شناسه خبر:42944
1400/4/14 09:46:57

سپهرغرب، گروه خبر: تورم و گرانی افسارگسیخته یکی از علل کاهش قدرت خرید مردم و روی آوردن به خرید گوشت از کشتارهای غیر مجاز در معابر شهری کرمانشاه بوده که سلامت آنان را در معرض خطر قرار داده است.

در علم تغذیه هر ماده غذایی جایگاه خود را داشته و حذف آن سبب آسیب به سلامت انسان می‌شود، گوشت قرمز یکی از مواد غذایی بوده که دارای آهن، ویتامین‌ ب 12 جهت جلوگیری از کم‌خونی و سرشار از پروتئین است.

سرانه مصرف گوشت قرمز در جهان 12 کیلوگرم در سال برای هر نفر است که در سال‌های گذشته در ایران کم‌کم به‌علت افزایش قیمت آن، کمبود بودجه و کاهش توان خرید مردم، سرانه مصرف از حدود 12 کیلوگرم به هشت کیلوگرم کاهش یافته است.

در کرمانشاه در سالیان گذشته به‌علت تورم و بیکاری قدرت خرید گوشت قرمز توسط خانواده‌های کرمانشاهی با کاهش مواجه شده و همین موضوع سبب به‌وجود آمدن کشتارهای غیر مجاز در شهر کرمانشاه به‌علت اختلاف قیمت با بازار شده است.

در نخستین روزهای فروردین‌ماه سال 1400 جدولی با عنوان «تورم 12 ماهه خانوارهای کل کشور به تفکیک استان‌ها» از سوی مرکز آمار ایران اعلام شد که استان کرمانشاه با 40.1 درصد در صدر این جدول قرار دارد و کسب این رتبه در تورم 12 ماهه خانوارهای شهری نیز با نرخ 39.4 برای استان کرمانشاه تکرار شده بود و فقط در تورم 12 ماهه خانوارهای روستایی بود که کرمانشاه با نرخ 42.8 پس از استان‌های همدان و یزد قرار گرفته بود.

در شهرک‌های حاشیه‌ای کرمانشاه مشاهده می‌شود افرادی بدون مجوز کسب و پروانه بهداشتی در معابر عمومی اقدام به ذبح دام و فروش با قیمت پایین‌تر می‌کنند، اما مقابله با کشتار غیر مجاز دام و فروش آن در معابر عمومی شهر کرمانشاه با مشکلاتی روبه‌رو بوده و نمی‌توان متولی خاصی برای آن پیدا کرد.

کشتار غیر مجاز دام در معابر به‌دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و با وجود ویروس کرونا و فرا رسیدن فصل گرما و همچنین مشخص نبودن سلامت دام و اختلاف قیمت گوشت عرضه‌شده با بازار به یکی از چالش‌های معیشتی و سلامت مردم کرمانشاه تبدیل شده است.

   گرانی علت روی آوردن قشر ضعیف به خرید از کشتارهای غیر مجاز

یک شهروند کرمانشاهی اظهار کرد: علت اصلی خرید گوشت توسط مردم از کشتارهای غیر مجاز و غیر بهداشتی وجود اختلاف قیمت بین قصابی و کشتار غیر مجاز است و اگر دولت بتواند گرانی‌های افسارگسیخته را مهار و گوشت مورد نیاز مردم را با قیمت پایین در فروشگاه‌ها عرضه کند، آنان هیچگاه به سمت خرید از کشتارهای غیر مجاز نمی‌روند.

سارا مرادی افزود: اگر گوشت در قصابی‌ها با قیمت 150 هزار تومان عرضه شود، در محل کشتارهای غیر مجاز با قیمت 100 هزار تومان به فروش می‌رسد و قشر ضعیف جامعه برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به این محل‌ها و خرید از آن‌ها روی می‌آورند.

