شناسه خبر:59649
1401/6/14 09:16:42

سپهرغرب، گروه خبر: دبیر دهمین جشنواره ملی خوشه برتر گفت: این جشنواره امسال در دو بخش تحویل خوشه‌ها در نیمه شهریورماه و 15 مهرماه با حضور مسئولان کشوری و باغداران از سایر نقاط انگورخیز کشور در ملایر برگزار می‌شود.

اکبر رحیمی روز یکشنبه اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن در ایام ماه صفر، تصمیم گرفتیم بخش دوم جشنواره ملی خوشه برتر را در نیمه مهرماه برگزار کنیم که شامل برپایی جشنواره اصلی و اهدای جوایز است.

وی افزود: بخش نخست این جشنواره 16 و 17 شهریورماه تا قبل از شروع برداشت انگور برگزار می‌شود تا باغداران بتوانند به‌صورت گسترده در فصل کاری شرکت کنند.

مدیرعامل شرکت تعاونی پیام‌گستر ملایر با بیان اینکه جشنواره در دهمین سال خود جای خود را باز کرده و با استقبال گسترده‌ای از سوی باغداران مواجه است، بیان کرد: امسال دهیار و شورای اسلامی روستای جوزان پا پیش گذاشتند و از برگزاری جشنواره ملی خوشه برتر در این روستا استقبال کردند.

رحیمی ثبت جهانی نظام تولید انگور سایت دره جوزان و همراهی دهیار و شورای اسلامی این روستا را عامل اصلی برپایی جشنواره در جوزان برای نخستین‌بار عنوان و ابراز امیدواری کرد با این اقدام بتوانیم گامی بیش‌ازپیش برای معرفی شهر جهانی انگور برداریم.

به گفته وی با توجه به اینکه هنوز جشن جهانی انگور برگزار نشده، برگزاری این جشنواره در روستا و سایت دره جوزان بنای خوبی برای معرفی بیشتر و تشویق باغداران برای شرکت در این جشنواره است.

دبیر جشنواره ملی خوشه برتر یادآور شد: دهمین جشنواره خوشه برتر توسط شرکت تعاونی پیمان‌گستر و با همکاری جهاد و دهیاری و شورای اسلامی جوزان برگزار می‌شود که تحویل خوشه‌های انگور 16 شهریورماه در روستای جوزان و داوری روز دوم در 17 شهریورماه در مرکز جهاد کشاورزی حومه در میدان انقلاب انجام خواهد شد.

رحیمی گفت: جشن اصلی و اهدای جوایز به همراه جوایز سال‌های قبل که به‌خاطر کرونا مراسم جشن برگزار نشد، 15 مهرماه برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: در سفر هیئت دولت و حضور وزیر جهاد کشاورزی و هماهنگی با نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، از وزیر جهاد کشاورزی برای حضور در دهمین جشنواره ملی خوشه برتر دعوت کردیم.

دبیر دهمین جشنواره ملی خوشه برتر خواستار همراهی و حمایت بیشتر مسئولان و اصحاب رسانه برای قوی‌تر برگزار شدن این جشنواره شد و افزود: چنانچه زیرساخت‌ها فراهم و امکانات بیشتری در اختیار ما باشد، باغداران سایر نقاط انگورخیز کشور را نیز دعوت خواهیم کرد که در این جشنواره حضور پیدا کنند.

رحیمی شرایط شرکت در بخش مسابقه این جشنواره را ارائه دو خوشه بی‌دانه سفید به همراه چوب بالای خوشه در روز برگزاری مسابقه عنوان کرد و سلامت خوشه، شیرینی و درصد قند، وزن خوشه، رسیدگی و رنگ خوشه، درشتی و یکنواختی حبه‌ها را نیز از ملاک‌های داوری برشمرد.

شهرستان ملایر دارای بیش از 11 هزار هکتار باغ انگور است که سالانه بیش از 240 هزار تُن انگور از این میزان سطح زیر کشت برداشت می‌شود.

سال 97 نظام تولید انگور ملایر به‌عنوان پنجاه‌وسومین میراث مهم کشاورزی جهان و دومین میراث کشاورزی ایران در سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به ثبت رسید.

شناسه خبر 59649