شناسه خبر:48674
1400/8/30 10:14:21
سپهرغرب در گفت‌وگو با مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان مطرح کرد:

رشد دو برابری اعتبارات، منشأ تحول بهسازی روستایی

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان گفت: اعتبار سال 1400 با رشد دوونیم برابری روبه‌رو شده که امید داریم به‌واسطه این رشد بخشی از خواسته‌ها و نیازهای جامعه روستایی در قالب سامان‌دهی فضا و کالبد روستاها اجرایی شود.

حسن ظفری با ابراز قدردانی از فعالیت‌های رسانه‌ای سپهرغرب در یک گفت‌وگوی اختصاصی به بیان بخشی از اقدامات صورت‌گرفته توسط بنیاد مسکن استان همدان پرداخت که در ادامه آن را می‌خوانید:

*262 میلیارد تومان اعتبار عمرانی در قالب 455 پروژه

ظفری با ابراز خرسندی از به ثمر نشستن تلاش‌های جمعی صورت‌گرفته در بنیاد مسکن و فعالیت‌های قابل توجهی که با توجه به تأمین اعتبارات عمرانی در بخش سامان‌دهی فضا و کالبد روستاها صورت گرفته، گفت: خوشبختانه تا به امروز بیش از 262 میلیارد تومان اعتبار عمرانی اعم از اعتبار استانی، اعتبار قیر رایگان، اعتبار در اختیار نمایندگان و اعتبار ردیف ملی ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: اعتبار سال 1400 با یک جهش قابل ملاحظه و رشد دوونیم برابری روبه‌رو شده که امید داریم به‌واسطه این رشد بخشی از خواسته‌ها و نیازهای جامعه روستایی در قالب سامان‌دهی فضا و کالبد روستاها با مشارکت مردم و همراهی مسئولان و نهادهای محلی که از بطن مردم برخاسته‌اند، اجرایی و عملیاتی شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان برخورداری مردم از اعتبارات عمرانی مذکور را یک اصل مهم خواند و ابراز کرد: اعتبارات سال 1399 حدود 122 میلیارد تومان بود و همان‌طور که عرض کردم، با دو جهش دو برابری در قالب 262 میلیارد تومان مواجه شده که می‌توانیم برنامه‌های بهسازی روستاها را در قالب 455 روستا در طول سال 1400 پیش ببریم.

ظفری اضافه کرد: با وجود اینکه اعتبارات عموماً و عمدتاً در نیمه دوم سال ابلاغ شده، اما به لطف خدا برخی از کارهای عمرانی و اجرایی این پروژه‌ها به اتمام رسیده و درحال حاضر به‌طور قطع با شروع فصل کاری در بهار همه این فعالیت‌ها در جغرافیای استان و مناطقی که دارای تخصیص هستند، توسط عوامل اجرایی و پیمانکاران شروع خواهد شد که نتیجه آن مورد بهره‌برداری مردم قرار خواهد گرفت.

وی با ابراز خرسندی از تلاش همه کسانی که اعتقاد به توسعه روستایی دارند، از مدیریت ارشد، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و فرمانداران قدردانی کرد و افزود: امیدوارم به‌واسطه اعتبار موجود و عنایت عزیزان به روستاهای استان همدان، شاهد سرعت بیشتر آهنگ توسعه در این بخش باشیم.

*نقش مهم شاخص بهسازی مسکن روستایی در اشتغال و اقتصاد

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با اشاره به بهسازی مسکن روستایی، گفت: اعتبار قابل ملاحظه‌ای تحت عنوان «بهسازی مسکن روستایی» در قالب تسهیلات یارانه‌ای به استان همدان اختصاص پیدا کرده و از مجموع 200 هزار واحد مسکن روستایی که دولت مکلف است سالانه در روستاهای کشور نسبت به پرداخت تسهیلات آن اقدام کند، بیش از 12 هزار و 350 فقره به استان همدان تخصیص پیدا کرده که تا روز پنجشنبه 27 آبان‌ماه 1400، بالغ‌بر 11 هزار و 415 فقره تسهیلات یعنی 92 درصد اعتبار مصوب تحت عنوان تسهیلات بهسازی مسکن روستایی به بانک‌های عامل در سطح استان ابلاغ شده است.

ظفری ادامه داد: به‌واسطه این ابلاغ بالغ‌بر هفت هزار و 250 متقاضی توسط همکاران سخت‌کوش بنده در سطح مدیریت شهرستان‌ها شناسایی و تشکیل و تکمیل پرونده آن‌ها انجام شده، ضمن اینکه نقشه‌های مورد نیاز این واحدها توسط دفاتر نظام فنی روستایی را تهیه کرده و به تأیید رسیده است.

