شناسه خبر:54608
1401/2/5 09:47:08
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان:

به‌جای آمار باید رفاه سر سفره‌های مردم بیاید

سپهرغرب، گروه اجتماعی: سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: به‌جای آمار باید رفاه سر سفره‌های مردم بیاید.

یوسف شعبانی روز گذشته در نشستی با اصحاب رسانه به‌مناسبت فرا رسیدن هفته کارگر، با اشاره به تغییر رویکرد در گزارش‌های کاری، ابراز کرد: این موضوع مستلزم حمایت و پای کار آمدن مسئولین استان در این حوزه است؛ رسانه برای عملی شدن رویکردها می‌تواند کمک کند.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه محور این جلسه هفته کار و کارگر است، افزود: امسال قصد داریم هفته کارگر را به‌صورت برجسته برگزار کنیم؛ چراکه طی سال‌های گذشته با وجود ویروس کرونا، آنچنان که شایسته بود از کارگران تقدیر نشده است.

شعبانی با اشاره به سابقه کاری خود، بیان کرد: با به‌کار گرفتن تجربیات 25 ساله خود برای مدیریت هرچه بهتر تلاش می‌کنم تا با کمک هم باری از روی دوش نظام برداریم.

وی با بیان اینکه پنجم تا یازدهم اردیبهشت‌ماه به‌عنوان هفته تجلیل مقام کارگر نام‌گذاری شده است، گفت: نقش جامعه کارگری در جامعه کسب‌وکار، عرصه‌های کشاورزی، خدماتی و صنعتی قابل انکار نیست.

شعبانی با اشاره به ازخودگذشتگی کارگران در زمان شیوع ویروس کرونا، بیان کرد: کارگران در کنار جامعه درمانی و کادر پزشکی تلاش‌های بسیاری کردند که همه شاهد بودیم و قطعاً در تاریخ ماندگار خواهد بود.

وی با بیان اینکه زمانی که کادر پزشکی در حوزه سلامت تلاش می‌کردند قشر زحمتکش کارگر هم در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا بودند، گفت: این افراد شریف با تلاش‌های شبانه‌روزی نگذاشتند چرخ صنعت بخوابد و در سخت‌ترین شرایط در انواع عرصه‌ها خدمات ارزنده‌ای را به ارمغان آوردند.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به خدمات و زحمات کارگران، اظهار کرد: این قشر با تمام توان برای رفع نیازمندی‌های کادر پزشکی تلاش کردند؛ برای مثال همین ماسک‌هایی که استفاده می‌کنیم، کارگران عزیز در بدترین شرایط مقابله با کرونا تولید می‌کردند و اجازه ندادند که نیاز جانبی به سایر استان‌ها داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: جامعه کارگری در کنار کادر پزشکی به وظایف خود به نحو احسنت عمل کردند و باید از این خدمات ارزنده همان‌طور که شایسته است، تقدیر کنیم.

شعبانی از فراخوان طرح «هر شهروند تقدیر از یک کارگر» خبر داد و گفت: هر شهروند در منطقه محل زندگی خودش یک کارگر را شناسایی و از آن تقدیر کند؛ با این حرکت می‌توانیم در حد توان خود یک خسته نباشید جانانه به جامعه کارگری گفته باشیم.

وی به تعیین برنامه‌های هفته کار و کارگر اشاره کرد و افزود: در روز نخست تجدید میثاق با امام و رهبری و شهدا را داریم که همراه با جامعه کارگری به دیدن نماینده محترم ولی فقیه در استان رفته و پس از آن در مراسم غبارروبی گلزار شهدا، از 35 نفر از غسالان و فعالین این گلزار تقدیر خواهد شد.

شعبانی با بیان اینکه روز دوم را روز کارگر، کارفرما، گام دوم انقلاب و فرهنگ کار نام‌گذاری کرده‌اند، گفت: روز سوم نیز روز کارگر، تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین اعلام شده است.

وی خاطرنشان کرد: چهارمین روز را با عنوان کارگر، سلامت و تحکیم بنیان خانواده نام‌گذاری کرده‌اند.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به روز قدس، بیان کرد: روز پنجم «کارگر، تشکل‌ها، بسیج و همبستگی» نام‌گذاری شده که همراه با جامعه کارگران در نماز جمعه شرکت خواهیم کرد.

شعبانی با بیان اینکه روز ششم به‌عنوان کارگر، مهارت‌آموزی، تأمین اجتماعی و تکریم بازنشستگان است، گفت: در این روز با حضور مسئولین شاهد افتتاح مرکز مشاوره برای جامعه کارگری هستیم که این مرکز برای قشر کارگر خدمات رایگان ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه هفتمین روز مصادف با روز جهانی کارگر هم هست، افزود: عنوان این روز کارگر، تمدن نوین اسلامی، آینده‌نگری و تجلیل شهروندان از جامعه کاری استان است.

