شناسه خبر:60976
1401/7/17 09:13:58
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران خبر داد:

همدان، آزمونه استاندارد‌سازی خدمات گردشگری و توریستی کشور

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه همدان به‌عنوان آزمونه (پایلوت) استاندارد‌سازی خدمات گردشگری کشور قرار گرفته است، گفت: این خدمات گردشگری شامل هتل‌ها، میراث فرهنگی، تجهیزات، رستوران‌ها، دسترسی و مبلمان شهری است.

مهدی اسلام‌پناه روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن بیان اینکه ایران امسال در رتبه بیست‌ودوم درخصوص تطبیق، تأیید صلاحیت، انطباق و مترولوژی جهانی قرار گرفته است، ابراز کرد: 167 کشور عضو سازمان بین‌المللی استاندارد‌سازی جهان هستند، این جهش نسبت به سال گذشته که ایران در رتبه بیست‌وششم بود، نشان از حرکت استاندارد‌سازی کشور به سوی بهبود کیفیت در این حوزه است.
وی با بیان اینکه سازمان استاندارد ایران قدمتی 100 ساله دارد، اظهار کرد: این سازمان جزء نخستین سازمان‌های تشکیل‌شده قبل از ایجاد پیمان‌های بین‌المللی مانند ایزو بوده و استاندارد ایران جزء نخستین عضوهای سازمان استاندارد‌سازی جهان است.
اسلام‌پناه سازمان‌های استاندارد ایران را جزء قوی‌ترین و فعال‌ترین سازمان‌های دنیا برشمرد و گفت: این مهم با توجه به زیست نخبگی در کشور و فعالیت آن‌ها در این عرصه‌ها به‌وجود آمده است.
وی در توضیح قوانین حاکم بر استانداردهای سایر کشور‌ها افزود: در برخی کشورها استاندارد‌هایی که اجرا می‌کنند، سخت‌گیرانه‌تر از آنچه بوده که برای دنیا بیان کرده‌اند؛ این موضوع برای حفظ صادرات است که سختگیری در نظامات داخلی باعث می‌شود تا واردات به این کشورها ناممکن باشد که از تولید خود حمایت داشته باشند.
این مقام مسئول استانداردهای نوشته‌شده تا به امروز در سطح بین‌المللی و کشورهای اسلامی را بیش از 34 هزار مورد برشمرد و اذعان کرد: باید دیپلماسی کیفیت بر صاردات حاکم باشد تا بتوان در این خصوص شاهد پیشرفت بود.
وی از برگزاری نخستین اجلاسیه صحن علنی مؤسسه ریسکام در آبان‌ماه سال جاری خبر داد و گفت: این اجلاسیه با ریاست ایران و حضور 10 کشور از سراسر دنیا برگزار خواهد شد.
اسلام‌پناه با تأکید بر اینکه سازمان ملی استاندارد ایران درحال تدوین استانداردسازی 10 نوع خدمت است‌، اذعان کرد: خدمات آموزشی، عمومی، اجتماعی، الکترونیکی، تجاری، ورزشی و پستی، ازجمله این خدمات است که پس از تدوین، صیانت اجرایی خواهند داشت.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه در سال‌های اخیر نظارت مستقیم و مؤثری بر تولید خودرو در کشور بوده است، اظهار کرد: نظارت بر صنعت خودروسازی به‌صورت ماهانه است؛ 160 قطعه خودروسازی شامل استاندارد اجباری بوده، اما بسیاری از قطعات آن شامل استاندارد اجباری نیستند.
معاون رئیس‌جمهور در توضیح توقیف پنج خودرو طی چند ماه اخیر افزود:خط تولید پنج خودرو ازجمله تیبا یک و دو، ساینا، 405، جی‌ال‌ایکس و سمند متوقف شده؛ البته تولید خانواده پراید نیز از سه سال قبل متوقف است.
وی درخصوص استانداردسازی آسانسورها و شهر بازی‌ها اظهار کرد: نظارت بر شهر بازی‌ها به‌طور مستمر است که این نظارت‌ها در سال‌های اخیر موجب شده تا میزان حوادث در کشور تقریباً به صفر برسد.
این مقام مسئول در ادامه گفت: اجباری شدن استاندارد آسانسورها مربوط به بعد از سال 95 است و برای آسانسورهای نصب‌شده قبل از این زمان برنامه‌هایی درنظر گرفته شده است.
وی با تأکید بر اینکه برای حفظ کیفیت محصولات از متخصصان مربوطه استفاده خواهد شد، اذعان کرد: مردم حق دارند تا از محصولات با کیفیت استفاده کنند و در همین راستا استاندارد با کمیته‌­های دانش‌بنیان که توسط نخبگان اداره می‌شوند و ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه‌ها دارند، همکاری می‌کند.
اسلام‌پناه با بیان اینکه همدان به‌عنوان مرکز و آزمونه (پایلوت) خدمات گردشگری کشور قرار گرفته است، گفت: این خدمات گردشگری شامل هتل‌ها، میراث فرهنگی، تجهیزات، رستوران‌­ها، دسترسی و مبلمان شهری است.
معاون رئیس‌جمهور از استانداردسازی باشگاه‌های ورزشی و تیم‌های فوتبال که به‌زودی انجام خواهد شد خبر داد و افزود: قوانین حاکم بر استاندارد در 60 ماده و 32 تبصره توسط مجلس ابلاغ شده و لازم‌الاجرا است.
وی با اشاره به شعار امسال هفته ملی استاندارد با عنوان چشم‌انداز مشترک برای جهانی بهتر، تصریح کرد: برنامه‌های مختلفی برای این هفته درنظر گرفته شده است که رونمایی از نشان حلال ازجمله این موارد خواهد بود.
اسلام‌پناه همچنین از رونمایی از نانونماد در ماه آینده خبر داد و افزود: نانونماد، نمادی از استاندارد است که به کالاها، محصولات و خدمات نانوتکنولوژی در حوزه تجاری‌سازی اطمینان‌بخشی می‌کند.
وی با اشاره به اینکه استاندارد‌سازی باید در اختیار فروش و تولید قرار بگیرد تا اشتغال ایجاد شود، گفت: توسعه محصولات و خدمات در سازمان ملی استاندارد بر مبنای نیاز است و مقوله‌های دانش‌بنیان نیز در راستای استاندارد‌سازی قرار می‌گیرند.
اسلام‌پناه درباره استاندارد آب همدان اظهار کرد: اراده استانی و ملی برای آب‌رسانی سالم و باکیفیت شکل گرفته است. دقت، مراقبت و ایمنی درباره مؤلفه‌های آب سالم نیز توسط آزمایشگاه‌های استان سنجش می‌شود.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در پایان این نشست به استاندارد‌سازی خبرنگاران اشاره کرد و گفت: تبیین توسط اصحاب رسانه، استاندارد‌سازی این حرفه را به دنبال خواهد داشت.

شناسه خبر 60976