شناسه خبر:32109
1399/8/29 10:51:04

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کرمانشاه اعلام کرد که سرشماری از پرندگان مهاجر در 21 سایت پرنده‌نگری این استان آغاز شده است.

«فریدون یاوری» روز چهارشنبه اظهارکرد: این سرشماری که مربوط به پرندگان آبزی و کنار آبزی استان است، از امروز آغاز شده و تا دهم آذر ماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در این سرشماری پرندگان بومی مورد شمارش قرار می‌گیرند، افزود: در سرشماری سال گذشته چهار هزار و 308 پرنده شامل گونه‌های مختلف از جمله حواصیل خاکستری و سفید، بوتیمار، خوتکا، اردک سر سبز و لک لک سفید در استان کرمانشاه سرشماری شدند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه عنوان کرد: پس از پایان سرشماری پرندگان بومی، روند سرشماری پرندگان مهاجر در استان نیز آغاز می‌شود و تا پایان اسفند ماه ادامه خواهد داشت.

یاوری توضیح داد: روند ورود پرندگان مهاجر به استان کرمانشاه از اوایل آذر ماه آغاز می‌شود و باتوجه به شرایط جوی تا اوایل بهار ادامه دارد.

به گفته وی، ماندگاری پرندگان مهاجر در کرمانشاه بستگی به وضعیت هوا دارد و در صورتی که بروز یخبندان‌های شدید زمستانی، این پرندگان استان را ترک و به عرض‌های جنوبی تر مهاجرت می‌کنند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کرمانشاه با اشاره به اینکه یکی از مسیرهای ورود پرندگان مهاجر به کشور از نوارهای مرزی غرب است، افزود: پرندگان مهاجر که معمولا از منطقه سیبری وارد کرمانشاه می‌شوند، پس از آغاز سرمای شدید در نوار شمالی کره زمین روند مهاجرت خود را آغاز می‌کنند.

شکار پرندگان در کرمانشاه ممنوع است

یاوری با بیان اینکه به منظور حفاظت از پرندگان مهاجر و پرندگان بومی هیچ مجوزی برای شکار پرندگان در سطح استان صادر نمی‌شود، افزود: ممنوعیت شکار پرندگان در استان کرمانشاه از 2 سال قبل آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه حفاظت از پرندگان مهاجر به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد، گفت: با کمک مردم بومی و گشت‌های مدام محیط بانان برنامه حفاظت از پرندگان مهاجر را انجام می‌دهیم.

پرندگان مهاجری که وارد استان کرمانشاه می‌شوند عمدتا شامل خوتکا، حواصیل، لک‌لک‌ها، مرغابی، قو و اردک هستند.

سرشماری پستانداران

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه به سرشماری پستانداران هم اشاره کرد و گفت: این سرشماری هفته آینده آغاز خواهد شد که با توجه به شیوع ویروس کرونا سرشماری پستانداران متفاوت از سال‌های گذشته انجام می‌شود.

یاوری خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته چند اکیپ از محیط بانان و کارشناسان محیط زیست از سراسر استان تشکیل و کار سرشماری را انجام می‌دادند، اما امسال سرشماری هر منطقه توسط کارشناسان و محیط بانان همان شهرستان انجام خواهد شد و در صورت نیاز اکیپ کمکی از شهرستان‌های مجاور برای کمک آنان اعزام می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه در 10 سال گذشته آمارها نشان از افزایش جمعیت حیات وحش استان دارد، به ویژه در گونه آهوی ایرانی که از اهمیت فراوانی برخوردار است.

استان کرمانشاه 2 میلیون و 499 هزار هکتار مساحت دارد که 70 درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از 527 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 192 هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت در 14 شهرستان، 31 بخش، 32 شهر، 86 دهستان و 2 هزار و 595 آبادی دارد و 2.4 درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می‌کنند که از این تعداد 75 درصد در نقاط شهری و 25 درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 32109