شعبانی از تشکیل کمیته مصلحین خبر داد و گفت: یک اقدام مشترک همراه با عقد تفاهم‌نامه اداره امور کار با دادگستری صورت گرفته که درخصوص طرح کاهش دادخواست‌ها تشکیل است.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان از برقراری میز خدمت در روز‌های دوشنبه خبر داد و افزود: اعتقادم این است به‌جای آنکه مردم به اداره مراجعه کنند، ما به آن‌ها مراجعه کنیم؛ با اعلام قبلی در شهرک‌های صنعتی حضور پیدا می‌کنیم تا کارگران و کارفرمایان مراجعه کرده و از مشکلات خود صحبت کنند.

وی از بازدید‌های اخیر خود گفت و عنوان کرد: به‌تازگی به شهرک صنعتی بهاران و شهرک آریکان تویسرکان و شهرک لیان کبودراهنگ و شهرک صنعتی رزن رفته‌ام و بقیه شهرک‌ها را در برنامه بازدید قرار داده‌ایم.

شعبانی با اشاره به وضعیت کارگری استان، بیان کرد: درحال حاضر در استان 256 هزار و 450 نفر بیمه‌شده تأمین اجتماعی داریم که 138 هزار و 360 نفر بیمه اجباری شده‌اند و 22 هزار و 931 نفر کارگر ساختمانی هستند و دولت برای این قشر یارانه پرداخت می‌کند.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به تعداد کارگاه‌های موجود در سطح استان، گفت: 24 هزار و 251 کارگاه در سطح استان فعال هستند که یک‌هزار و 773 واحد ظرفیت 6 الی 10 نفره، یک‌هزار و 680 واحد ظرفیت 11 تا 50 نفره و 403 واحد ظرفیت بالای 50 نفری دارند.

وی از راه‌اندازی سامانه مختص به اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی خبر داد و اذعان کرد: با کمک این سامانه پیگیری‌های حضوری و نامه‌نگاری‌ها حذف شده و متقاضیان می‌توانند به‌صورت مجازی و رایگان مشکلات موجود را پیگیری کرده و سریع‌تر به نتیجه برسند.

شعبانی خاطرنشان کرد: رسیدگی به دادخواست‌ها و مطالبات صنفی تشکلات و بازرسی و پرداخت بیمه بیکاری از خدمکات اصلی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

وی با اشاره به سیاست‌گذاری اجرایی اداره کار، بیان کرد: در حوزه اشتغال، کمک به پایداری و مشاغل موجود و صیانت از اشتغال و توسعه فضای کسب‌وکار از سیاست‌گذاری‌های اصلی و اجرایی اداره است.

شعبانی افزود: انواع و اقسام تسهیلات با محوریت دبیرخانه کارگروه اشتغال توسط دولت به فضای کسب‌وکار پرداخت می‌شود.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه درحال حاضر پنج اقدام تسهیلاتی و حمایتی درحال انجام است، گفت: تسهیلات توسعه روستا، تسهیلات مشاغل خانگی و تسهیلات تبصره 18 و تسهیلات تبصره 16 که قرض‌الحسنه است و صرفاً برای نهاد‌های حمایتی بوده و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که عمدتاً تصمیم‌گیری‌ها به عهده این ستاد است و استاندار محترم ریاست جلسات را به‌عهده دارند

شعبانی درخصوص عمده مشکلات مراجعان به اداره کار اظهار کرد: بیکاران فارغ‌التحصیل عمده مشکلات استان هستند؛ سپس افرادی که به دنبال تغییر شغل بوده و بعد کسانی که جویای کار‌های اداری هستند که این موارد در اولویت جهت رسیدگی است.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان بیان کرد: زمینه موفقیت فضای کسب‌وکار استان با توجه به تجربیات و مشاهدات اخیر در حوزه خوشه‌های صنعتی، خدمات و کارورزی مهیا بوده و پیشنهادم این است که این خوشه‌ها را تقویت کرده و گسترش دهیم. در این خوشه‌ها دو آسیب اصلی هست؛ یکی اینکه بازاریابی و عرضه محصول را بلد نیستند و سپس اینکه برند مختص به خود را ندارند که عرصه فعالیت خود توسعه بدهند.

وی در پایان گفت: آخرین نکته اینکه اقدامات کلانی با محوریت آقای وزیر درحال انجام است؛ یکی از این برنامه‌ها مبارزه با فقر مطلق بوده که در دست تهیه زیست‌بوم اشتغال هستند، البته فعلاً ابلاغ نشده است.

شناسه خبر 54608