وی تأکید کرد: در همین راستا دهیاران عزیز نسبت به صدور پروانه این تعداد اقدام کرده‌اند و به‌عبارتی بالغ‌بر 67 درصد متقاضیانی که ما می‌توانیم به سیستم بانکی معرفی کنیم، معرفی شده و از این تعداد سه هزار و 100 مورد موفق به عقد قرار داد شده‌اند که رقمی حدود 27 درصد را نشان می‌دهد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان آغاز پرداخت 11 هزار و 415 فقره تسهیلات بهسازی مسکن روستایی در بخش «اشتغال» استان را به‌عنوان یک فعالیت پیشران در حوزه «اقتصاد» توصیف کرد و گفت: به‌طور قطع با اجرایی شدن این موضوع شاخص بهسازی مسکن روستایی از 66 به 70 درصد ارتقا پیدا خواهد کرد.

ظفری خاطرنشان کرد: متوسط شاخص بهسازی مسکن روستایی در سطح کشور 49 درصد و در استان همدان تا به امروز 66 درصد است که با توجه به اهداف مشخص‌شده با همکاری نظام بانکی، مشارکت متقاضیان و زحمات عوامل اجرایی این شاخص به 70 درصد ارتقا پیدا خواهد کرد.

وی جایگاه استان همدان در این بخش را در سطح کشور برتر خواند و آن را مرهون تلاش جهادگونه عوامل اجرایی، باور و اعتقاد به توسعه و بهسازی مسکن روستایی دانست و افزود: اگر این همراهی و همدلی نبود، امروز نمی‌توانستیم ادعا کنیم استان همدان تبدیل به یک کارگاه بزرگ تولید مسکن شده که برکات بسیاری را به همراه داشته و دارد.

 *ثبت رکورد صدور سند مالکیت روستایی توسط استان همدان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان در بخش دیگری از سخنان خود به صدور سند مالکیت روستایی نیز اشاره و بیان کرد: خوشبختانه استان همدان با صدور سند مالکیت 150 هزار جلد در سطح روستاها به‌عنوان استان نخست در کشور شناخته شده که با همکاری و همدلی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان این اتفاق رخ داد و منجر به ثبت یک رکورد 92 درصدی شد.

ظفری در ادامه این نکته را هم توضیح داد که هشت درصد باقی‌مانده واحدهایی هستند که جزء روستاهای اوقافی یا واحدهای مخروبه رهاشده بوده و با این تفسیر 100 درصد اماکن مسکونی واجد شرایط از این امتیاز صدور سند مالکیت که از مزایای آن تثبیت مالکیت مردم است، برخوردار شده‌اند.

 *توفیق در طرح اقدام ملی مسکن منوط به همکاری مردم است

وی در بخش پایانی سخنان خود به تشریح طرح اقدام ملی مسکن پرداخت و تأکید کرد: خوشبختانه در سطح استان همدان در شهرهای همدان، نهاوند، تویسرکان، اسدآباد، کبودراهنگ و رزن پروژه‌هایی تحت عنوان «بنیاد ساخت» و «گروه ساخت» تعریف شده که به‌حمدالله در قالب بنیاد ساخت اجرای یک‌هزار و 200 واحد شروع شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان متذکر شد: از تعداد یک‌هزار و 200 واحد، 810 واحد به شهرستان همدان و 319 واحد به شهرستان نهاوند اختصاص یافته است.

ظفری ادامه داد: پروژه‌های گروه ساخت نیز در قالب 710 واحد در شهرستان‌های تویسرکان، رزن، اسدآباد و کبودراهنگ تعریف شده که امیدورایم با توجه به متقاضی‌محور بودن این پروژه‌ها و رابطه مستقیمی که بین آورده به‌موقع مردم و زمان اجرای پروژه وجود دارد، بتوانیم برابر برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته نسبت به عملیاتی کردن آن‌ها اقدام کنیم.

وی با تصریح بر اینکه به سرانجام رسیدن برنامه زمان‌بندی پروژه‌ها با میزان تسهیلات بانکی و واریز به‌موقع آورده متقاضیان ارتباط تنگاتنگ دارد، خواستار شد: امیدوارم نهادهای محلی مانند شوراها این‌بار نیز همانند گذشته حُسن تعامل خود را با بنیاد مسکن به نمایش گذاشته و در به میدان آوردن مردم که از ارکان اصلی موفقیت در هر پروژه‌ای هستند، ما را همراهی کنند.

این مقام مسئول در خاتمه سخنان خود یادآوری کرد: سرعت اجرای پروژه‌ها تا به امروز هم در سطح استان و هم در سطح ملی قابل ملاحظه بوده و استان همدان در پروژه‌های بنیاد ساخت به‌عنوان یکی از استان‌های پیشتاز در سطح کشور است که همان‌طور که عرض کردم در این سرعت تسهیلات بانکی، آورده متقاضیان و اراده جمعی همکارانم در انجام این خدمت مهم و مؤثر در راستای خانه‌دار شدن مردم، نقش اساسی دارد.

ظفری ابراز امیدواری کرد: با تأمین به‌موقع آورده، خللی در سرعت پروژه‌ها پیش نیامده و بنیاد مسکن به‌واسطه تأمین منابع، زودتر از موعد مقرر نسبت به انجام تکالیف و وظایف خود اقدام کند.

شناسه خبر 48674