شناسه خبر:34065
1399/10/2 11:28:42

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی قروه گفت: یکی از کشاورزان پیشرو در این شهرستان برای نخستین‎بار در اراضی خود به کشت سیب‎زمینی بنفش که دوره رشد کوتاه‌تری نسبت به سایر ارقام دارد، اقدام کرده است.

خسرو کریمی‌پناه روز دوشنبه اظهار کرد: این کشاورز قروه‌ای در سال زراعی جاری حدود پنج هزار متر مربع (نیم هکتار) از اراضی زارعی خود در روستای کبودخانی را به کشت این محصول اختصاص داده که مورد توجه مصرف‎کنندگان نیز قرار گرفته است.

وی افزود: این نوع سیب‎زمینی دوره رشد کوتاه‌تری نسبت به سایر ارقام سیب‌زمینی کشت‎شده در منطقه داشته و میزان مصرف آب کمتر و قیمت بیشتری هم در بازار دارد و با افزایش ذائقه مردم برای مصرف این نوع محصول، در آینده شاهد افزایش کشت آن خواهیم بود.

کریمی‎پناه اضافه کرد: سیب‎زمینی بنفش یکی از هزاران گونه سیب‌زمینی است که به‌تازگی به‌خاطر خواص و رنگ جذاب محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد و از مهم‌ترین خواص آن می‌توان به خاصیت ضد سرطانی و ضد آب مروارید و دیابتی آن اشاره کرد.

مدیر جهاد کشاورزی قروه با بیان آنکه اندازه این سیب‎زمینی متوسط بوده و برای کشت و مصرف خوراکی مناسب است، یادآور شد: این نوع سیب‌زمینی را می‌توان به‌صورت سرخ‌شده، پخته و پوره مصرف کرد که دو تا سه برابر بیشتر از دیگر انواع سیب‌زمینی آنتی‌اکسیدان دارد.

وی تأکید کرد: میزان مواد ضد اکسیده شده که در این سیب‌زمینی وجود دارد، با انار و توت برابری می‌کند و کاملاً مغذی بوده و دارای خواص ضد سرطانی است و این محصول رنگ و طعم متفاوتی ندارد، اما به‌دلیل وجود آنتوسیانین‌ها به هضم غذا کمک کرده و دارای خواص ضد التهابی نیز هست.

مدیر جهاد کشاورزی قروه با بیان اینکه سیب‎زمینی بنفش طبق تحقیقات انجام‌شده می‌تواند کمک زیادی به کنترل فشارخون کند، گفت: در یک مطالعه تحقیقاتی تعدادی از بزرگ‌سالان مبتلا به فشار خون را به مدت چند هفته وادار به مصرف 250 میلی‌لیتر آب سیب‌زمینی بنفش کردند که فشار خون سیستولیک این افراد در پایان دوره آزمایش به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

کریمی‎پناه افزود: یکی از مزایای استفاده از سیب‌زمینی بنفش این است که تأثیر مثبتی بر روی فعالیت مغز دارد و محققان دریافته‌اند که آنتوسیانین‌های آن سبب کاهش التهابی می‌شود که روی عملکرد شناختی مغز تأثیر دارد و از طرفی عصاره سیب‌زمینی شیرین بنفش، توان بالقوه‌ای برای تقویت عملکرد حافظه داشته و دارد.

از 29 هزار هکتار زمین کشاورزی آبی در این شهرستان، 26 هزار هکتار آن مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار است که از این لحاظ قروه، رتبه نخست استان کردستان را در اختیار دارد.

از مجموع 150 هزار هکتار زمین دیم در این شهرستان هم سالانه نیمی از آن زیر کشت محصولات مختلف قرار می‌گیرد.

شهرستان قروه با 95 هزار نفر جمعیت در 85 کیلومتری شرق سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.

شناسه خبر 34065