شناسه خبر:57211
1401/4/9 08:26:13

سپهرغرب، گروه خبر: کارشناس شیلات جهاد کشاورزی نهاوند گفت: طی 6 ماه گذشته 17 مزرعه از مزارع غیر فعال پرورش ماهی در نهاوند احیا شدند و به چرخه تولید بازگشتند.

مصطفی کزازی روز گذشته اظهار کرد: از سال 92 بر اثر بیماری vhs و دیگر مشکلات، اغلب مزارع پرورش ماهی نهاوند تعطیل و غیر فعال شدند که با توجه به جایگاه شهرستان در تولید بیش از 75 درصد شیلات استان، پیگیری لازم از سوی مسئولان برای حل مشکل در دست اقدام قرار گرفت.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین مزارع پرورش ماهی شهرستان که در اثر سیل و آلودگی ویروسی تعطیل شده بود، سایت قزل دانش به‌عنوان مرکز استراتژیک اصلاح نژاد در غرب کشور و بزرگ‌ترین مزرعه استان همدان با مجوز 280 میلیون تکثیر و تفریخ و یک‌هزار تُن پرورش ماهی در سال است که برای بازگرداندن آن به چرخه تولید اقدامات خوبی صورت گرفت.

کارشناس شیلات جهاد کشاورزی نهاوند افزود: درحال حاضر 4/2 میلیون تخم چشم‌زده در این سایت رهاسازی شده که با ورود به اوج تولید در این مزرعه، در آینده نزدیک می‌توان از ورود 40 درصد تخم چشم‌زده خارجی به کشور و خروج ارز جلوگیری کرد؛ ضمن اینکه ظرفیت تولید 25 درصد بچه‌ماهی کشور در این سایت وجود دارد.

وی به اقدامات صورت‌گرفته برای بازگرداندن این واحد بزرگ تولیدی اشاره کرد و گفت: سال گذشته جلساتی در شورای تأمین برای رفع مشکل پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش و تأمین اعتبار جهت لوله‌کشی از سرچشمه تا مزرعه صورت گرفت که یکی از نتایج آن بازدید ریاست شیلات ایران از سایت بود و بنا شد در سفر ریاست‌جمهوری به استان رونق دوباره به این سایت داده شود.

کزازی با بیان اینکه هدف اصلی واحد شیلات در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند توجه ویژه به راه‌اندازی مزارع تعطیل‌شده و اعطای تسهیلات سرمایه در گردش و مکانیزه کردن مزارع برای روند تولید است، افزود: در این راستا تاکنون 24 میلیارد تومان طرح برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش و سه میلیارد تومان نیز برای دریافت مکانیزه کردن مزارع به بانک معرفی شده است.

وی اضافه کرد: علاوه‌بر این به‌منظور افزایش ارزش‌افزوده محصولات شیلاتی و ایجاد جهش صادراتی طی هماهنگی‌های صورت‌گرفته بازدیدی از سوی هیئت روسی در این شهرستان صورت گرفت که در این بازدید برای خرید محصولات شیلاتی تصمیماتی گرفته شد.

کارشناس شیلات جهاد کشاورزی نهاوند تقویت تشکل‌ها و تعاونی‌های شیلاتی و ترویج مقاوم‌سازی ماهی در برابر بیماری‌ها و استفاده از دستگاه‌های ضد عفونی مانند یووی و ٱوزون ژنراتور در ورودی‌های آب مزارع و دارای فیلتر در خروجی مزارع برای پالایش آب رودخانه‌ها و ساخت مزارع صنعتی با هدف مقابله با کم‌آبی را از دیگر برنامه‌های شیلات نهاوند عنوان کرد.

وی جایگاه شهرستان را در بخش شیلات استان محوری و مهم عنوان کرد و گفت: سهم نهاوند در صنعت آبزی‌پروری استان همدان در بخش تکثیر و تفریخ ماهیان سردابی 90 درصد و در بخش پرورش ماهیان سردابی و گرمابی 75 درصد است.

کزازی ظرفیت‌های قابل توجه شیلات شهرستان را برشمرد و افزود: دریافت مجوز تولید 168 میلیون تفریخ و 200 میلیون تکثیر و در زمینه پرورش، مجوز تولید چهار هزار و 500 تُن ماهی سردابی و 10 تُن ماهی گرمابی در 86 مزرعه فعال و نیمه‌فعال، ازجمله ظرفیت‌های ما در بخش شیلات است.

وی گفت: شهرستان نهاوند در حوزه آبزی‌پروری از پشتیبانی‌های خوبی نظیر مجتمع فرآوری محصولات شیلاتی قزل پروتین با ظرفیت یک‌هزار تُن در سال و نمایندگی‌های خوراک فرادانه و بهدانه بهره می‌برد که کمک خوبی در رونق صنعت آبزی‌پروری شهرستان است.

شناسه خبر 57211