شناسه خبر:45693
1400/6/20 11:19:15

سپهرغرب، گروه خبر: مهم‌ترین مشکل در فرآیند بازآفرینی شهری در ایران، عدم هماهنگی و نگاه بخشی سازمان‌های مختلف دخیل در بازآفرینی شهری است.

دبیر بازآفرینی فضاهای شهری منطقه چهار غرب کشور در مصاحبه با روزنامه سپهرغرب ضمن بیان مطلب فوق، افزود: تجربه‌ها از مطالعات شهرهای همدان، تهران، اراک، کرمانشاه و دیگر شهرها نشان می‌دهد مهم‌ترین مشکل در فرآیند بازآفرینی شهری در ایران، عدم هماهنگی و نگاه بخشی سازمان‌های مختلف مؤثر در بازآفرینی شهری است.

احسان صباغی گفت: در یک محله یا یک بخشی از بافت شهری بزرگ، تعداد زیادی سازمان ذی‌نفع هستند و مسئولیت و یا تأسیسات و زیرساخت‌هایی دارند که اجرای این پروژه‌ها و مداخلات، مستلزم هماهنگی بین آن‌ها است که این امر متأسفانه در کشور وجود ندارد. سازمان‌ها هماهنگ عمل نمی‌کنند و بیشتر منافع سازمانی خود را مد نظر قرار می‌دهند، همین امر باعث می‌شود پروژه‌ها زمان‌بر شده و هزینه‌های بیشتری تحمیل شود که این امر بر اعتماد مردم تأثیر منفی می‌گذارد.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان و دبیر بازآفرینی غرب کشور در ادامه اظهار کرد: اعتماد مردم به مداخلات شهری موضوع بسیار مهمی است. داده‌های میدانی ما نشان می‌دهد که مردم اعتماد زیادی به مداخلات شهری به‌ویژه توسط شهرداری‌ها ندارند. وقتی این ناهماهنگی‌ها وجود داشته باشد، نخستین آسیب را به اعتماد مردم می‌زند، آن‌ها را نگران می‌کند و باعث عدم همراهی و مشارکتشان می‌شود؛ درواقع این قضیه به پاشنه آشیل طرح‌های بازآفرینی شهری تبدیل می‌شود. بدین‌ترتیب بازآفرینی که با رویکرد جلب مشارکت مردمی وارد می‌شود، از همین‌جا آسیب می‌بیند.

وی در ادامه به شرح فعالیت‌های سازمان در جمع‌آوری و مستندسازی تجارب بازآفرینی شهر همدان پرداخت و گفت: چهار شرح وظیفه اصلی تعریف شده است که عبارتند از شناسایی و جمع‌آوری تجربیات حوزه بازآفرینی شهری، استانداردسازی چارچوب ارائه و ترویج تجربیات بازآفرینی احصاشده، ترویج درس‌آموخته‌ها و تجربیات مدون و درنهایت عملیاتی کردن پروژه‌های بازآفرینی شهری در شهر همدان.

صباغی در ادامه بازآفرینی شهری را فرآیندی دانست که به خلق فضاهای شهری جدید با حفظ ویژگی‌های کالبدی و فعالیتی منجر می‌شود.

وی در تعریف بازآفرینی شهری گفت: بازآفرینی شهری عبارت است از مجموعه اقداماتی با دید جامع و یکپارچه که به حل مسائل شهری بینجامد، به‌طوری که بهبود دائمی در شرایط اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و زیست‌محیطی بافت دستخوش تغییر شده را به‌وجود آورد. بازآفرینی شهری یک رویکرد جامع، یکپارچه و کل‌نگر است که سه هدف اقتصاد، برابری و محیط را با حفظ رقابت اقتصادی، کاهش نابرابری، حفاظت و نگهداری محیط‌زیست در بر می‌گیرد که این موضوع حاکی از نسل جدیدی از مشارکت برای توسعه سیاست‌ها است و شامل شکل‌های نوآورانه‌ای از مشارکت بخش‌های خصوصی، عمومی و سازمان‌های غیر دولتی می‌شود.

دبیر بازآفرینی فضاهای شهری غرب کشور افزود: سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان با توجه به رسالت ارتقای کیفیت محیط شهری و متناسب برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته‌، طرح کاهش آلودگی بصری‌، حذف زوائد،‌ پیرایش شهری و سامان‌دهی نما و جداره معابر را در دستور کار خود قرار داده و در این راستا به دنبال کاهش آلودگی و اغتشاش بصری از جداره معابر شهری است که از کارهای اخیر صورت‌گرفته در این زمینه می‌توان به جداره‌های خیابان‌ بوعلی اشاره کرد که مرمت و سامان‌دهی جداره این خیابان نیز در دستور قرار گرفت و به مرحله پایانی رسید.

وی درخصوص عملیات اجرایی این پروژه گفت: با توجه به راهبردهای سازمانی کاهش آلودگی بصری از منظر شهری‌، پیرایش و حذف زوائد بصری‌، سامان‌دهی پس از پیرایش در نما و جداره پاک‌سازی جداره‌ها و بالکن‌ها از آلودگی‌ها بندکشی نماهای آجری با مصالح همگون و نظم‌بخشی به خطوط تراز تابلوهای صنفی و تعویض پنجره‌های ناهمگون با پنجره‌های سنتی از اهم اقدامات انجام‌شده در این پروژه بود.

دبیر بازآفرینی فضاهای شهری عنوان کرد: مساحت پروژه مرمت و بازآفرینی جداره‌های خیابان بوعلی با احتساب ضلع غربی و ضلع شرقی دو هزار و 200 متر بوده است که 700 متر در ضلع شرقی و یک‌هزار و 500 متر در ضلع غربی قرار داشته که به جهت زیبایی بصری به مرمت بناها و جداره‌ها پرداخته شده است.

شناسه خبر 45693