   به خطر افتادن سلامت مردم کرمانشاه با کشتار غیر مجاز در معابر شهری

یکی دیگر از شهروندان کرمانشاهی اظهار کرد: کشتار غیر مجاز دام در بسیاری از شهرک‌های کرمانشاه افزایش یافته و در معابر با خیالی آسوده اقدام به کشتار می‌کنند و این نشان‌دهنده عدم نظارت و بازدارنده نبودن برخوردها با این افراد است.

امیر مرادی افزود: اصلاً مشخص نیست که آیا این دام سالم است و یا بیمار و گوشت و سایر موارد مانند جگر را با قیمت پایین‌تر از قصابی‌ها به فروش می‌رسانند و درصورت بروز مشکل و بیماری نه فرد و نه مسئولان شهری پاسخگو نیستند.

مرادی خاطرنشان کرد: سوءاستفاده‌گران از غفلت در نظارت استفاده کرده و دام‌های غیر مجاز را به شهر وارد و در معابر ذبح می‌کنند و خون، امعا و احشا را در خیابان و سطل‌های زباله رها می‌کنند و با توجه به شیوع ویروس کرونا و فصل تابستان، قطعاً باعث بروز بیماری در محلات کرمانشاه خواهند شد.

وی تصریح کرد: برخی از این دام‌ها که مریض هستند، به صورت غیر مجاز کشتار می‌شوند و مردم به‌علت شرایط بد اقتصادی با قیمت پایین‌تر خرید می‌کنند.

   مجازات عاملین کشتار غیر مجاز بازدارنده نیست

مسئول بهداشت معاونت خدمات شهری شهرداری کرمانشاه نیز اظهار کرد: برخورد با موضوع کشتار غیر مجاز دام در کارگروهی متشکل از بهداشت دانشگاه علوم پزشکی، اتاق اصناف، دامپزشکی، صنعت، معدن و تجارت و نیروی انتظامی کرمانشاه به ریاست فرماندار کرمانشاه انجام می‌گیرد و دستگاه‌های مختلفی در این موضوع نقش دارند.

محسن عبدی افزود: کشتار غیر مجاز دام در معابر شهر کرمانشاه موضوع جدیدی نبوده و بیش از 10 سال است که دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این موضوع دست به گریبان هستند.

مسئول بهداشت معاونت خدمات شهری شهرداری کرمانشاه تصریح کرد: 830 بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد که اگر فردی با مصرف گوشت غیر بهداشتی به آن مبتلا شود، باید هزینه‌های بیشتری را نسبت به خرید قیمت کشتار غیر مجاز و خرید از مراکز دارای مجوز برای درمان هزینه کند.

عبدی یکی از علل ادامه یافتن کشتار غیر مجاز در شهر کرمانشاه را تقاضای مردم عنوان کرد و گفت: با وجود اطلاع‌رسانی‌های بسیار در مورد خطرات مصرف کشتار غیر مجاز به‌علت وجود بیماری‌های گوناگون و مشترک بین انسان و دام، اما مردم به‌دلیل اختلاف قیمت 10 الی 20 هزار تومانی اقدام به خرید گوشت کشتار غیر مجاز می‌کنند.

وی ادامه داد: تا زمانی که تقاضا از سوی مردم برای خرید گوشت کشتار غیر مجاز وجود دارد، این موضوع حل نخواهد شد و سودجویان از کشتار غیر مجاز به کار خود ادامه می‌دهند.

مسئول سلامت معاونت خدمات شهری شهرداری کرمانشاه با اشاره به اینکه اکیپ‌های نظارتی کارگروه برخورد با کشتار غیر مجاز به‌صورت مداوم بر این موضوع نظارت می‌کنند، بیان کرد: دستگاه قضائی و نیروی انتظامی تاکنون حمایت‌های خوبی برای مقابله و برخورد با کشتار غیر مجاز در کرمانشاه انجام داده‌اند، اما به‌دلیل نبود مجازات بازدارنده، فرد به‌علت اینکه سود مناسبی از این کار به‌دست می‌آورد، مجدد دست به تخلف می‌زند.

