شناسه خبر:58176
1401/5/5 10:16:22

توجه به عناصری چون بومی‌گزینی، جوان‌گرایی، انقلابی‌مسلک و خانواده شهدا، جانبازان و ایثاگران در انتصابات البته با تمرکز بر تعهد و تخصص، نقطه قوت همدان است که می‌توان آن را نمره قبولی در پاسخگویی به مطالبات مردم برشمرد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و انتخاب یک استاندار آزاده در عالی‌ترین مقام استان همدان، چند نکته که مدت‌ها از مطالبات مردم همدان بود، محقق شد. سال‌ها همدانی‌ها تشنه یک استاندار بومی بودند که تقریباً از دهه 70 تاکنون از آن بی‌بهره بودند. به عبارت دیگر از زمان استانداری «علی جابریان همدانی» تا این دوره، استان همدان مدیر عالی بومی به خود ندیده بود. مدیری که علاوه‌بر سابقه ایثارگری، مناصب مختلف را در بدنه وزارت کشور از پایین‌ترین سطح یعنی کارشناس تا بالاترین آن یعنی استانداری داشته است.

همین تجربه باعث شده که استاندار همدان موارد مذکور را در انتصابات استانی نیز به کار گیرد و عملاً به عناصری چون بومی‌گزینی، جوان‌گرایی، انقلابی‌مسلک و از خانواده شهدا، جانبازان و ایثاگران بودن توجه کند. اما لازم است قبل از آنکه به این مسئله بیشتر بپردازیم و مصداقی پیش برویم، به این سؤال پاسخ دهیم که چرا این عناصر برای ما حائز اهمیت است؟

در درجه نخست تجربه نشان داده که مدیران بومی تعصب و تلاش بیشتری در موطن خود به‌کار می‌گیرند و آورده‌های بیشتری برای استان خود دارند؛ چراکه خود را پاسخگوی مردم به‌ویژه خانواده و اطرافیانشان می‌بینند و می‌دانند. جوانان با نیروی تازه و انگیزه بالا توان بیشتری معطوف می‌کنند تا به نتایج دلخواه خود دست یابند و بتوانند پله‌های ترقی را بپیمایند. انقلابی بودن نیز از عناصر اصلی است که می‌تواند تعهد به کار و انجام کار برای خدا و مردم را تضمین کند و از همین رو پیشرفت امور را بیش از گذشته محقق کنند.

حضور خانواده معظم شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگان نیز نه‌تنها به نفع یک سازمان بلکه اگر کلان نگاه کنیم، به نفع کل استان خواهد بود. خون شهدا و تن زخمی جانبازان نمادهایی است که انسان‌ها با دیدن آن‌ها به خود اجازه تخطی و کوتاهی را نمی‌دهند و یکی از برکات خون شهدا ظهور و بروز پیدا می‌کند؛ بنابراین انتخاب مدیران منتسب به این قشر، خیر کثیر دارد.

در انتخاب مدیران بومی و جوان، استاندار همدان با توجه به سال‌ها تجربه در وزارت کشور دست به انتخاب زده و باعث پیشروی در اهداف سازمانی، ایجاد تحول و روحیه تازه در سازمان‌ها و امید در جامعه شده است. نکته قابل توجه اینکه تنها یک مدیر غیر بومی در میان تمام مدیران استان انتخاب شده که این مهم با توجه به گذشته همدان بوده که به‌دلیل انتصاب مدیرانی غیر بومی، آن را شعبه‌ای از یک استان هم‌جوار می‌خواندند و موجبات طنزپردازی عموم مردم شده بود. همچنین استفاده از ظرفیت فرزندان شهدا، البته با نگاه به تخصص و تعهد کاری آن‌ها در مناصبی چون فرمانداری، مدیرکلی در استانداری و سایر مناصب.

از سوی دیگر تلفیق این فاکتورها با جوان‌گرایی نقطه قوت استان و درمجموع تحقق شعارهای دولت سیزدهم است که خواسته‌ بزرگ مردمی بوده و می‌توان گفت یکی از مطالبات مردم از دولت، در استان پاسخ داده شده است.

شناسه خبر 58176