شناسه خبر:53086
1400/12/14 11:34:58

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان گفت: امسال در راستای معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های گردشگردی غرب کشور و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، آیین نوروز در مسیر گردشگری غرب ایران برگزار می‌شود.

یعقوب گویلیان در دیدار با رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی کردستان اظهار کرد: در این راستا، حرکت کارناوال این آیین از 23 اسفندماه در تهران آغاز شده و سپس با برگزاری مراسم‌های نوروزی در استان‌های کرمانشاه و همدان، در روز 26 اسفندماه وارد کردستان و شهرستان سنندج می‌شود.

وی افزود: مراسم نوروز در سالن ورزشی 6 هزار نفری ورزشگاه 22 گولان، به‌منظور ترویج و آشنایی هرچه بیشتر میهمانان نوروزی با آداب و آیین نوروزی مردم کردستان برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان ادامه داد: برنامه‌های جذاب و شادی نظیر برگزاری نمایشگاه لباس نوروز در خانه کُرد، برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌ دستی، اجرای هزار دف، اجرای پیک نوروزی، پخش کلیپ نوروزی و برگزاری جشنواره غذا در این روز پیش‌بینی شده است.

گویلیان اضافه کرد: ستاد سفرهای نوروزی کردستان با پیش‌بینی حجم زیاد مسافر و گردشگر نوروزی پس از دو سال وقفه و محدودیت، از 29 اسفندماه کار خود را آغاز می‌کند.

وی گفت: تمامی اماکن تاریخی، فرهنگی و گردشگری استان، در چارچوب رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی ستاد ملی کرونا برای پذیرایی از مهمانان نوروزی، آماده‌سازی و بهسازی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در نوروز امسال با قاطعیت و با هماهنگی دستگاه قضائی و اماکن با فعالیت خانه‌های استیجاری برخورد می‌شود، افزود: بر اساس مصوبات ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا، ارائه هرگونه خدمات اقامتی غیرمجاز در استان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی کردستان یادآور شد: میزبانی کردستان فرصت بی‌نظیری برای معرفی و توسعه گردشگری استان است و باید همه دستگاه‌های اجرایی تلاش کنند با برنامه‌ریزی دقیق میزبان شایسته‌ای باشیم.

شناسایی خانه‌های استیجاری و تورهای غیرمجاز گردشگری در کردستان

رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی کردستان نیز در این دیدار با اشاره به نظارت بیش از پیش بر مراکز اقامتی و شناسایی خانه‌های استیجاری غیرمجاز در ایام نوروز، گفت: با مالکان خانه‌های استیجاری و سایت‌های رزروکننده این اقامتگاه‌های غیرمجاز که قصد پذیرش مسافر را دارند، برخورد جدی صورت می‌گیرد.

سرهنگ پیمانی افزود: شهرستان‌های مریوان و بانه در ساماندهی خانه‌های استیجاری عملکرد خوبی داشته و با اقدامات صورت گرفته این اماکن با اخذ مجوز به خانه مسافر تبدیل شده است.

وی ادامه داد: همچنین عاملان غیرمجاز تورهای گردشگری در فضای مجازی شناسایی شده و از فعالیت آن‌ها جلوگیری خواهد شد.

رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی کردستان گفت: پلیس هیچگاه مخالف شادی مردم نیست، اما مخالف با بی‌قانونی و ناامنی است، به همین منظور با افرادی که عملی خارج از چهارچوب قوانین انجام دهند، به‌‌شدت برخورد می‌کنیم.

پارک آبیدر و موزه خانه کُرد سنندج، دریاچه زریبار مریوان، منطقه هورامان، غار کرفتو دیواندره، روستای پالنگان کامیاران، بازار شهرهای سنندج، بانه و مریوان و قرآن تاریخی نگل از جمله مکان‌های گردشگری استان کردستان است که هرساله بیشترین آمار بازدید گردشگران را به خود اختصاص می‌دهد.

شناسه خبر 53086