عبدی خاطرنشان کرد: گوشت عرضه‌شده در قصابی‌ها و فروشگاه‌های معتبر دارای کیفیت بهتر بوده و سلامت آن از سوی دامپزشکی تضمین شده است و با توجه به شیوع ویروس کرونا مردم بیشتر از گذشته باید به موارد بهداشتی و سلامت خانواده توجه کنند.

   معدوم شدن 6500 کیلوگرم گوشت غیر بهداشتی از ابتدای سال‌ جاری

رئیس دامپزشکی کرمانشاه نیز اظهار کرد: پدیده کشتار غیر مجاز در تعدادی از شهرهای غربی کشور رواج داشته و یکی از علل این موضوع باور غلط برخی افراد است که باید دام زنده در مقابل چشمان آن‌ها ذبح شود و اختلاف قیمت عرضه گوشت قصابی‌ها و کشتار غیر مجاز یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار است.

تورج کرمیان با اشاره به اینکه هرگونه کشتار خارج از محل کشتارگاه کشتار غیر مجاز محسوب می‌شود، افزود: دام قبل از ذبح در کشتارگاه ابتدا یک دوره استراحت را طی می‌کند و سپس توسط دامپزشک ازنظر سلامت معاینه می‌شود و اگر دارای بیماری امعا و احشا باشد، از چرخه کشتار خارج می‌شود.

رئیس دامپزشکی کرمانشاه تصریح کرد: یک دامپزشک و یک ناظر بهداشتی در محل کشتارگاه حضور دارند و دام و لاشه را بررسی می‌کنند و درصورت وجود بیماری لاشه معدوم می‌شود، اما در کشتار غیر مجاز موارد بهداشتی رعایت نمی‌شود.

کرمیان بیان کرد: نظارت و برخورد با کشتار غیر مجاز در کارگروهی شامل دامپزشکی، سلامت دانشگاه علوم پزشکی، اتاق اصناف، اجرائیات شهرداری، صنعت، معدن و تجارت و نیروی انتظامی کرمانشاه صورت می‌گیرد و در بازرسی‌ها از کشتار غیر مجاز مشاهده‌ شده که فرد سودجو اقدام به کشتار دام مردار و بیمار کرده است.

وی با اشاره به اهمیت سلامت مردم، خاطرنشان کرد: گوشت‌های توزیع‌شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و قصابی‌ها دارای مُهر دامپزشکی هستند که نشان از سلامت دام ذبح‌شده داشته و با وجود بیماری‌های مشترک بین انسان و دام اگر مردم به یکی از این بیماری‌ها مبتلا شوند، باید هزینه‌های زیادی را برای درمان اختصاص دهند.

رئیس دامپزشکی کرمانشاه با اشاره به معدوم شدن 6 هزار و 500 کیلوگرم گوشت ناسالم از ابتدای سال جاری در کرمانشاه، گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از یک‌هزار و 300 کیلوگرم معادل 69 رأس گوسفند و بز و پنج هزار و 290 کیلوگرم معادل 22 رأس گوساله ازنظر انگلی و بیماری در کشتارگاه‌های کرمانشاه ضبط شده که با مواد گازوئیل آغشته و در کوره معدوم شده است.

کرمیان تصریح کرد: با توجه به اهمیت سلامت مردم برای مسئولان، یک‌هزار و 200 واحد عرضه فرآورده خام دامی شامل قصابی، رستوران و کبابی در کرمانشاه ماهانه دو بار در ماه مورد بازرسی قرار می‌گیرند و یکی از مشکلات نظارتی پراکندگی واحدهای صنفی در کلان‌شهر کرمانشاه است.

وی تأکید کرد: مردم گوشت مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و دارای مجوز تهیه کنند و شکایات و انتقادات و گزارش‌های تخلف را با سامانه 1512 و سامانه پیامکی 100010001512 در میان بگذارند.

شناسه خبر 42944