شناسه خبر:35480
1399/10/30 09:30:28

سپهرغرب، گروه خبر: ایلام با تولید سالانه یک‌هزار و 500 تُن عسل مرغوب، یکی از قطب‌های مهم تولید این محصول است که رعایت اصول بازاریابی و برندسازی در تولید این محصول می‌تواند آن را به صنعتی درآمدزا برای استان تبدیل کند و نقش ویژه‌ای در اقتصاد ایلام داشته باشد.

ایلام در تولید عسل به‌دلیل مرغوبیت، یکی از قطب‌های غرب کشور است؛ وجود کوه‌ها، دشت‌ها و گل‌های طبیعی در سراسر استان ایلام باعث شده عسل در استان ایلام از طعم و مزه‌ای خاص برخوردار باشد.

ایلام به‌دلیل قرار گرفتن در منطقه زاگرس میانی یکی از مهم‌ترین استان‌های جنگلی کشور بوده که بیش از 90 درصد وسعت آن را جنگل تشکیل داده است.

در ایلام تهیه و مصرف عسل‌های کوهی در بین مردم رواج داشته و هم‌اکنون کلنی‌های زنبور عسل نیز در بین آنان رواج دارد که باعث شده عسل در ایلام از جایگاه بالایی برخوردار باشد و مناطقی ازجمله مانشت، بانکول، گچان و سورگه از بهترین نقاط پرورش زنبور و تولید عسل هستند.

عسل طبیعی کبیرکوه (چه عسل درختی و چه صخره‌ای) بهترین نوع عسل طبیعی در غرب ایران و حتی در ایران بوده؛ این محصول نیازمند برندسازی برای عرضه در کشور است.

کارآفرین ایلامی با تولید 15 کیلو عسل طبیعی در سال و داشتن صد کلنی زنبور عسل حدود 120 میلیون فروش مازاد زنبور و عسل را در سال به خود اختصاص داده است و توانسته برای دو نفر نیز در سال جهش تولید اشتغال ایجاد کند.

      صنعت زنبوداری نیازمند حمایت از تولیدکنندگان

کارآفرین و تولیدکننده زنبورداری اظهار کرد: زنبورداران بسته به نوع فعالیت‌شان در طول یک سال کاری یک تا چهار مرتبه می‌توانند برداشت عسل انجام دهند که درمجموع میانگین در سال 15 کیلو برداشت دارم.

علی‌مردان حیدری افزود: تولید عسل به‌صورت فصلی است؛ میانگین برداشت برای هر کندو یا همان کلنی در سال حدود 1/5 کیلو بوده که در بین زنبورداران این رقم می‌تواند متفاوت باشد و این مقدار ضرب در تعداد کلنی‌ها می‌شود تا تولید سال یک زنبوردار مشخص شود.

کارآفرین برتر صنعت زنبورداری تصریح کرد: من خودم با داشتن 100 کلنی زنبور عسل در سال حدود 120 میلیون فروش کندو و عسل دارم که با کسر هزینه‌ها، ماهانه تقریباً 6 میلیون تومان درآمد دارم که این درآمد برای کسانی که ژل رویال و گرده گل نیز می‌گیرند، می‌تواند بیشتر باشد.

وی ادامه داد: 100 کلنی فعال دارم که هرسال بچه‌های آن‌ها را می‌فروشم؛ در سال جهش تولید نیز توانسته‌ام برای دو نفر اشتغال ایجاد کنم.

حیدری گفت: من در بدو کار علاقه‌ی زیاد به کارهای تولیدی و طبیعت داشتم و همین امر باعث شد به این حرفه گرایش پیدا کنم.

وی ادامه داد: جهاد کشاورزی و همچنین بانک کشاورزی در مواردی با دادن تسهیلات برای تجهیز زنبورستانم به من کمک کرده‌اند و حمایت از تولیدکنندگان اگر صورت گیرد، اقتصاد و صنعت زنبورداری ارتقا پیدا خواهد کرد.

حیدری گفت: زمانی که عسل برداشت می‌شود، مجبوریم ذخیره غذایی زنبور را به حد کفایت برای زمستان‌گذرانی تأمین کنیم و باید به زنبور ماده غذایی قندی و کربوهیدرات (به شکل ساکاروز، شکر سفید یا مشتقات آن) بدهیم و گاهی این نهاده را با قیمت آزاد تهیه می‌کنیم که هزینه‌بردار است.

      لزوم توجه مسئولین به صنعت زنبورداری

حیدری یکی از کارگران گفت: باید مشکلات پیش روی زنبورداران مدنظر دولت و دست‌اندرکاران این رشته باشد و اگر طرحی برای آن‌ها درنظر می‌گیرند، پیگیری شود تا به نتیجه برسد.

وی افزود: برای این قشر تولیدکننده و مفید برای طبیعت و جامعه، اگر نهاده‌ها به‌موقع در اختیارشان گذاشته شود، قطعاً راندمان کارشان عالی خواهد شد؛ چراکه پرورش زنبور عسل مقطعی است و اگر سر وقت به آن رسیدگی نشود، زمان مناسب از دست می‌رود و زنبوردار و کارگر نیز ضرر می‌کنند.

حیدری ادامه داد: صنعت زنبورداری با مشکلاتی ازجمله عدم نظارت، افزایش قیمت نهاده‌ها، جولان عسل‌های تقلبی در بازار و نبود یک برند بزرگ تولیدی و بسته‌بندی و نبود شرایط لازم برای صادرات دست‌وپنجه نرم می‌کند که مسئولان بایستی به آن توجه داشته باشند.

      سالانه 1500 تُن عسل طبیعی در استان ایلام تولید می‌شود

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران جهاد کشاورزی ایلام نیز گفت: سالانه حدود یک‌هزار و 500 تُن عسل طبیعی توسط یک‌هزار و 917 نفر زنبوردار با 170 هزار کندو تولید می‌شود.

هاشم گل‌نظری افزود: برای بیش از دو هزار نفر در زمینه زنبور عسل، تولید و فرآوری، به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران ایلام با اشاره به اینکه وجود 550 گونه گیاهی شهدزا عامل اصلی مرغوبیت تولید عسل در ایلام است، گفت: عسل استان ایلام به سایر مناطق کشور نیز ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: وضعیت صنعت زنبورداری درحال حاضر با توجه به بیماری کرونا مناسب نیست، افزایش قیمت شکر و نهاده‌ها وضعیت را برای تولیدکنندگان و عرصه زنبورداری سخت کرده است که با پیگیری، نظارت و کاهش قیمت، مشکلات مرتفع خواهد شد.

در سال‌های اخیر به زنبورداری به‌عنوان یک فرصت برای ایجاد اشتغال نگاه شده و در بسیاری از شهرستان‌های استان ایلام نیز زنبورداری به‌عنوان یک حرفه یا شغل مورد توجه قرار گرفته است.

زنبورداری با وجود داشتن کمترین میزان مصرف ارز برای دولت، بیشترین بازدهی و سود را با تکیه بر منابع داخلی نصیب اقتصاد می‌کند، اما در این مسیر با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبه‌رو است که می‌طلبد مسئولین به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند و به مشکلات رسیدگی کنند.

حمایت از تولیدکنندگان صنعت زنبورداری باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد، در غیر این صورت قطب تولید عسل در بحران قرار می‌گیرد؛ بحرانی که نتیجه‌اش عدم انگیزه تولیدکننده برای بازتولید زنبور عسل و عدم رشد اقتصاد خواهد بود.

شناسه خبر 35480