شناسه خبر:46205
1400/6/31 08:54:48

سپهرغرب، گروه خبر: معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: با توجه به اینکه در آستانه روزهای پایانی ماه صفر قرار داریم، امسال جشنواره شیره‌پزی مانیزان برگزار نمی‌شود.

همه‌ساله فصل پاییز که می‌شود، حال‌وهوای روستاهای ملایر جور دیگری است، جنب‌وجوش شیره‌پزی در همه‌جا دیده می‌شود و بوی خوش شیره فضای کوچه‌پس‌کوچه‌ها را پُر می‌کند.

اواخر تابستان و اوایل پاییز هم‌زمان با فصل برداشت انگور اهالی روستاهای ملایر روزهای پُرمشغله‌ای دارند، روزهایی که دیگر به رسم و رسوم آن‌ها تبدیل شده است.

آیین شیره‌پزی در تمام روستاهای ملایر انجام می‌شود، اما مانیزان یکی از روستاهای هدف گردشگری این شهرستان بوده که دیگر به نماد شیره‌پزی تبدیل شده است.

مانیزان روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ملایر است که آن را پایتخت شیره انگور می‌نامند؛ روزهای پایانی تابستان و آمدن پاییز برای آن شیرین و معطر به بوی شیره‌پزی است و همه سخت مشغول کار هستند.

شیره‌پزی مانیزان هرسال در قالب جشنواره برگزار می‌شد و گردشگرانی از نقاط مختلف برای مزه کردن شیره و خرید آن به آنجا سفر می‌کردند، اما دو سالی است که کرونا این رویداد را نیز تعطیل کرده؛ هرچند شیره‌پزی‌ها همچنان ادامه دارد و مردم می‌توانند برای خرید به آن‌ها مراجعه کنند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی همدان در همین زمینه اظهار کرد: شیره‌پزی روستای مانیزان همچون گذشته پابرجا است، اما به‌علت کرونا و قرار گرفتن در آستانه اربعین حسینی و رحلت پیامبر (ص) جشنواره‌ای برگزار نخواهد شد.

علی خاکسار بیان کرد: آیین شیره‌پزی مانیزان یک روز به‌صورت مجازی از شبکه‌های اجتماعی پخش خواهد شد، اما حضوری برنامه‌ای برگزار نمی‌شود.

وی تصریح کرد: اهالی روستای مانیزان همچون گذشته محصولات خود را عرضه می‌کنند و مردم می‌توانند برای خرید محصولات مورد نیاز مراجعه کنند، اما مراسم رسمی وجود ندارد.

شناسه خبر 46205