شناسه خبر:43327
1400/4/22 09:41:30

سپهرغرب، گروه خبر - آذین رضایی: علی‌اکبر نظری و سعید شهابی، دو عضو راه‌یافته به شورای اسلامی ششم شهر همدان تعیین شاخص‌ها، برنامه‌محوری و بومی بودن را مهم‌ترین اولویت‌ها در انتخاب شهردار آینده دانستند.

با تأیید رسمی انتخابات شورای اسلامی شهرها و روستاها و مشخص شدن ترکیب اعضا، جلساتی به‌منظور آشنایی بیشتر و تصمیم‌گیری‌‎ها درخصوص چگونگی آغاز به‌کار در دوره جدید در بسیاری از شهرها آغاز شده و شوراهای جدید به‌منظور هماهنگی بیشتر جلساتی را درخصوص مسائل و موضوعات مختلف برگزار می‌کنند.

ترکیب 11 نفره شورای اسلامی ششم همدان در این دوره به‌گونه‌ای رقم خورده است که ترکیبی از اعضای جوان و پیشکسوت و مجرب و تازه‌نفس بوده و سه نفر از اعضای راه‌یافته از نفرات دوره پنجم و یک نفر از دوره چهارم شورا است و به این ترتیب انتظار می‌رود کارآیی و هدفمندی در شورای یازدهم بیش از دوره‌های قبل محقق شود.

سیاست‌گذاری و نظارت از وظایف مهم شوراها بوده و در این میان انتخاب شهردار به‌عنوان یکی از مهم‌ترین وظایف شورا همواره مورد بحث بوده و می‌توان گفت شهردار پیشانی کار شوراها در هر دوره است که درصورت عملکرد خوب و قابل قبول و ارائه یک مدیریت مطلوب در شهر، کارنامه درخشانی را برای شورا نیز رقم خواهد زد و در غیر این صورت، نشان از عدم انتخاب شخصی درست و توانمند در این جایگاه دارد.

گرچه شورای پنجم از ابتدای آغاز به‌کار در بحث انتخاب شهردار چالش‌های بسیاری داشت، اما شهردار منتخب با اکثریت قاطع مدیریت شهر را در دست گرفت؛ البته در پایان دوره چهارساله این شورا انتقادهای بسیاری به عملکرد شهردار و عدم نظارت صحیح شورا بر شهرداری وارد است و این موضوع موجب شد تا با توجه به برگزاری جلسات غیر رسمی اعضای شورای اسلامی ششم، درخصوص انتخاب شهردار با برخی از اعضای این دوره گفت‌و‌گو کنیم.

علی‌اکبر نظری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن اشاره به برگزاری جلسات غیر رسمی شورای اسلامی ششم، اظهار کرد: در بحث انتخاب شهردار اولویت شورای اسلامی ششم تعیین شاخص‌هایی برای یک شهردار خوب و جهادی است.

وی با بیان اینکه اعضا دیدگاه‌های خود را در این خصوص ارائه کرده‌اند، گفت: امید است بر این اساس طی روزهای آینده به یک جمع‌بندی کلی در این خصوص رسیده و بتوانیم وارد مرحله دوم کار و اینکه شاخص‌ها شامل چه افرادی خواهد شد، بشویم.

این عضو شورای اسلامی ششم شهر همدان بیان کرد: برنامه‌محوری شهردار آینده بستگی به نظر و انتخاب اعضای شورا دارد، اما بعد از تعیین شاخص‌ها و اعضا، اولویت‌ها را تعیین و به شهردار منتخب اعلام خواهند کرد.

نظری با بیان اینکه هنوز وارد تعیین افرادی برای انتخاب شهردار نشده‌ایم، افزود: طی روزهای آینده این بحث در جلسات دنبال خواهد شد و هنوز فهرستی ارائه نشده است.

وی با تأکید بر اینکه به‌شخصه به شهردار غیر بومی نگاهی ندارم، تصریح کرد: قطعاً نظر بنده به سمت شهردار بومی است که شناخت کامل از شهر و اوضاع شهرداری داشته باشد و این نکته لازمه کار است؛ چراکه تاکنون از مدیران غیر بومی بسیار آسیب دیده‌ایم، اظهارات برخی اعضا نیز حاکی از گرایش آن‌ها به بومی‌گرایی است.

این عضو شورای اسلامی ششم شهر همدان ادامه داد: قطعاً یکی از نکات برنامه‌محوری شهردار آینده خواهد بود؛ یکی از مسائل مهم در شوراها دنبال کردن سیاست‌های کلان شهرداری است و باید سیاست‌ها را به‌صورت دسته‌بندی‌شده به شهرداری ابلاغ کنیم و شهردار نیز اولویت‌ها و اقدامات خود را براساس آن دسته‌بندی کند.

نظری با تأکید بر اینکه جلسات برگزارشده تاکنون روند خوبی داشته است، خاطرنشان کرد: با دیدگاه برخی از اعضا آشنا نبودیم و برگزاری این جلسات، نکات فراوان بسیاری داشته است و امیدواریم در شورای اسلامی ششم هم‌سو و هماهنگ باشیم.

وی با بیان اینکه هرچه اعضای شورا بیشتر هم‌سو و هماهنگ باشند خدمات‌دهی به مردم بهتر و رفع مشکلات ممکن می‌شود، یادآور شد: دیدگاه بنده این است که در روزهای آغاز به‌کار رسمی شورای اسلامی ششم، شهردار را نیز معرفی کنیم و با توجه به نزدیکی دیدگاه اعضا، تمایلی به طولانی شدن انتخاب شهردار نیست؛ هرچه سریع‌تر شهردار انتخاب شود، ثمره آن برای شهر و شهروندان خواهد بود.

