شناسه خبر:42652
1400/4/8 09:21:48
کمبود کالای اساسی نداریم؛

بازگشت 120 واحد به چرخه تولید در همدان

سپهرغرب، گروه خبر - آذین رضایی: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه سال گذشته صدور جواز تأسیس واحدهای تولیدی در استان یک‌هزار و 500 مورد افزایش یافت، گفت: سال گذشته همچنین درمجموع 120 واحد تولیدی اعم از صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری در استان به چرخه تولید بازگشتند.

محمدرضا متین در نشست خبری به‌مناسبت فرا رسیدن دهم تیرماه، روز صنعت و معدن با بیان اینکه تلاشگران عرصه اقتصاد با تمام شرایط نامأنوس در جنگی نابرابر درحال ایثار و پیکار هستند، اظهار کرد: با تلاش تولیدکنندگان و فعالان در این عرصه، شرایط تولید در کشور روند رو به رشد و مثبتی داشته است.

وی با تأکید بر آنکه این روند رو به رشد در زمانی محقق شده است که تمام دنیا می‌خواهند ضربه بزنند و آماده زخم زدن به کشور هستند، گفت: در این شرایط توانستیم به کمک و همت بلند تولیدکنندگان مملکت را سر پا نگه داشته و کمک کنیم تولید و اشتغال پابرجا بماند و نتوانند به‌هیچ‌وجه آسیبی به ما برسانند و نخواهند توانست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان بیان کرد: ازنظر وضعیت تولید برنامه 90 روزه‌ای برای افتتاح واحد‌های تولیدی در طول این دولت داریم و این مهم ادامه دارد و در دولت بعدی پُرشورتر و قوی‌تر ادامه خواهد داشت.

متین با بیان اینکه امید است شرایط راحت‌تری در دولت آینده ایجاد شود که بخش تولید بتواند بیشتر خود را نشان داده و جایگاه بهتری پیدا کند، افزود: تمام سران قوا دنبال رفع مسائل و مشکلات تولید بوده و رئیس‌جمهور منتخب، همکاران وی، دادستان‌ها و رؤسای دادگستری‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که کمک به تولید، کمک به مملکت است.

وی با اشاره به افتتاح طرح‌های بزرگ طی سه‌ماهه و شاید تا پایان سال، تصریح کرد: ازجمله این طرح‌ها چندین فروسیلیس خواهد بود که بزرگ‌ترین آن فروسیلیس آذرخش است که طی ماه آینده به چرخه تولید خواهد رسید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان ادامه داد: چند شرکت دانش‌بنیان ازجمله شرکت پتروتاک برای نخستین‌بار با تولید خمیر الکترود در کشور جزء این شرکت‌ها بوده و امید است در آینده تأثیر بسزایی در سطح ملی داشته باشند.

متین با اشاره به دو طرح بزرگ در معادن سرمک طرح فلوتینگ، خاطرنشان کرد: این طرح‌ها یک‌سری مسائل اداری دارند که درصورت حل شدن خواهیم توانست آن‌ها را به بهره‌برداری برسانیم.

وی به طرح شمش نورد فولاد در شهرک صنعتی ویان اشاره کرد و یادآور شد: یکی از واحدهای موجود را شرکت فولاد راد اجرا کرده است و طی دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد؛ طرح تولید سنگ برش برای نخستین‌بار در استان است که فناوری خارجی بوده و دستگاه‌های لازم وارده شده و مردادماه شروع به فعالیت خواهد کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان اظهار کرد: دو طرح بزرگ دیگر که به‌دلیل شرایط تحریم و بیشتر وضعیت کرونایی امکان تولید را عقب‌تر انداختند، طرح تولید کاغذ در شهرستان تویسرکان بوده که بیش از 80 درصد قطعات آن وارد و نصب شده و در مرحله نهایی تست و راه‌اندازی است؛ این طرح با بیش از 150 میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید.

