شناسه خبر:36723
1399/11/27 09:48:24

سپهرغرب، گروه خبر: کشاورز نمونه لرستانی معتقد است که با توجه به افزایش بی‌سابقه قیمت کودها شیمیایی کشاورزان از این کودها کمتر استفاده می‌کنند و همین موضوع در آینده باعث کاهش تولید گندم و جو در لرستان و کشور می‌شود همچنین کشاورز کارت نیز با توجه به سود بالای تسهیلات نتوانسته کمکی به کشاورزان کند.

طی روزهای گذشته در مراسمی با حضور مسئولان ارشد استان از کشاورزان برگزیده لرستان تقدیر به عمل آمد.

در این مراسم از احسان رجبی به‌عنوان تولیدکننده نمونه جو دیم در سطح ملی تجلیل به عمل آمد در همین راستا با توجه به اینکه خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی یکی از اولویت‌های کشور است در این گزارش از زبان کشاورز نمونه کشور به مشکلات حوزه کشاورزی استان می‌پردازیم.

رجبی با بیان اینکه 30 هکتار زمین کشاورزی آبی و پنج هکتار زمین کشاورزی دیم در شهرستان ازنا دارد، اظهار داشت: هرساله در زمین‌های آبی به کاشت محصولاتی مانند لوبیا، سیب‌زمینی می‌پردازد و در زمین دیم نیز گندم و جو کشت می‌شود.

این کشاورز نمونه با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بیشتر زمین‌های منطقه ازنا که به کشت سیب‌زمینی می‌پرداختند در اجاره کشاورزان غیربومی بودند، افزود: طی دو سال اخیر خوشبختانه کشاورزان منطقه ازنا توانسته‌اند بدون نیاز به کشاورزان غیربومی به کاشت سیب‌زمینی بپردازند.

رجبی با عنوان کردن این موضوع که میانگین برداشت جو دیم در شهرستان ازنا بین هزار و 800 کیلوگرم تا دو هزار کیلوگرم است، بیان کرد: در سال زراعی گذشته به ازای هر هکتار کشت جو دیم چهار هزار و 150 کیلوگرم محصول برداشت کرده است.

     استفاده درست و به‌اندازه از کودهای شیمیایی عامل اصلی افزایش میزان تولید محصول است

وی تصریح کرد: این میزان برداشت در سطح کشور بی‌سابقه بوده و علت اصلی این موفقیت رعایت اصول کشاورزی مانند کشت به‌موقع و استفاده از بذرهای اصلاح‌شده و از همه مهم‌تر استفاده درست و به‌اندازه از کودهای شیمیایی و ریز مغزی‌های کشاورزی است.

کشاورز نمونه کشور با بیان اینکه برای اینکه بتوانیم در حوزه محصولات استراتژیک مانند جو و گندم به خودکفایی برسیم نیازمند استفاده صحیح و اصولی از کودهای شیمیایی و ریز مغزی‌ها در زمین‌های کشاورزی هستیم، اظهار کرد: متأسفانه در سال جاری شاهد افزایش بی‌سابقه قیمت انواع کودهای شیمیایی در سراسر کشور و استان هستیم.

     سهمیه کود دولتی نیاز کشاورزان را تأمین نمی‌کند

رجبی ادامه داد: دولت برای حمایت از کشاورزان تنها در مورد کود اوره سهمیه‌های را به کشاورزان اختصاص داده اما این میزان سهمیه جوابگوی نیاز زمین‌های زراعی نیست و کشاورز مجبور است مابقی نیاز خود را از بازار آزاد با قیمت چهار برابری کود دولتی تأمین کند.

وی با اشاره به اینکه میزان هزینه‌های کشاورزی در سال جاری سه برابر سال گذشته شده است، بیان کرد: افزایش قیمت کود باعث شده بسیاری از کشاورزان با توجه به برخوردار نبودن از منابع مالی امسال در زمین‌های کشاورزی کود استفاده نکنند و همین موضوع باعث کاهش تولید در سال زراعی جاری و سال‌های آینده می‌شود.

وی با انتقاد از طرح کشاورز کارت عنوان کرد: میزان سودی که دولت در این طرح از کشاورز دریافت می‌کند 18 درصد است برای نمونه یک کود که قیمت آن در بازار آزاد 540 هزار تومان بوده با استفاده از کشاورز کارت قیمتی معادل 700 هزار تومان برای کشاورز دارد.

 

شناسه خبر 36723