شناسه خبر:47388
1400/8/3 09:14:10

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر مرکز اشتغال جهاد دانشگاهی استان همدان گفت: سهمیه استان در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در بین 11 رشته مهارتی، دو هزار و 100 نفر است که تاکنون سه هزار و 293 نفر و فراتر از سهمیه اختصاص‌یافته، متقاضی بودند.

رامین امیری با اشاره به اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی زیر نظر مستقیم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و جهاد دانشگاهی استان همدان مجری آن است، ادامه داد: این طرح ملی از مهرماه سال گذشته در 11 رشته مهارتی خیاطی، قالی‌بافی، تابلوفرش، میناکاری، چرم‌دوزی، کیک و شیرینی، منبت‌کاری، انیماتور، مترجمی، برنامه‌نویسی و ویراستاری آغاز شده است.

وی با بیان اینکه این طرح ملی در سه فاز درحال انجام است، ادامه داد: فاز نخست این طرح نیازسنجی استان در زمینه مشاغل خانگی بوده که 11 رشته مهارتی از آن استخراج شده است. در فاز دوم طرح استعدادسنجی، مشاوره و شناخت متقاضیان صورت می‌گیرد و در فاز پایانی متقاضیان را به بازار متصل می‌کنیم.

امیری با اشاره به آمار ثبت‌نامی استان که در سامانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به آدرس اینترنتی inhb.ir تعیین می‌شود، افزود: اکنون سه هزار و 293 نفر که شامل 502 نفر آقا و دو هزار و 791 نفر خانم می‌شوند، در طرح ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین این آمار در شهرستان‌های همدان یک‌هزار و 917 نفر، ملایر 402 نفر، فامنین 95 نفر، نهاوند 226 نفر، تویسرکان 40 نفر، کبودراهنگ 239 نفر، بهار 170 نفر، رزن 90 نفر و اسدآباد 98 نفر است.

وی با اشاره به تعداد متقاضیان 11 رشته مهارتی کل استان، ابراز کرد: یک‌هزار و 115 نفر در رشته خیاطی، 336 نفر در رشته قالی‌بافی، 223 نفر در رشته تابلوفرش، 344 نفر در رشته میناکاری، 273 نفر در رشته چرم‌دوزی، 140 نفر در رشته کیک و شیرینی، 49 نفر در رشته منبت‌کاری، 102 نفر در رشته انیماتور، 104 نفر در رشته مترجمی، 154 نفر در رشته برنامه‌نویسی و 143 نفر در رشته ویراستاری متقاضی هستند.

مدیر مرکز اشتغال جهاد دانشگاهی استان همدان با بیان اینکه افراد متقاضی بعد از ثبت‌نام در سامانه توسط کارشناسان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، گفت: در فاز دوم طرح دو هزار و 907 نفر مورد استعدادسنجی و مشاوره قرار گرفتند که از این بین 432 نفر آن‌ها آقا و دو هزار و 484 نفر خانم هستند.

امیری با بیان اینکه متقاضیان بعد از استعدادسنجی وارد مرحله آموزش‌های عمومی و تخصصی می‌شوند، ادامه داد: آموزش‌های عمومی شامل کارآفرینی و بازاریابی بوده و آموزش‌های تخصصی به حیطه حرفه‌ای که فرد در آن حوزه مهارت دارد، مربوط می‌شود که تاکنون به یک‌هزار و 23 نفر آموزش‌های عمومی و تخصصی ارائه شده است که از این تعداد 97 نفر آن‌ها آقا و 926 نفر خانم هستند.

وی افزود: افراد متقاضی بعد از ارزیابی‌های اولیه در یک دوره 16 ساعته آموزش می‌بینند و در سه سطح مبتدی، نیمه‌ماهر و یا ماهر دسته‌بندی می‌شوند که در پایان به افراد متقاضی گواهینامه معتبر داده می‌شود. همچنین در این طرح 150 نفر پیشران شناسایی شدند که از این بین 44 نفر به‌صورت پیشران به همراه افرادی در زیر مجموعه خود، تحت نظارت جهاد دانشگاهی استان فعالیت می‌کنند.

امیری با بیان اینکه از بین افراد آموزش‌دیده 471 نفر آن‌ها تاکنون به بازار کار متصل شدند، بیان کرد: از این تعداد 27 نفر آن‌ها آقا و 444 نفر خانم هستنند. همچنین تاکنون 42 فروشگاه مجازی برای پیشران‌ها راه‌اندازی شده است که 40 فروشگاه آن در سایت چیگل و دو فروشگاه دیگر در سایت پِی‌میشه فعال شده است. سایت فروشگاه آنلاین چیگل بین اللملی و وابسته به جهاد دانشگاهی بوده که به 20 زبان دنیا محصولات خود را ارائه می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون حدود 50 درصد افراد آموزش‌دیده به بازار کار متصل شدند، ادامه داد: تاکنون هفت شبکه تولید در زمینه‌های خیاطی، قالی‌بافی، کیک و شیرینی، میناکاری و تابلوفرش راه‌اندازی کردیم.

امیری با تأکید بر اینکه با تقویت پیشران‌ها درصد پایداری این مشاغل خانگی را افزایش می‌دهیم، گفت: این طرح برای متقاضیان کاملاً رایگان است و آن‌ها می‌توانند بعد از اتصال به بازار توسط صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر وزارت کار بیمه‌ شوند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون فروشگاه فیزیکی برای ارائه محصولات وجود ندارد، خاطرنشان کرد: طبق هماهنگی‌های صورت‌گرفته با شهرداری همدان درصدد هستیم مکانی را برای بازارچه محلی عرضه محصولات مشاغل خانگی قرار دهیم تا افراد بتوانند به‌صورت فیزیکی محصولات خود را نیز ارائه دهند.

شناسه خبر 47388