شناسه خبر:45298
1400/6/11 10:24:50
رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره ملی شهید محراب آیت‌الله مدنی؛

شهید مدنی مصداق بارز مجتهد انقلابی است

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره ملی شهید محراب آیت‌الله مدنی با بیان اینکه استمرار گفتمان انقلاب اسلامی هدف این کنگره است گفت: شهیدمدنی مصداق بارز مجتهد انقلابی است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری در جلسه شورای سیاست‌گذاری کنگره ملی شهید مدنی اظهار کرد: آیت‌الله مدنی اثرگذاری مستقیمی در نقاط مختلف کشور داشتند و در استان همدان نیز با حضور مؤثر و جدی وی حرکت انقلابی در این شهر سامان‌دهی شد.

وی ادامه داد: تاکنون به‌منظور بزرگداشت مقام این شهید والامقام گام‌های بلندی برداشته شده که سال جاری چهلمین سالروز شهادت ایشان بهانه خوبی برای بزرگداشت نام این رجل الهی در سطح کشور است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره ملی شهید محراب آیت‌الله مدنی خاطرنشان کرد: این کنگره سرآغاز یک سلسله‌ اقدامات در سراسر کشور است چراکه کنگره شهدای محراب به‌صورت استانی و ملی فراگیر در دستور کار ما قرار گرفته است به گونه‌ای که این کنگره با تشکیل دبیرخانه‌های استانی فراگیر شود.

حاج‌علی‌اکبری اضافه کرد: هدف‌گذاری این است که به کارهای مقطعی اکتفا نکنیم و کار باید به گونه‌ای طراحی شود که به‌صورت مستمر و ملایم در ذهنیت عمومی کشور برقرار باشد.

وی تأکید کرد: این ظرفیت در مردان بزرگی مانند شهید مدنی وجود دارد که به صورت دائم از حضور آن‌ها بهره ببریم و این امر نسل به نسل امتداد پیدا کند.

وی هدف کنگره را کار مستمر و تربیتی و در نهایت استمرار گفتمان انقلاب اسلامی که جهاد، ایثار، عبودیت و شهادت در آن نهفته است، عنوان کرد و شهید مدنی را مصداق بارز مجتهد انقلابی دانست.

  شهید مدنی صراط مستقیم بود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بیان کرد: اشتباهی که ممکن است ناخواسته مرتکب شویم، انحرافی است که در طول تاریخ جریان‌سازها برای حذف روحانیت و استفاده از کلاهی‌ها به جای روحانیت انجام دادند.

علی آقا‌محمدی با بیان اینکه این خطر بزرگی است، افزود: قبل از انقلاب، انجمن حجتیه محور این انحراف بود که شناسایی شد و با موفقیت نیروهای انقلابی براندازی شد.

وی با بیان اینکه باید روحانیون تراز، پررنگ شوند و به همین دلیل برگزاری کنگره مختص شهید مدنی دارای اهمیت است اذعان کرد: افرادی که معرفی می‌شوند باید نقش صراط داشته باشند؛ شهید مدنی صراط مستقیمی است که طی شده چراکه سراسر زندگی ایشان معرفت است.

  شهید مدنی ادامه‌دهنده راه انبیا بود

قائم‌مقام حوزه‌های علمیه کشور نیز با بیان اینکه برای ارائه الگوهای عملی برای جامعه و نسل جوان باید بیش از این تلاش شود و به چاپ کتاب و برگزاری کنگره ختم نشود افزود: برنامه‌های متنوع فرهنگی می‌توان اجرا کرد و توجه کنیم که جامعه امروز به این الگوها نیاز دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید ملکی نیز با بیان اینکه تلاش کردیم مدارس کشور و مدیران استانی در زمینه کنگره شهید مدنی فعال شوند ادامه داد: نگران هستیم که بعد از کنگره این شخصیت مسکوت بماند؛ متأسفانه مانند شهید مدنی کم تربیت کردیم و باید شاهد ظهور و بروز شهیدمدنی‌ها در حوزه باشیم.