سعید شهابی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن بیان اینکه در جریان چگونگی انتخاب شهردار در دوره پنجم شورای اسلامی شهر همدان نیستم و به‌طور قطع آن‌ها نیز برنامه‌ای به این منظور داشته‌اند، اظهار کرد: اما در این دوره شورا در جلسات غیر رسمی برگزارشده تاکنون بیشتر بحث شاخص‌ها در این خصوص مطرح است.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون درخصوص افراد جهت انتخاب شهردار طی جلسات برگزارشده بحثی نشده است، گفت: در این جلسات روی شاخص‌ها و برنامه‌ها برای شهردار آینده و اداره شهر کار شده و هم‌فکری با دیگر اعضا صورت گرفته است.

این عضو منتخب شورای اسلامی ششم شهر همدان بیان کرد: هنوز به جمع‌بندی نهایی درخصوص شاخص‌ها و انتخاب افراد نرسیده‌ایم و این مهم طی چند روز آینده محقق خواهد شد.

شهابی با بیان اینکه سیاست‌گذاری و نظارت دو وظیفه مهم شورای اسلامی شهر است، افزود: افراد مدنظر برای قرار گرفتن در جایگاه شهردار باید ابتدا برنامه‌های خود را به شورا ارائه دهند و به دنبال تطبیق برنامه‌ها با شاخص‌های تعیین‌شده، انتخاب شهردار انجام خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه اکنون نمی‌توان گفت اولویت‌های شهردار آینده چه خواهد بود، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها از دیدگاه بنده به‌عنوان یکی از اعضای شورای اسلامی شهر، برنامه‌محور بودن شهردار آینده و ارائه برنامه‌های عملیاتی است.

این عضو منتخب شورای اسلامی ششم شهر همدان ادامه داد: درخصوص بومی بودن و یا غیر بومی بودن شهردار هنوز به جمع‌بندی خاصی نرسیده‌ایم و در این خصوص نیز با توجه به نظرات اعضا تصمیم‌گیری خواهد شد.

شهابی با بیان اینکه طبق روال شوراهای گذشته جلسات غیر رسمی شورای اسلامی ششم نیز آغاز شده است، خاطرنشان کرد: این جلسات در راستای آشنایی بیشتر اعضا با یکدیگر و ایده‌ها و نظرات آن‌ها بوده و مطرح شدن شاخص‌ها برای انتخاب شهردار نشان از نزدیکی تفکر اعضای ششم به یکدیگر دارد.

وی برگزاری جلسات را در راستای شکل‌گیری فضای فکری دانست و یادآور شد: شورای ششم ترکیب خوبی از اعضای پیشکسوت، دارای سابقه در شورا و متخصص است و تلفیق این موارد به شکل‌گیری یک شورای کارآمد و منسجم کمک خواهد کرد.

تعیین شاخص‌ها به‌طور قطع در انتخاب شهرداری کارآمد و شایسته تأثیرگذار بوده و نمی‌توان از این مهم غافل بود، چراکه توسعه متناسب، توزیع عادلانه امکانات و برخورداری تمام شهروندان از امکانات شهری در گرو مدیریتی توانمند در مباحث شهری است که علاوه‌بر تخصص، نیازمند تجربه و جسارت در انجام امور در یک مدیر شهری بوده؛ گلایه‌مندی‌های شهروندی از وضعیت نامطلوب خدمات ارائه‌شده و بی‌برنامگی در اجرای پروژه‌ها ازجمله مواردی است که نشان از ضعف در مدیریت شهر دارد و این موضوع به انتخاب نادرست بازمی‌گردد، انتخابی که درصورت آگاهانه و دقیق بودن، می‌تواند موجب توسعه و پیشرفت شهر در تمام ابعاد شود.

همدان طی چندسال گذشته و در دوره‌های چهارم و پنجم شورای اسلامی شهر به‌دلیل انتخاب نادرست در رأس مدیریت شهری، آسیب‌های بسیاری را متحمل شده و نیمه‌کاره ماندن بسیاری از پروژه‌ها به بهانه کمبود اعتبارات و تغییرات قیمت مصالح و عدم توزیع عادلانه امکانات، ازجمله مواردی بوده که موجب نارضایتی شهروندان شده است.

البته که درنظر گرفتن برنامه افراد منتخب احتمالی برای تکیه‌زدن بر جایگاه شهردار توسط اعضای شورا، نکته مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد و اینکه برنامه‌های ارائه‌شده تا چه میزان عملیاتی بوده و قابلیت اجرا خواهد داشت، نیازمند نگاه کارشناسانه و بررسی دقیق آن‌هاست تا شهر و شهروندان همچون سنوات گذشته از بی‌برنامگی مدیریت شهری آسیب نبینند.

البته بومی بودن از گزینه‌های دیگری است که به گفته علی‌اکبر نظری، عضو شورای اسلامی ششم، مورد تأیید اکثر اعضا بوده و درنظر گرفتن این موضوع می‌تواند شهر را از حضور افراد ناآشنا به شهر و مشکلات شهری همدان در امان بدارد؛ البته این نکته نباید موجب عدم شایسته‌سالاری در بحث مدیریت شهری شود و در این شرایط که شهر نیازمند یک مدیر متخصص و جهادی است، لازم بوده که شورای اسلامی ششم شهرداری توانمند، کارآ، متخصص و متعهد را در رأس مدیریت پایتخت تاریخ و تمدن قرار دهند.

شناسه خبر 43327