مدیریت روان‌آب، حفظ رطوبت خاک، تغذیه سفره‌های زیرزمینی، اشتغال‌زایی، جلوگیری از مهاجرت و در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده و جهش تولید ازجمله اهداف مهم اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری است.

خزائی از مهم‌ترین تهدیدات بی‌توجهی به اجرای طرح‌های منابع طبیعی خصوصاً پروژه‌های آبخیزداری را از بین رفتن غنای خاک در بخش زراعت و بخش کشاورزی دانست و افزود: می‌توان با اجرای طرح‌های آبخیزداری از بخش زیاد این چالش‌ها و مخاطره‌ها جلوگیری کرد.

وی گفت: تأمین و هزینه‌کرد اعتبارات عمرانی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری در اولویت کاری منابع طبیعی و آبخیزداری بوده و همواره با حمایت مجلس، دولت و مشارکت مردم با جدیت و اهتمام در اجرای این طرح‌ها مصمم هستیم.

این مقام مسئول اظهار کرد: با اجرای طرح‌های آبخیزداری در حوزه گل‌پرآباد و ده میانه و سایر حوزه‌های آبخیز شهرستان ضمن فراهم کردن زمینه افزایش سطح آب سفره‌های زیرزمینی، تأمین آب مورد نیاز کشاورزان،حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش، از سرازیر شدن سیلاب مخرب به مناطق مسکونی در این حوزه‌ها جلوگیری شده است.

شناسه خبر 30219