متین با بیان اینکه در سایر موارد تولید نیز دو شرکت سیب‌زمینی الوند با عنوان گوهر سهام ایرانیان فعالیت خود را هم‌زمان با پتروشیمی همدان شروع به‌کار کرد، گفت: پتروشیمی همدان شروع کار جالبی داشت و اکنون بیش از 80 درصد محصولات خود را به کشورهای اروپایی صادر می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه شرکت سیب‌زمینی الوند تجهیز شده و درحال اوورهال کردن خط تولید است، بیان کرد: با آغاز فعالیت این شرکت حجم بزرگی از سیب‌زمینی استان را جذب کرده و تولید آن تأثیر مثبتی بر روند کار کشاورزان خواهد داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: در بحث دارویی نیز شهرستان تویسرکان وضعیت مناسبی دارد و طرح‌های توسعه یکی پس از دیگری درحال اجرا هستند؛ طرح توسعه فاران شیمی اجرایی شده و درحال تولید بوده و طرح توسعه شرکت هگمتان‌دارو نیز طی تیرماه به بهره‌برداری خواهد رسید و گامی در تولید دارو به‌عنوان نیاز مبرم کشور برداشته و این نیاز مرتفع می‌شود.

متین تصریح کرد: امید است با تغییراتی که پیش می‌آید، شرایط دولت بهتر شود و شکستن تحریم‌ها انجام شده و تأثیر مثبتی بر تولید خواهد داشت که بتوانیم حرکت بزرگ‌تری در بخش تولید داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در پایان سال گذشته صدور جواز تأسیس واحدهای تولیدی در استان یک‌هزار و 500 مورد افزایش یافت که در طول سال‌های متمادی سابقه نداشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان خاطرنشان کرد: بخشی از واحدهای دارای جواز تأسیس اقدام به تهیه زمین کرده و دنبال ساخت‌وساز هستند و چند واحد که ساخت‌وساز نداشتند، موفق به گرفتن پروانه بهره‌برداری شدند.

متین با بیان اینکه 11 واحد از واحدهای دارای جواز تأسیس طول دوره ساخت‌وساز را کاهش داده و واحد را خریداری و یا اجاره کرده‌اند، ادامه داد: 30 واحد دیگر نیز دنبال خرید یا اجاره هستند که با گرفتن مجوزهای لازم از ارگان‌ها به‌ویژه از محیط‌زیست و شرکت شهرک‌های صنعتی، به 11 مورد قبل اضافه می‌شوند.

وی با اشاره به احیای 47 واحد غیر فعال در سال گذشته، اظهار کرد: 22 واحد دیگر نیز سال 1399 شروع و ابتدای امسال احیا شدند که در آمار سال گذشته منظور شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: درمجموع در استان 120 واحد تولیدی اعم از صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری طی سال گذشته به چرخه تولید بازگشتند.

متین با تأکید بر اینکه شاید تحریم‌ها اجباری شده که سهم تولید داخلی را بالا ببرد، بیان کرد: ازنظر تأمین ارز دچار مشکل بودیم که باعث شد تولید یک‌سری قطعات بالا بود و این مهم موجب شد تولید رونق یابد.

وی درخصوص کسب‌وکارهای مجازی نیز یادآور شد: آغاز این بحث تقریباً از سایر استان‌ها در همدان بهتر بوده، البته در بحث کالاهای اساسی نتیجه مثبت نگرفتیم، اما در سایر کالاها خوب بوده و مشوق شروع کارهای مجازی، شیوع کرونا بود و اکنون بحث کسب‌وکارهای مجازی و فروش اینترنتی را تیم بازرگانی داخلی درحال پیگیری هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان درخصوص میزان صادرات تصریح کرد: سال گذشته به‌دلیل بسته بودن مرزها با شیوع کرونا، میزان صادرات از سقف تعیین‌شده توسط استان کمی پایین‌‌تر بود و در بحث سایر گمرکات و گمرک استان، صادرات داشتیم.

متین با بیان اینکه میزان صادرات استان طی سال گذشته مطلوب نبوده است، ادامه داد: در بخش کشاورزی وضعیت مطلوب‌تر و در بخش صنعت رشد بالا بوده است؛ در بحث سیمان صادرات خوب بوده و در صادرات کشمش تیزآبی اُفت داشتیم.

وی صادرات فروسیلیس را عالی دانست و خاطرنشان کرد: فروسیلیس ارزش‌افزوده بسیار بالایی دارد و این کمک‌کننده است؛ ارسال محصولات کشاورزی به‌صورت خام، تأثیر مثبتی در روند توسعه جامعه نخواهد داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: صادرات در صنایع تبدیلی غذایی اُفت داشته و امید است امسال تحریم‌ها ضعیف‌تر شده و وضعیت مطلوب‌تر شود.

