شناسه خبر:59244
1401/6/3 09:53:49

سپهرغرب، گروه انتظار: یک متخصص حوزه مهدویت به مقایسه حکومت حضرت علی و حصرت حجت پرداخت و تفاوت‌های اساسی این دو حکومت را در قالب پنج بند عنوان کرد.

حجت‌الاسلام سعید شیری با بیان اینکه برای تشکیل یک حکومت به چهار رکن حاکم خوب، قانون، خواست مردم و کادرسازی نیاز است، اظهار کرد: در حکومت حضرت علی دو رکن حاکم خوب و قانون به خوبی وجود داشت چرا که به گفته پیامبر، ایشان شهر علم و علی در علم بودند. حضرت با فضیلت ترین افراد بعد از پیامبر و دلسوزترین افراد به مردمان بودند.

وی ادامه داد: قانون این حکومت نیز قرآن و اسلام بود که توسط خداوند وضع شده بود و کامل ترین برنامه زندگی بشریت بوده و هست.

بنابراین این دو رکن در حکومت حضرت مهدی نیز وجود دارد و از اشتراکات حکومت علوی و مهدوی محسوب می‌شود.

شیری تصریح کرد: وقتی حکومت حضرت علی را با حکومت خلفای دیگر مقایسه می‌کنیم درمی‌یابیم که در دوران ایشان اتفاقات مثبتی در تعدیل نابرابری‌های اجتماعی رخ می‌دهد و بسیاری از ارزش‌ها به جای خودش برمی‌گردد اما ایشان نیز به طور کامل موفق به تشکیل یک حکومت صددرصد عدالت محور و با امنیت کامل نمی‌شوند.

وی ادامه داد: علت این امر نه به حضرت علی برمی‌گردد و نه به قرآن و اسلام به عنوان قانون زندگی.چرا که قانون قرآن و اسلام توسط خالق وضع شده و کامل ترین قانون هاست.

وی تاکید کرد: مشکل اصلی در حکومت حضرت علی وجود تعصبات جاهلیت و نبود یار برای حضرت بوده است.

 کم بودن یار برای حضرت علی

این متخصص حوزه مهدویت گفت: یکی از تفاوت‌های اصلی حکومت علوی و مهدوی تعداد یاران این دو حضرت است.در حکومت حضرت علی ایشان یاران واقعی زیادی نداشتند و مجبور می‌شدند از افرادی استفاده کنند که لیاقت و صلاحیت لازم را نداشتند.به عنوان نمونه ایشان ابوموسی اشعری را با فشار مردم به عنوان والی قرار دادند و یا عقبه ابن عمر را در سال 37 قمری به عنوان والی کوفه قرار دادند که معرفت کافی نسبت به امام علی نداشت و بعدها از ایشان کناره گیری کرد.

وی ادامه داد: امام علی در دوران حکومت خود زیاد بن عبق را والی فارس کردند که ایشان نیز بعدها به معاویه ملحق شد و یا حتی کمیل که انسان بسیار متدینی بود از سیاست و حکومت‌داری چندان سررشته چندانی نداشت به طوری که حضرت علی چندین بار ایشان را توبیخ می‌کنند.

شیری تصریح کرد: حضرت علی به حدی تنهاست که شبها خودش برای یتیمان و مستمندان غذا می‌برد چرا که افرادی در نزدیکان ایشان نیستند که این کار را انجام دهند و حضرت به جای اینکه به تصمیمات کلان بپردازد مجبور می‌شود خودش این کارها را انجام دهد.اما در زمان حکومت حضرت مهدی چنین اتفاقاتی رخ نمی‌دهد چرا که یاران ایشان بی شمار و متشکل از اصحاب و انصار و ابدال و اوتاد و... هستند و نسبت به امام زمان خود معرفت دارند.

 نبود امنیت در دوران حکومت علوی

مدرس حوزه علمیه ملایر با تاکید بر اینکه امنیت چیزی بود که در زمان حکومت حضرت علی محقق نشد افزود: در دوران حکومت ایشان شاهد جنگ‌های بسیاری همچون جنگ خوارج، نهروان، صفین و... هستیم در حقیقت در دوران حکومت ایشان امنیت آنگونه که هست محقق نمی‌شود اما در روایات داریم در زمان حکومت حضرت مهدی یک خانم می‌تواند بدون هیچ گونه نگرانی شب را کیلومترها طی کند بدون اینکه کسی برای ایشان مزاحمتی ایجاد کند.

 پیشرفت علم

وی تصریح کرد: حضرت علی که باب علم بودند و با عالم غیب ارتباط داشتند میفرمودند از آسمان‌ها و زمین و از دین از من بپرسید اما مردم آن زمان به حدی در فقر ذهنی به سر می‌بردند که درباره تعداد موهای سر خود از ایشان سوال می‌کردند به همین دلیل بود که در زمان حکومت ایشان جامعه پیشرفت نکرد.

شیری اضافه کرد: در روایات داریم که قرآن هفت بطن دارد و هر بطن آن نیز هفت بطن دیگر دارد.تا ظهور حضرت مهدی فقط دو بطن از آن آشکار می‌شود.و پس از ظهور ایشان علم به حدی پیشرفت خواهد کرد که تمام بطن‌های قرآن آشکار خواهد شد.

 تعصبات بی‌جا در دوران حکومت علوی

وی با بیان اینکه تعصبات بی جا یکی از ویژگی‌های اعراب در حکومت حضرت علی بوده است افزود: این افراد به حدی متعصب بودند که وقتی حضرت علی از یک قبیله والی قرار می‌داد قبایل دیگر اعتراض می‌کردند اما در رابطه با یاران حضرت حجت روایات داریم که گویا از یک پدر و مادر زاده شده اند و برایشان تفاوتی ندارد که از کدام نژاد باشند.

 جایگزین شدن ارزش‌ها

این متخصص حوزه مهدویت گفت: در زمان حکومت حضرت علی با توجه به انحرافاتی که در دین رخ داده بود آن هم به علت رحلت پیامبر، مردم دوباره به ارزش‌های جاهلیت بازگشته بودندو حب دنیا جایگزین دین و خداخواهی شده بود

.به طوری که معاویه با وعده پول و مقام بسیاری از فرماندهان حضرت علی را تسلیم خود می‌کرد.زیاد نمونه این افراد بود. اما در زمان حکومت حضرت مهدی اینگونه نیست. در روایات داریم که ایثار و مواسات حرف اول را در بین حکومت ایشان و مردم آن زمان می‌زند.

 مردم تشنه عدالت در زمان حضرت حجت

شیری یادآور شد: جرج جرداق مسیحی در کتاب "علی صوت عدالت انسانیه" بیان می‌کند علی برای شدت عدالت به شهادت رسید و کشته شد. اما در زمان حکومت حضرت مهدی کاملا برعکس است و این مردم هستند که تشنه برقراری عدالت‌اند و حضرت مهدی را می‌خوانند تا عدالت را برایشان رقم بزنند.

شناسه خبر 59244