  شهید مدنی روحانی در تراز است

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌های کشور با بیان اینکه امتداد این فعالیت تا رسیدن به نیازهای اصلی جامعه مهم است اظهار کرد: امروز فضای جامعه، با هجمه جدی به مبانی انقلاب اسلامی در بخش‌های مختلف آسیب‌هایی ایجاد کرده که به تعبیر رهبر انقلاب با یک جنگ تبلیغی رسانه‌ای مواجه هستیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی رستمی اضافه کرد: در چنین شرایطی باید از ظرفیت این‌گونه گنجینه‌ها بهره برد و به هر بعد زندگی شهید مدنی که توجه شود این ظرفیت وجود دارد و حقیقتاً یک روحانی نمونه و تراز است.

وی خاطرنشان کرد: شهیدمدنی در عرصه خدمات اجتماعی، مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و سیاسی دارای یک شخصیت نمونه بود، اگر موفق شویم این شخصیت را هم به حوزه‌ها و هم به مردم به‌عنوان الگو معرفی کنیم بر هجمه دشمنان اسلام پیروز خواهیم شد.

استاندار همدان نیز گفت: یکی از صفات و اقدامات حسنه در استان همدان که با محوریت مؤسسه شهید مدنی انجام شده تجلیل از جایگاه و تکریم از شخصیت علمای منشأ اثر در استان همدان بوده است.

سید سعید شاهرخی افزود: امیدوار بودیم، محدودیت کرونایی نبود تا این کنگره با بازتاب بیشتری برگزار شود و شاهد حضور گسترده چهره‌های علمی در کنگره باشیم.

اضافه می‌شود، شهید «سید اسدالله مدنی» درسال 1293 در روستای دهخوارقان آذرشهر آذربایجان‌شرقی دیده به جهان گشود. پدرش «آقا میرعلی بزاز بود». در چهار سالگی، مادر و در 16 سالگی پدر خود را از دست داد. در عنفوان جوانی جهت کسب معارف اسلامی وارد شهر قم شد.

وی مبارزه خود را علیه رژیم پهلوی در شهر قم آغاز کرد و به دلیل همین تحرکات به آذر شهر تبعید شد. در آذرشهر در اولین اقدام با فرقه ضاله بهائیت به مبارزه برخاست و مردم را به برچیدن کارخانه مشروب‌سازی این شهر دعوت نمود.

به دلیل ادامه مبارزات، مجبور به ترک شهر شد و به نجف اشرف عزیمت کرد. پس از تبعید امام خمینی، همواره در کنار ایشان بود و بارها و بارها به ایران آمد و در شهرهای مختلف پیام‌آور ادامه مبارزه شد.

به همین دلیل شدیداً تحت نظر ساواک بود. در سال 1351 به خرم‌آباد رفت و با سمت نماینده و وکیل تام‌الاختیار امام در مبارزه، به فعالیت پرداخت. ساواک که از نفوذ وی در بین مردم می‌ترسید با نوشتن شبنامه و نامه‌های توهین‌آمیز سعی در ترور شخصیت این عالم مبارز کرد که با هوشیاری مردم و علما این طرح ناکام ماند.

در سال 1354 وی را به نورآباد ممسنی تبعید کردند ولی سخنرانی‌ها و افشاگری‌ها و محبوبیتش در بین مردم باعث شد تا از آنجا به گنبد کاووس تبعید شود اما در هر جا پا می‌گذاشت آن‌جا را به کانون مبارزه بدل می‌کرد و ساواک او را به بندر کنگان و سپس به مهاباد تبعید کرد.

در تمام این شهرها، مردم را به تقلید از حضرت امام‌خمینی (ره) دعوت کرده و رساله ایشان را با تمام محدودیت‌های موجود بین مردم پخش می‌کرد.

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به‌عنوان نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان قانون اساسی برگزیده و پس از شهادت اولین شهید محراب شهید قاضی طباطبایی، امام جمعه تبریز، از طرف امام‌خمینی (ره) نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز شدند.

در آن ایام در خنثی‌کردن فتنه‌های حزب خلق در تبریز نقش بسزایی داشته و با حضور خود در جبهه‌ها و شرکت در مراسم دعا و نیایش مشوقی برای رزمندگان بودند.

سرانجام این مجاهد خستگی‌ناپذیر در 20 شهریور سال 1360 در حال اقامه نماز جمعه تبریز به دست منافقین کوردل به شهادت رسید.

شناسه خبر 45298