متین با بیان اینکه اکنون دو واحد فروسیلیس غرب پارس و آذرخش درحال فعالیت هستند، اظهار کرد: این دو واحد دارای طرح توسعه هستند که توسعه فروسیلیس غرب پارس اجرا و پروانه گرفته است و توسعه آذرخش در مردادماه به پروانه خواهد رسید.

وی با بیان اینکه واحد فروسیلیس آذرخش نخستین واحد تولیدی 30 هزار تُنی در خاورمیانه خواهد بود، گفت: هیچ واحد تولید 30 هزار تُنی فروسیلیس نخواهیم داشت؛ یک واحد نیز جنب این واحد درحال ساخت بوده و مهرماه به بهره‌برداری خواهد رسید و دو واحد دیگر در سه‌راهی نهاوند و شهرک امام رضا بهمن‌ماه به بهره‌برداری خواهند رسید که جمعاً تعداد واحدهای فروسیلیس به 6 واحد می‌رسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان بیان کرد: واحد فروآلیاژ نیز اردیبهشت‌ماه 1401 به بهره‌برداری خواهد رسید و شرکت فروسیلیس غرب پارس نیز یک طرح توسعه برای تولید منیزیوم از دولومیت دارد که 70 درصد تجهیزات آن نصب شده و 30 درصد باقی‌مانده نیز نصب خواهد شد و طبق برنامه بهمن‌ماه 1400 وارد چرخه تولید خواهد شد.

متین در پاسخ به سؤال خبرنگار سپهرغرب درخصوص وضعیت موجودی کالاهای اساسی در استان یادآور شد: قول دادیم تا تیرماه کالاهای اساسی را با ارز چهار هزار و 200 تومانی عرضه کنیم که این اتفاق افتاد؛ تنها شکر آزادسازی شده و کمبود نداریم و تاکنون نیز از مانده توزیع قبل در فروشگاه‌ها با قیمت هشت هزار و 800 تومان عرضه می‌شود و قیمت جدید به 11 هزار و 500 تومان رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه کمبود شکر نداریم، تصریح کرد: در بحث روغن نیز وضعیت مناسبی داریم و 35 درصد افزایش در اردیبهشت‌ماه داشتیم و کمبود نداریم؛ ذخایر روغن در شرکت کشت و صنعت خزل و انبار غله استان مناسب است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: برنج نیز با قیمت کیلویی 19 هزار و 800 تا 20 هزار و 500 تومان درحال توزیع است؛ مشکلی درخصوص تأمین برنج نداریم و ذخایر بالا است و عمده فروشگاه‌های بزرگ توزیع دارند.

متین با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد دچار تلاطمی در بحث تأمین کالاهای اساسی در استان شویم، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت شکر طی 20 روز گذشته به‌دلیل قیمت تمام‌شده از کارخانه بوده و دلیل اصلی آن بالا رفتن حقوق و دستمزد کارگران و افزایش هزینه حمل بوده است.

وی درخصوص احتمال کمبود مرغ در مردادماه گفت: تمهیداتی اندیشیده‌ایم و میزان جوجه‌ریزی به مصرف در استان نزدیک است و برای مقدار کمبود نیز با برنامه‌ریزی و سهم استان از توزیع مرغ منجمد، سعی بر رفع آن است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان اظهار کرد: سهم مرغ منجمد هرروز در فروشگاه‌های بزرگ توزیع خواهد شد تا مردم آسیبی در رابطه با تأمین مرغ نداشته باشند؛ این بازه زمانی یک ماه نخواهد شد و 23 روز ازنظر تعداد جوجه‌ریزی کمبود داریم.

متین با تأکید بر اینکه واردات انجام شده و بخشی از توزیع مرغ وارداتی از ترکیه خواهد بود، ادامه داد: مجری توزیع و بازار هستیم و برای جبران کمبود، واردات الزام داشته است و همه باید کمک کنیم؛ برای بهبود شرایط با وجود کمبود ارز، مجبور به این کار شدیم.

شناسه خبر 42652