شناسه خبر:47576
1400/8/6 10:30:22

سپهرغرب، گروه کار و دانش: بر اساس یک مطالعه جدید، آثاری از زندگی باستانی در داخل یک یاقوت 2.5 میلیارد ساله از گرینلند مشاهده می‌شود.

قدیمی‌ترین یاقوت‌های یک سیاره، سنگ‌های قیمتی قرمز درخشان که از یک ماده معدنی قرمز شفاف به نام کوراندوم تشکیل شده‌اند، در گرینلند یافت می‌شوند. در حین جستجوی یاقوت‌ها در کراتون اقیانوس اطلس شمالی در جنوب گرینلند، گروهی از محققان یک شگفتی پنهان را در یکی از آن‌ها کشف کردند: گرافیت، شکل خالص کربن، که ممکن است بقایای حیات میکروبی باستانی باشد.

کریس یاکیمچوک، استاد علوم زمین و محیط زیست در دانشگاه واترلو در انتاریو کانادا، در بیانیه‌ای گفت: "گرافیت داخل این یاقوت سرخ واقعاً بی نظیر است. این اولین بار است که شواهدی از حیات باستانی در صخره‌های یاقوت‌دارمشاهده می‌شود". بر اساس این بیانیه، تیم تحقیق به این نتیجه رسیدند که گرافیت از یک شکل زندگی باستانی به وجود آمده است و پس از تجزیه و تحلیل نسبت انواع مختلف یا ایزوتوپ‌های کربن موجود در گرافیت به وجود آمده است. بیش از 98 درصد کربن روی این سیاره دارای 12 واحد جرم اتمی است، اما برخی از اتم‌های کربن سنگین‌تر هستند و جرم آن‌ها 13 یا 14 واحد جرم اتمی است.

یاکیمچوک گفت: ماده زنده ترجیحاً از اتم‌های کربن سبک‌تر تشکیل شده است، زیرا انرژی کمتری برای ترکیب شدن در سلول‌ها مصرف می‌کنند. بر اساس میزان افزایش کربن 12 در این گرافیت، به این نتیجه رسیدیم که اتم‌های کربن زمانی حیات باستانی و به احتمال زیاد میکروارگانیسم‌های مرده مانند سیانوباکتری‌ها بوده‌اند.

احتمالاً در زمانی که این باکتری باستانی زندگی می‌کرده، این سیاره اکسیژن زیادی نداشته است؛ بنابراین تنها حیاتی که می‌توانست وجود داشته باشد، میکروب‌های کوچک و جلبک‌ها بودند. تصور می‌شود سیانوباکتری‌ها برخی از اولین حیات‌های روی زمین باشند و از طریق میلیارد‌ها سال تبدیل نور خورشید به انرژی شیمیایی، به تدریج اکسیژن لازم برای تکامل حیات پیچیده را تولید کردند. با این حال، این اولین بار است که زندگی باستانی در داخل یاقوت سرخ پیدا شده است. یاکیمچوک گفت: وجود گرافیت همچنین سرنخ‌های بیشتری برای تعیین چگونگی تشکیل یاقوت‌ها در این مکان به ما می‌دهد، کاری که انجام مستقیم بر اساس رنگ یاقوت و ترکیب شیمیایی غیرممکن است.

شناسه خبر 47576