شناسه خبر:61185
1401/7/21 09:01:32

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان گفت: 250 میلیارد تومان اعتبار در سفر رئیس جمهور به استان (مرداد امسال) برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها به شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای اختصاص یافت تا اقدامات لازم در راستای شکل‌گیری این شهرک انجام شود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد در چهارمین جلسه ستاد گلخانه‌های استان همدان که در ارتباط وبیناری با فرمانداران شهرستان‌های 10گانه استان برگزار شد اظهار کرد: تعهد استان همدان احداث 25 هکتار گلخانه در سال جاری است که 19 هکتار گلخانه تاکنون احداث و به بهره‌برداری رسیده است.
وی احداث گلخانه را بهترین تدبیر برای رویارویی با پدیده کم‌آبی در استان همدان دانست و ادامه داد: تبدیل اراضی کشت آبی به گلخانه‌ای با نهادینه کردن کشاورزی نوین، افزایش تولید و کاهش قابل توجه مصرف آب را در پی دارد.
به گفته وی آب در کشت گلخانه‌ای 90 درصد صرفه جویی می‌شود و برای مقابله با کم‌آبی و افزایش 10 درصدی بهره‌وری باید به توسعه کشت گلخانه‌ای توجه جدی شود.
استاندار همدان اشتغال دائم و استفاده بهینه از منابع، افزایش تولید و در دسترس بودن محصولات خارج از فصل را از مهم‌ترین مزیت‌های کشت‌های گلخانه‌ای برشمرد و افزود: در حال حاضر گلخانه‌های استان زمینه اشتغال 2 هزار و 400 نفر را فراهم کرده است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر صادرات محصولات گلخانه‌ای بازار خوبی به خصوص در اقلیم کردستان دارد، افزود: کشت گلخانه‌ای به‌دلیل مرغوبیت، کیفیت محصول، قابلیت صادرات و کاهش ضایعات، درآمد ارزی استان را افزایش می‌دهد.
قاسمی‌فرزاد ادامه داد: استفاده از الگوی کشت، روش‌های دانش‌بنیان و بذرهای اصلاح شده در یک مجموعه در دستور کار جهاد کشاورزی استان همدان قرار گیرد و فرمانداران نیز بر کشت گلخانه‌ای توجه و نگاه ویژه داشته باشند.
وی با تاکید بر جلوگیری از هدررفت آب و منابع در اراضی کشت آبی تصریح کرد: زمین و آب باید برای تولید محصولات استراتریک و اساسی با بهره‌وری و ارزش‌افزوده بالا و کم‌آب‌بر مانند گندم، دانه‌های روغنی، گشنیز و زعفران به کار گرفته شود و لزومی به کشت هندوانه نیست تا از حداقل آب حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم.
استاندار همدان گفت: کشت‌ دیم به سبب زیبایی، طراوت و کم‌‌آب‌بر بودن به سمت کشت گل محمدی سوق داده شود.
به گفته وی ظرفیت و استعداد مطلوب و چشمگیری برای احداث و توسعه گلخانه در تمامی شهرستان‌های استان وجود دارد تا با تبدیل سریع اراضی آبی به گلخانه مصرف آب قابل کنترل شود و اشتغال و تولید افزایش یابد.
قاسمی‌فرزاد در ادامه سخنان خود شاخص عملکرد بانک کشاورزی را افزایش و تسهیل در پرداخت تسهیلات برشمرد و از بانک کشاورزی خواست که پرداخت تسهیلات را مجدانه و با افزایش سرعت و مبلغ انجام داده و تامین اعتبار شهرک‌های گلخانه ای در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.
وی تصریح کرد: امنیت و اقتدار غذایی مورد توجه دولت سیزدهم است که علاوه بر تامین غذای کشور باید نگاه ویژه نیز به صادرات باشد.
استاندار همدان، عدم اختصاص به موقع تسهیلات، نیروی کار، بازارهای صادرات و گمرک و اختلاف شرکا در گلخانه‌ها را از مشکلات گلخانه‌ها برشمرد و افزود: شرکت‌های آبفا، برق، آب منطقه‌ای، گاز، محیط زیست، تعاون و راهداری در حوزه گلخانه‌ها عملکرد مناسبی داشتند و جهادی پای کار بودند که این عملکرد مطلوب باید استمرار داشته باید.
قاسمی‌فرزاد شاخص مثبت برای ارزیابی فرمانداران را وضعیت توسعه و تحقق برنامه گلخانه‌های شهرستان‌ها دانست و گفت: جلسات گلخانه‌ها هر ماه با حضور فرمانداران تشکیل شود.
وی با تاکید بر رفع معارض و گازرسانی به گلخانه علمدار نهاوند گفت: محیط زیست نهایت همکاری را با در بخش گلخانه‌ها داشته باشد، زیرا کشت در فضای گلخانه ای به محیط زیست آسیب نمی‌زند.

شناسه خبر 61185